Mówi: | Wojciech Dąbrowski, prezes PGE Otylia Jędrzejczak, prezes Polskiego Związku Pływackiego Andrzej Kosendiak, dyrektor Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu |
PGE z coraz większym zaangażowaniem w sport i kulturę. Wydatki na ten cel zwracają się ośmiokrotnie
6 mln osób wzięło w ubiegłym roku udział w wydarzeniach kulturalnych wspieranych przez PGE Polską Grupę Energetyczną – wynika z raportu sponsoringowego spółki. W kulturalnych projektach edukacyjnych dla dzieci i młodzieży uczestniczył średnio co czwarty uczeń w Polsce. W drugim filarze działalności sponsoringowej PGE, czyli sporcie, także są wymierne efekty wsparcia – profesjonalni sportowcy wspierani przez spółkę zdobyli blisko 250 medali na zawodach rangi mistrzostw świata i Europy. Jak podkreślają jej przedstawiciele, w ubiegłym roku każda wydana na sport i kulturę złotówka zwróciła się ponad ośmiokrotnie.
– PGE Polska Grupa Energetyczna znana jest przede wszystkim z tego, że na co dzień zapewnia bezpieczeństwo energetyczne milionom Polaków, ale sponsoring odgrywa w naszej działalności bardzo ważną rolę. Traktujemy go jako służbę społeczeństwu – mówi agencji Newseria Biznes Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej. – Nasza działalność sponsoringowa opiera się na dwóch głównych filarach, czyli sporcie i kulturze.
Opublikowany właśnie Raport Sponsoringowy za 2022 rok pokazuje dużą skuteczność działań sponsoringowych podejmowanych przez spółkę. Wynika z niego, że w ubiegłym roku efektywność sponsoringu PGE wyniosła 817 proc.
– To oznacza, że każda złotówka zainwestowana przez nas w sport i kulturę przyniosła nam 8 zł zysku w ekwiwalencie, czyli zwróciła się aż ośmiokrotnie – mówi Wojciech Dąbrowski. – Nie jesteśmy spółką, która potrzebuje promocji swojego brandu, bo PGE jest powszechnie znana Polakom. Ten ekwiwalent jest ważny, ale najważniejsze jest zaangażowanie społeczne.
Z lutowego badania, przeprowadzonego na zlecenie PGE przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna, wynika, że świadomość społeczna dotycząca działalności sportowej i kulturalnej realizowanej przez spółkę jest wśród Polaków bardzo wysoka. Blisko 49 proc. badanych wskazała PGE jako sponsora polskiego sportu, a wśród osób zainteresowanych wspieranymi dyscyplinami odsetek ten przekracza 55 proc. Ponad trzy czwarte respondentów wskazało spółkę jako sponsora kultury, z czego 46 proc. dorosłych Polaków zgodziło się ze stwierdzeniem, że marka PGE jest mecenasem kultury wysokiej.
Z raportu sponsoringowego za 2022 rok wynika, że w instytucjach kultury wspieranych przez PGE tylko w ubiegłym roku zostało zorganizowanych ponad 6 tys. wydarzeń, w których wzięło udział 6 mln osób. Ze wsparcia spółki w 2022 roku korzystały cztery muzea – Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Narodowe w Lublinie i Muzeum Zamku Królewskiego na Wawelu. W 2023 roku dołączyło do nich Muzeum Narodowe w Kielcach. W ramach projektu „Dumni z historii” spółka angażuje się też w inicjatywy związane z dbaniem o pamięć historyczną i tożsamość narodową, współpracując m.in. z Muzeum Powstania Warszawskiego czy Muzeum Dzieci Polskich – ofiar totalitaryzmu w Łodzi. Sponsoruje także 16 filharmonii i instytucji muzycznych w całym kraju.
– Cieszymy się, że biznes, duże przedsiębiorstwa wspierają naszą działalność kulturalną i edukacyjną, rozumiejąc, że sztuka jest czymś niezwykle istotnym, a edukacja kulturalna to inwestycja w naszą przyszłość. Dlatego każda złotówka przeznaczona na naszą działalność jest wykorzystana bardzo pieczołowicie – mówi Andrzej Kosendiak, dyrektor Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. – Przede wszystkim skupiamy się na działalności edukacyjnej, bo takie jest zainteresowanie PGE. Prowadzimy bardzo szeroką działalność koncertową w Polsce i w wielu krajach na świecie, ale również jesteśmy bardzo lokalni. Mamy setki tysięcy dzieci, młodzieży, starszych osób objętych naszą ofertą edukacyjną. Zaczynamy od edukacji prenatalnej, bo uczymy przyszłe mamy i ojców śpiewania kołysanek swoim dzieciom.
– W ramach naszych działań szalenie ważne jest dla nas to, żeby podnosić ich możliwości obcowania z kulturą i sztuką, a także upowszechniać sport wśród dzieci i młodzieży – podkreśla prezes PGE. – W ubiegłym roku blisko milion polskich uczniów odwiedziło placówki kulturalne – muzea i filharmonie – których jesteśmy sponsorem. To oznacza, że średnio co czwarty uczeń w Polsce miał okazję obcować z kulturą wyższą. Dodatkowo 18 tys. dzieci uczestniczyło też w zajęciach sportowych organizowanych przez podmioty sponsorowane przez PGE Polską Grupę Energetyczną, uprawiając różne dyscypliny sportowe.
Jednym z elementów sponsoringu sportu PGE jest zapewnianie środków finansowych na rozwój infrastruktury do uprawiania sportu przez dzieci i młodzież oraz propagowanie aktywności fizycznej wśród uczniów. W ubiegłym roku – w ramach programu „PGE Junior” – spółka współpracowała z 25 akademiami sportowymi z takich dyscyplin jak piłka nożna, koszykówka, siatkówka, ale także judo i łyżwiarstwo.
– Jesteśmy także partnerem ogólnopolskiej akcji „Chodź na łyżwy”, prowadzonej już od kilku lat. Zimą jest to jeden z naszych głównych projektów sponsoringowych, w ramach którego zachęcamy do wspólnego, rodzinnego spędzania czasu, sponsorujemy łyżwy, zapewniamy opiekę trenerów – mówi Wojciech Dąbrowski.
W projekcie „Zimowy PGE Narodowy w Trasie", który zachęca całe rodziny do uprawiania łyżwiarstwa, w ubiegłym roku wzięło udział 420 tys. osób w 10 polskich miastach.
– Oczywiście wspieramy również zawodowy sport. Jesteśmy sponsorem PGE Ekstraligi Żużlowej, PGE Skry Bełchatów, PGE Stali Mielec, czy PGE Spójni Stargard. Jesteśmy także mecenasem Polskiego Związku Łyżwiarstwa Szybkiego, Figurowego, Polskiego Związku Żeglarskiego, Polskiego Związku Pływackiego i wielu innych organizacji sportowych – wymienia prezes PGE.
– Wsparcie sponsora jest jednym z głównych czynników umożliwiających rozwój danej dyscypliny sportu. Jako polskie związki sportowe posiadamy budżety z Ministerstwa Sportu i Turystyki, ale one zawsze są niewystarczające. Dlatego ta współpraca ze sponsorem jest dla nas bardzo ważna – dodaje Otylia Jędrzejczak, prezes Polskiego Związku Pływackiego. – Dzięki współpracy z PGE możemy m.in. uruchamiać projekty upowszechniające sport i zachęcające młodych adeptów do uprawiania danej dyscypliny. Możemy też robić rzeczy, na które wcześniej nie było nas stać, współpracować z wykwalifikowaną kadrą, organizować zgrupowania czy wyjazdy dla zawodników, które wcześniej były dla nas poza kosztem, zakupić dodatkowy sprzęt i dodatkowe materiały niezbędne do tego, żeby zawodnicy mogli zdobywać medale.
W 2022 roku wspierani przez PGE sportowcy profesjonalni zdobyli blisko 250 medali na zawodach rangi mistrzostw świata i Europy.
Czytaj także
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-18: Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
- 2024-11-05: Leczenie okulistyczne coraz skuteczniejsze. Pomagają w tym inwestycje w infrastrukturę i nowe technologie
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-28: Polski przemysł nie jest gotowy na większy udział OZE. Potrzebne są inwestycje w magazyny energii
- 2024-11-08: Firmy czują rosnącą presję na inwestycje w dekarbonizację. Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa
- 2024-10-24: Dekarbonizacja coraz ważniejsza w strategiach polskich firm. Branże energochłonne liderem takich inwestycji
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-30: Wydatkowanie funduszy europejskich przez samorządy. Polska chce promować ten model w UE
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
Polscy rolnicy obawiają się utraty rynków zbytu dla produktów rolno-spożywczych w krajach UE na rzecz bardziej konkurencyjnych cenowo producentów z krajów Mercosur, czyli Brazylii, Argentyny, Paragwaju i Urugwaju. Taki może być efekt umowy o wolnym handlu, której negocjacje mają się zakończyć przed końcem roku. Polskie Ministerstwo Rolnictwa wyraziło swoje negatywne stanowisko w tej sprawie, podobnie jak unijne i krajowe organizacje rolnicze.
Transport
Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
Usługi machine-to-machine (M2M) w połączeniu z szybką siecią umożliwiają niezakłóconą komunikację między urządzeniami w czasie rzeczywistym. Dzięki kartom telemetrycznym M2M możliwy jest np. zdalny odczyt liczników energii czy wody, wypożyczenie roweru miejskiego, płatności zbliżeniowe czy nawet zdalne badanie EKG. Według danych UKE w ubiegłym roku w Polsce działało prawie 8 mln kart M2M, a ich liczba w sieci dynamicznie rośnie. Ponad 4 mln pochodzi od Orange Polska.
Ochrona środowiska
Błyskawiczne powodzie będą coraz częstszym zjawiskiem w Europie. Zwłaszcza miasta muszą być na nie przygotowane
Hiszpania wciąż walczy ze skutkami ekstremalnych powodzi, które przetoczyły się w ostatnich tygodniach przez wschodnie i południowe regiony. Ze względu na postępujące ocieplenie klimatu tego typu ulewne, gwałtowne deszcze powodujące powodzie błyskawiczne mogą być coraz częstszym problemem w Europie – ostrzegają hydrolodzy. Podkreślają, że szczególnie dotkliwie będą je odczuwać miasta. Kluczową rolę odgrywa tu nie tylko adaptacja do zmian klimatu, ale też przygotowanie mieszkańców na zagrożenia.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.