Mówi: | Łukasz Jadaś |
Funkcja: | starszy specjalista ds. badań i produktów |
Firma: | Instytut Monitorowania Mediów |
Ponad 250 mln zł wydały sieci handlowe na reklamę w III kw. Lidl liderem wydatków, Biedronka prowadzi liczbą publikacji
W III kwartale br. wydatki na reklamę wzrosły o ponad jedną czwartą w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku i wyniosły ponad 250 mln zł. Najwięcej sklepy wydały we wrześniu, było to związane z rozpoczęciem roku szkolnego. Lidl cały czas jest liderem wśród sieci handlowych pod względem wydatków na promocję.
‒ Sieci handlowe działające w Polsce w III kwartale przeznaczyły na promocję ponad 250 mln zł, to aż o 27 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wśród sklepów convenience, dyskontów, supermarketów i hipermarketów najwięcej na promocję w III kwartale ponownie przeznaczył Lidl, który jest liderem pod względem inwestycji w reklamę już od dłuższego czasu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Łukasz Jadaś, starszy specjalista ds. badań i produktów w Instytucie Monitorowania Mediów.
Jak wynika z badań IMM, Lidl pomimo zmniejszenia wydatków na reklamę w III kwartale o 15 mln zł (w porównaniu do II kwartału) nadal jest wyraźnym liderem. Sieć wydała na promocję w mediach ok. 90 mln zł. Drugim co do wielkości budżetem dysponowała Biedronka, która wydała ok. 70 mln zł. Na kolejnym miejscu znalazło się Tesco, które wydało nieco ponad 20 mln zł.
W czołówce zestawienia po raz pierwszy znalazła się należąca do Żabki sieć Freshmarket. Choć kampania tej sieci ruszyła dopiero we wrześniu, wydatki wyniosły 12,3 mln zł. Tak duży budżet na jeden miesiąc sugeruje, że Freshmarket może w kolejnych kwartałach być wśród największych reklamodawców.
Łukasz Jadaś dodaje, że łącznie wszystkie sieci handlowe przeznaczyły na reklamę w III kwartale o 7 proc. mniej niż w II kwartale, ale to normalny trend.
‒ Zwykle II kwartał jest nieco bardziej intensywny. Natomiast w IV kwartale możemy spodziewać się wzrostu wydatków reklamowych z uwagi na Święta Bożego Narodzenia. Wydatki od listopada stopniowo zaczynają rosną, gdyż reklamodawcy rozpoczynają intensywne akcje promocyjne – tłumaczy Jadaś.
W minionym kwartale szczególny wpływ na wydatki reklamowe miał początek roku szkolnego. Sieci handlowe na reklamę we wrześniu przeznaczyły 120 mln zł, czyli niemal tyle samo, ile w lipcu i sierpniu łącznie. Wszystkie z największych sieci wydały we wrześniu najwięcej spośród trzech miesięcy kwartału.
‒ Sieci handlowe najczęściej wybierały reklamę w telewizji, przeznaczając na ten cel ponad 150 mln zł. Do sieci radiowych trafiło około 70 mln, a do prasy około 20 mln zł. Wśród telewizji najwięcej środków reklamodawcy przeznaczali na promocję w stacji TVN, w radiu liderami były RMF FM i Radio ZET. W prasie „Gazeta Wyborcza”, „Newsweek” i „Fakt” – wylicza Jadaś.
Jak wynika z raportu IMM, choć budżet Biedronki był mniejszy niż Lidla, to portugalska sieć miała najwięcej publikacji w mediach tradycyjnych i społecznościowych. Było ich ok. 27 tysięcy. Na drugim miejscu znalazło się Tesco (niecałe 20 tys. publikacji), a dopiero dalej Lidl (niecałe 15 tys.).
Dużą rolę odgrywały social media. Najczęstszym tematem w serwisach społecznościowych były wyprzedaże i promocje oraz akcje związane z rozpoczęciem roku szkolnego. Aż 35 proc. wzmianek związanych z początkiem szkoły dotyczyło Biedronki, a na drugim miejscu znalazło się Tesco. Znaczna część dyskusji odbywała się na portalach skierowanych do młodych internautów – Ask.fm, Zapytaj.onet.pl, choć i tak dominował Facebook.
‒ Gdy młodym ludziom przypomina się o szkole w trakcie wakacji, to ich wpisy są żartobliwe, ironiczne, a czasami nawet niechętne. Zupełnie inaczej jest w serwisach, z których korzystają dorośli. Tam dyskusja o sieciach handlowych w kontekście wyprzedaży i promocji to rzeczowa wymiana zdań dotycząca tego, gdzie jest taniej, gdzie lepiej kupić zeszyty, gdzie książki, a gdzie inne artykuły szkolne – wyjaśnia Jadaś.
Do pobrania
Czytaj także
- 2024-10-09: Szwedzka Akademia Nauk uhonorowała lata pracy nad sztuczną inteligencją. Nagroda Nobla trafiła do twórców sztucznych sieci neuronowych
- 2024-09-17: Opóźnianie wejścia Ukrainy do NATO zwiększy zagrożenie ze strony Rosji dla członków sojuszu. Trwają dyskusje o możliwych warunkach akcesji
- 2024-09-13: Grupa PGE wciąż zwiększa wydatki na inwestycje. Po raz pierwszy przekroczyły 4,5 mld zł
- 2024-11-14: Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów
- 2024-09-05: W. Kosiniak-Kamysz: COVID-19 i wojna pokazały nam zagrożenia dla łańcuchów dostaw. Musimy być niezależni w produkcji sprzętu wojskowego
- 2024-09-03: Po 2,5 roku wojny w Ukrainie temat bezpieczeństwa i odporności państwa pozostaje dominującym w debacie publicznej. Nie tylko w aspekcie militarnym
- 2024-08-26: Polska nie może się uwolnić od węgla. Wszystko przez brak inwestycji w modernizację sieci elektroenergetycznych
- 2024-08-05: Polki nie inwestują z myślą o emeryturze. Problemem są zarobki niższe niż mężczyzn i obawa o stratę środków
- 2024-08-14: Coraz więcej odmów przyłączenia do sieci dla źródeł OZE. Problemy ma nie tylko Polska
- 2024-06-17: Połowa Polaków nie potrafi odróżnić oryginalnego produktu od podróbki. Sklepy internetowe wdrożyły technologie blokujące nieautentyczne towary
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu
Instytut Europy Środkowej podaje, że w ciągu niespełna trzech lat areał zasiewów w Ukrainie zmniejszył się o ponad 21 proc., z 28,6 mln ha w 2021 roku do 22,5 mln ha w 2024 roku. Jednocześnie sektor rolny stał się kluczowym źródłem dochodów budżetu państwa. Chociaż wartość eksportu spadła, to jego udział w dochodach ze sprzedaży zagranicznej wzrósł z 41 do 61 proc. – Rozwój rolnictwa jest kluczowy dla przetrwania Ukrainy – podkreśla dr n. ekon. Oksana Kiforenko z IERiGŻ-PIB.
Transport
Czas na nowe podejście do lotnisk regionalnych. Również do ich finansowania
Czas pandemii COVID-19 był okresem próby dla lotnisk regionalnych, ale też pokazał konieczność unowocześnienia podejścia biznesowego w strukturze właścicielskiej i modelu zarządzania – wskazuje ubiegłoroczna rządowa strategia rozwoju lotnictwa. Jak podkreśla Karol Halicki z Podlaskiej Izby Lotniczej, to może być dobry moment na rozpoczęcie debaty o częściowej prywatyzacji tych lotnisk. Analiza nowych modeli powinna uwzględniać nie tylko kwestie ekonomiczne, ale również wpływ lotnisk na rozwój regionów czy bezpieczeństwo kraju.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.