Newsy

Ponad 250 mln zł wydały sieci handlowe na reklamę w III kw. Lidl liderem wydatków, Biedronka prowadzi liczbą publikacji

2014-10-28  |  06:30
Mówi:Łukasz Jadaś
Funkcja:starszy specjalista ds. badań i produktów
Firma:Instytut Monitorowania Mediów
  • MP4
  • W III kwartale br. wydatki na reklamę wzrosły o ponad jedną czwartą w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku i wyniosły ponad 250 mln zł. Najwięcej sklepy wydały we wrześniu, było to związane z rozpoczęciem roku szkolnego. Lidl cały czas jest liderem wśród sieci handlowych pod względem wydatków na promocję. 

    Sieci handlowe działające w Polsce w III kwartale przeznaczyły na promocję ponad 250 mln zł, to aż o 27 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wśród sklepów convenience, dyskontów, supermarketów i hipermarketów najwięcej na promocję w III kwartale ponownie przeznaczył Lidl, który jest liderem pod względem inwestycji w reklamę już od dłuższego czasu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Łukasz Jadaś, starszy specjalista ds. badań i produktów w Instytucie Monitorowania Mediów.

    Jak wynika z badań IMM, Lidl pomimo zmniejszenia wydatków na reklamę w III kwartale o 15 mln zł (w porównaniu do II kwartału) nadal jest wyraźnym liderem. Sieć wydała na promocję w mediach ok. 90 mln zł. Drugim co do wielkości budżetem dysponowała Biedronka, która wydała ok. 70 mln zł. Na kolejnym miejscu znalazło się Tesco, które wydało nieco ponad 20 mln zł.

    W czołówce zestawienia po raz pierwszy znalazła się należąca do Żabki sieć Freshmarket. Choć kampania tej sieci ruszyła dopiero we wrześniu, wydatki wyniosły 12,3 mln zł. Tak duży budżet na jeden miesiąc sugeruje, że Freshmarket może w kolejnych kwartałach być wśród największych reklamodawców.

    Łukasz Jadaś dodaje, że łącznie wszystkie sieci handlowe przeznaczyły na reklamę w III kwartale o 7 proc. mniej niż w II kwartale, ale to normalny trend.

    Zwykle II kwartał jest nieco bardziej intensywny. Natomiast w IV kwartale możemy spodziewać się wzrostu wydatków reklamowych z uwagi na Święta Bożego Narodzenia. Wydatki od listopada stopniowo zaczynają rosną, gdyż reklamodawcy rozpoczynają intensywne akcje promocyjne – tłumaczy Jadaś.

    W minionym kwartale szczególny wpływ na wydatki reklamowe miał początek roku szkolnego. Sieci handlowe na reklamę we wrześniu przeznaczyły 120 mln zł, czyli niemal tyle samo, ile w lipcu i sierpniu łącznie. Wszystkie z największych sieci wydały we wrześniu najwięcej spośród trzech miesięcy kwartału.

    Sieci handlowe najczęściej wybierały reklamę w telewizji, przeznaczając na ten cel ponad 150 mln zł. Do sieci radiowych trafiło około 70 mln, a do prasy około 20 mln zł. Wśród telewizji najwięcej środków reklamodawcy przeznaczali na promocję w stacji TVN, w radiu liderami były RMF FM i Radio ZET. W prasie Gazeta Wyborcza, NewsweekFakt – wylicza Jadaś.

    Jak wynika z raportu IMM, choć budżet Biedronki był mniejszy niż Lidla, to portugalska sieć miała najwięcej publikacji w mediach tradycyjnych i społecznościowych. Było ich ok. 27 tysięcy. Na drugim miejscu znalazło się Tesco (niecałe 20 tys. publikacji), a dopiero dalej Lidl (niecałe 15 tys.).

    Dużą rolę odgrywały social media. Najczęstszym tematem w serwisach społecznościowych były wyprzedaże i promocje oraz akcje związane z rozpoczęciem roku szkolnego. Aż 35 proc. wzmianek związanych z początkiem szkoły dotyczyło Biedronki, a na drugim miejscu znalazło się Tesco. Znaczna część dyskusji odbywała się na portalach skierowanych do młodych internautów – Ask.fm, Zapytaj.onet.pl, choć i tak dominował Facebook.

    Gdy młodym ludziom przypomina się o szkole w trakcie wakacji, to ich wpisy są żartobliwe, ironiczne, a czasami nawet niechętne. Zupełnie inaczej jest w serwisach, z których korzystają dorośli. Tam dyskusja o sieciach handlowych w kontekście wyprzedaży i promocji to rzeczowa wymiana zdań dotycząca tego, gdzie jest taniej, gdzie lepiej kupić zeszyty, gdzie książki, a gdzie inne artykuły szkolne – wyjaśnia Jadaś.

    Do pobrania

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów

    Ponad 50 gmin korzystających z ePłatności w mObywatelu i 82 tys. zrealizowanych transakcji – to dotychczasowy efekt pilotażu tej usługi prowadzonego od ubiegłego roku. Mieszkańcy uczestniczących w nim gmin mogą przez aplikację i portal płacić m.in. podatek od nieruchomości czy podatek rolny albo uiszczać opłaty za śmieci. Do opcji opłacania zobowiązań administracyjnych wkrótce dojdą także płatności z inicjatywy użytkownika, czyli np. opłaty skarbowe ponoszone przy okazji załatwiania różnych spraw urzędowych. Trwają także prace nad wdrożeniem kolejnych metod płatności – do BLIK-a właśnie dołączyły karty płatnicze, a następne będą cyfrowe portfele, czyli Google Pay i Apple Pay.

    Ochrona środowiska

    Beton z alg czy szkło fotowoltaiczne. Ekologiczne innowacje zmieniają sektor budowlany

    Sektor budynków i budownictwa jest największym emitentem gazów cieplarnianych, odpowiadając za 37 proc. globalnych emisji – wynika z danych ONZ. Tradycyjne materiały budowlane, takie jak beton czy cegły, są stopniowo udoskonalane, aby jak najlepiej odpowiadać na wyzwania środowiskowe. – Większość producentów, szczególnie tych dużych, skupia się na tym, aby obniżać koszty ekologiczne produkcji materiałów, tak żeby konsumenci otrzymywali produkt bardziej zrównoważony – ocenia Tomasz Bojęć, partner zarządzający w ThinkCo. Z drugiej strony na rynek wchodzą innowacje, które stosowane w większej skali będą stopniowo zazieleniać budownictwo.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.