Mówi: | Monika Tomsia |
Funkcja: | specjalista ds. PR |
Firma: | Instytut Monitorowania Mediów |
Portale społecznościowe wspierają czytelnictwo. Lubimy dyskutować o przeczytanych książkach
Popularność tradycyjnych książek w Polsce spada. Większość Polaków zadowala się krótkimi tekstami na portalach internetowych i w mediach społecznościowych. Okazuje się jednak, że portale takie jak Facebook mogą wspierać czytelnictwo. Ich użytkownicy lubią pochwalić się przeczytanymi pozycjami i podyskutować o nich ze znajomymi – wynika z badań Instytutu Monitorowania Mediów.
Obecnie żadnej książki w ciągu roku nie czyta już prawie 61 proc. Polaków – wynika z badań prowadzonych przez Bibliotekę Narodową i TNS Polska. Grupa ta systematycznie rośnie. Jeszcze 10 lat temu bez lektury obywało się niespełna 42 proc. naszych rodaków. Tradycyjna książka drukowana musi mierzyć się z nowoczesnymi technologiami i licznymi tekstowymi komunikatami, które odbieramy na różnych nośnikach. Jednak z raportu IMM wynika, że media społecznościowe mogą wspierać czytelnictwo.
– Ze względu na niezadowalające statystyki dotyczące czytelnictwa książek w Polsce postanowiliśmy sprawdzić, jak książka miewa się w szczególnie nietypowym dla niej, a naturalnym dla internautów środowisku, czyli w mediach społecznościowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Monika Tomsia specjalista ds. PR Instytut Monitorowania Mediów. – Z danych IMM wynika, że od początku 2014 roku pojawiło się około 26 tys. deklaracji czytelnictwa, a około 15 tys. unikalnych autorów zadeklarowało przeczytanie co najmniej jednej książki.
Na potrzeby raportu IMM zbadał wpisy oraz komentarze, w których internauci informowali o tym, że przeczytali książkę. Instytut zbadał również deklaracje o przeczytaniu książki w kontekście wybranych przez IMM kategorii książek.
– W czołówce ulubionych przez internautów kategorii pojawiła się powieść – 14 proc. wszystkich deklaracji – informuje Monika Tomsia. – Na drugim miejscu znalazły się biografie i autobiografie: około 13,5 proc. wszystkich wzmianek, oraz kryminały: niecałe 13 proc. wszystkich deklaracji. Poza podium znalazły się coraz bardziej popularne na polskim rynku wydawniczym opowiadania oraz horror.
Poza pierwszą piątką znalazły się poradniki i romanse, które są chętnie czytane przez panie odwiedzające różne fora o tematyce kobiecej.
Z danych IMM wynika, że Polacy lubią dyskutować o książkach, które przeczytali. Najpopularniejszym do tego miejscem w sieci jest Facebook, na którym znalazło się niemal 40 proc. wszystkich deklaracji na temat czytelnictwa. Na drugim miejscu znajduje się Forum Wizaz.pl (około 20 proc. wszystkich deklaracji), a na trzecim – Netkobiety.pl (około 16 proc. wszystkich wzmianek).
– Wypowiedzi internautów możemy podzielić na kilka typów – podsumowuje Monika Tomsia z Instytutu Monitorowania Mediów. – Charakterystyczne dla Twittera i Facebooka są wypowiedzi informujące o dopiero co zakończonej lekturze. Natomiast na forach dla kobiet pojawiają się wątki tematyczne, na przykład dotyczące danego autora czy poszukiwań pozycji podobnych do ulubionej powieści.
Jak podkreśla, wysoka pozycja i zainteresowanie literackimi wątkami na forach dla kobiet może być związane z obserwowanym przez Bibliotekę Narodową zjawiskiem, że to jednak kobiety częściej czytają książki („Społeczny zasięg książki w Polsce w 2012 r.”).
Patronem merytorycznym badania IMM były Międzynarodowe Targi Książki w Krakowie, które odbędą się w dniach 23-26 października.
Do pobrania
Czytaj także
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-30: Wydatkowanie funduszy europejskich przez samorządy. Polska chce promować ten model w UE
- 2024-10-29: Polska pracuje nad propozycjami dotyczącymi konkurencyjności UE. To element przygotowań do prezydencji
- 2024-11-07: Nowe otwarcie unijnej polityki gospodarczej. Polska prezydencja w Unii szansą na korzystne zmiany dla przedsiębiorców
- 2024-10-23: Prezydencja Węgier w UE za półmetkiem. Jej ocena dzieli europarlamentarzystów
- 2024-10-17: Wiele wyzwań polskiej prezydencji w UE. Jednym z kluczowym będą prace nad nowym budżetem
- 2024-09-27: Zmiany klimatu zagrażają produkcji kawy. Susze pogłębiają trudną sytuację rolników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu
Instytut Europy Środkowej podaje, że w ciągu niespełna trzech lat areał zasiewów w Ukrainie zmniejszył się o ponad 21 proc., z 28,6 mln ha w 2021 roku do 22,5 mln ha w 2024 roku. Jednocześnie sektor rolny stał się kluczowym źródłem dochodów budżetu państwa. Chociaż wartość eksportu spadła, to jego udział w dochodach ze sprzedaży zagranicznej wzrósł z 41 do 61 proc. – Rozwój rolnictwa jest kluczowy dla przetrwania Ukrainy – podkreśla dr n. ekon. Oksana Kiforenko z IERiGŻ-PIB.
Transport
Czas na nowe podejście do lotnisk regionalnych. Również do ich finansowania
Czas pandemii COVID-19 był okresem próby dla lotnisk regionalnych, ale też pokazał konieczność unowocześnienia podejścia biznesowego w strukturze właścicielskiej i modelu zarządzania – wskazuje ubiegłoroczna rządowa strategia rozwoju lotnictwa. Jak podkreśla Karol Halicki z Podlaskiej Izby Lotniczej, to może być dobry moment na rozpoczęcie debaty o częściowej prywatyzacji tych lotnisk. Analiza nowych modeli powinna uwzględniać nie tylko kwestie ekonomiczne, ale również wpływ lotnisk na rozwój regionów czy bezpieczeństwo kraju.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.