Newsy

Portale społecznościowe wspierają czytelnictwo. Lubimy dyskutować o przeczytanych książkach

2014-10-22  |  06:30

Popularność tradycyjnych książek w Polsce spada. Większość Polaków zadowala się krótkimi tekstami na portalach internetowych i w mediach społecznościowych. Okazuje się jednak, że portale takie jak Facebook mogą wspierać czytelnictwo. Ich użytkownicy lubią pochwalić się przeczytanymi pozycjami i podyskutować o nich ze znajomymi – wynika z badań Instytutu Monitorowania Mediów.

Obecnie żadnej książki w ciągu roku nie czyta już prawie 61 proc. Polaków – wynika z badań prowadzonych przez Bibliotekę Narodową i TNS Polska. Grupa ta systematycznie rośnie. Jeszcze 10 lat temu bez lektury obywało się niespełna 42 proc. naszych rodaków. Tradycyjna książka drukowana musi mierzyć się z nowoczesnymi technologiami i licznymi tekstowymi komunikatami, które odbieramy na różnych nośnikach. Jednak z raportu IMM wynika, że media społecznościowe mogą wspierać czytelnictwo.

Ze względu na niezadowalające statystyki dotyczące czytelnictwa książek w Polsce postanowiliśmy sprawdzić, jak książka miewa się w szczególnie nietypowym dla niej, a naturalnym dla internautów środowisku, czyli w mediach społecznościowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Monika Tomsia specjalista ds. PR Instytut Monitorowania Mediów. – Z danych IMM wynika, że od początku 2014 roku pojawiło się około 26 tys. deklaracji czytelnictwa, a około 15 tys. unikalnych autorów zadeklarowało przeczytanie co najmniej jednej książki.

Na potrzeby raportu IMM zbadał wpisy oraz komentarze, w których internauci informowali o tym, że przeczytali książkę. Instytut zbadał również deklaracje o przeczytaniu książki w kontekście wybranych przez IMM kategorii książek.

W czołówce ulubionych przez internautów kategorii pojawiła się powieść – 14 proc. wszystkich deklaracji – informuje Monika Tomsia. – Na drugim miejscu znalazły się biografie i autobiografie: około 13,5 proc. wszystkich wzmianek, oraz kryminały: niecałe 13 proc. wszystkich deklaracji. Poza podium znalazły się coraz bardziej popularne na polskim rynku wydawniczym opowiadania oraz horror.

Poza pierwszą piątką znalazły się poradniki i romanse, które są chętnie czytane przez panie odwiedzające różne fora o tematyce kobiecej.

Z danych IMM wynika, że Polacy lubią dyskutować o książkach, które przeczytali. Najpopularniejszym do tego miejscem w sieci jest Facebook, na którym znalazło się niemal 40 proc. wszystkich deklaracji na temat czytelnictwa. Na drugim miejscu znajduje się Forum Wizaz.pl (około 20 proc. wszystkich deklaracji), a na trzecim – Netkobiety.pl (około 16 proc. wszystkich wzmianek).

Wypowiedzi internautów możemy podzielić na kilka typów – podsumowuje Monika Tomsia z Instytutu Monitorowania Mediów. – Charakterystyczne dla Twittera i Facebooka są wypowiedzi informujące o dopiero co zakończonej lekturze. Natomiast na forach dla kobiet pojawiają się wątki tematyczne, na przykład dotyczące danego autora czy poszukiwań pozycji podobnych do ulubionej powieści.

Jak podkreśla, wysoka pozycja i zainteresowanie literackimi wątkami na forach dla kobiet może być związane z obserwowanym przez Bibliotekę Narodową zjawiskiem, że to jednak kobiety częściej czytają książki („Społeczny zasięg książki w Polsce w 2012 r.”).

Patronem merytorycznym badania IMM były Międzynarodowe Targi Książki w Krakowie, które odbędą się w dniach 23-26 października.

Do pobrania

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.