Newsy

Rynek reklamy internetowej szytej na miarę wzrośnie w ciągu najbliższych 4 lat niemal trzykrotnie

2014-01-28  |  06:15
Mówi:Maciej Wyszyński
Funkcja:dyrektor zarządzający na Europę Centralną i Wschodnią
Firma:Sociomantic Labs
  • MP4
  • Rośnie znaczenie rynku zautomatyzowanej reklamy osobistej. Jego wartość na całym świecie przekroczyła już 12 mld dolarów, a według szacunków do końca 2017 roku wzrośnie blisko trzykrotnie. Kampanie promocyjne przygotowane pod konkretnego klienta, oparte na analizie jego zachowań cieszą się dużą popularnością zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Europie. Również w Polsce rynek staje się coraz bardziej dojrzały.

    Reklama osobista, czyli inaczej inteligentna reklama, dopasowywana jest indywidualnie do każdego użytkownika internetu, oparta jest na szczegółowej analizie jego upodobań i preferencji. Pomaga jej fakt, że coraz więcej klientów odwiedzających sklepy internetowe ma już jasno sprecyzowane oczekiwania i plany zakupowe. Jak pokazują badania ResearchNow zrealizowane na zlecenie Sociomantic Labs, czterech na dziesięciu badanych wie, jaki produkt zamierza kupić i gdzie go znajdzie.

     – Analizujemy koszyki klientów, dzięki czemu możemy zaproponować im powiązane produkty lub bestsellery, najlepiej sprzedające się produkty w danej kategorii – mówi Maciej Wyszyński, dyrektor zarządzający na Europę Centralną i Wschodnią Sociomantic Labs. – Jeśli wiemy, że ktoś szuka butów w rozmiarze 37, to możemy mu zaproponować najlepiej sprzedające się buty w kategorii, której szukał, w tym właśnie rozmiarze, co pokazuje, że to jest bardzo głęboko spersonalizowana reklama.

    Taka reklama może przyciągnąć kilkukrotnie więcej odbiorców niż tradycyjna kampania skierowana do ogółu, czego efektem jest nawet dwa razy większa sprzedaż.

     – Dzięki zaawansowanym technologiom wiemy, jak często i co dany użytkownik kupuje, więc jeżeli wychodzi następny tom jego ulubionej książki, to możemy go o tym poinformować – mówi Wyszyński. – Jeżeli wiemy, że jakaś osoba często w celach biznesowych lata do Pragi, to możemy jej zaoferować reklamę dotyczącą danego połączenia.

    Inteligentna reklama sprawdza się dzisiaj przede wszystkim w handlu elektronicznym. Zwłaszcza w branżach odzieżowej, obuwniczej czy turystycznej. Coraz częściej z tego typu rozwiązań korzysta też sektor finansowy. Znając oczekiwania klienta, łatwiej jest do niego dotrzeć z określonym typem produktu, np. rachunkiem bankowym czy kredytem. 

     – To samo dotyczy branży telekomunikacyjnej – mówi Maciej Wyszyński. – Wiedząc, że umowa danego klienta się kończy, możemy zainteresować go nową ofertą, może bardziej korzystną, i tym samym skłonić go do przedłużenia umowy.

    Eksperci przekonują, że reklama inteligentna jest bardziej skuteczna niż reklama powszechna dzięki temu, że pokazuje tylko te produkty, którymi internauta jest zainteresowany, a nie irytuje go reklamowaniem zbędnych przedmiotów i usług. Badanie ResearchNow dla Sociomantic Labs pokazało, że "tak" tej formie reklamy powiedziało siedmiu na dziesięciu ankietowanych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Prawo

    Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

    Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

    Konsument

    35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

    W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

    Problemy społeczne

    Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

    Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.