Mówi: | Urszula Czerniawska, junior brand manager Milka Joanna Skrzyńska, account manager TNS Polska |
W okresie świątecznym ponad połowa Polaków zamierza pomagać potrzebującym. 3 mln chciałoby wziąć udział w akcji Szlachetna Paczka
Co drugi Polak chce w najbliższych tygodniach zaangażować się w pomoc potrzebującym – wynika z deklaracji zbadanych przez TNS Polska na zlecenie marki Milka. Z tego ok. 3 mln osób weźmie udział w 15. edycji akcji Szlachetna Paczka. W okresie świątecznym chętniej niż zwykle pomagamy obcym osobom.
– Święta to okres, kiedy chętniej angażujemy się w pomoc. Naturalnie przychodzi nam zwracanie uwagi na potrzeby innych, sprawianie radości innym, w związku z czym święta Bożego Narodzenia to czas, kiedy ta pomoc charytatywna – zarówno w datkach, jak i w zaangażowaniu własnego czasu – jest zdecydowanie zintensyfikowana – mówi agencji Newseria Biznes Urszula Czerniawska, junior brand manager marki Milka.
W okresie świątecznym w działania na rzecz innych chce się zaangażować ponad połowa dorosłych Polaków. Najczęściej pomagamy rodzinie (65 proc.), przyjaciołom (33 proc.), sąsiadom i znajomym (odpowiednio 29 i 26 proc.). Prawie co czwarty ankietowany deklaruje, że pomaga obcym osobom.
– To jest bardzo dobra nowina. Nie należy piętnować faktu, że ktoś się angażuje tylko raz w roku. To zaangażowanie i tak pozwoli rozwiązać wiele problemów i trudności – mówi ks. Jacek Stryczek, inicjator akcji Szlachetna Paczka, która wspiera rodziny w potrzebie paczkami. – Cudowną rzeczą jest wielka mobilizacja do pomocy przed świętami. Dobrze, że mamy takiego partnera jak Milka, który zajmuje się z nami pomaganiem i uwrażliwianiem ludzi, przekonywaniem ich, że pomaganie daje szczęście, że to jest dobry pomysł na budowanie społeczności, że życie jest lepsze, jak jesteśmy wrażliwi na innych.
Z badania TNS Polska wynika, że Polacy pomagają przede wszystkim dlatego, że lubią to robić i czerpią z tego osobistą satysfakcję. Skłania ich do tego również zasada wzajemności – wiedzą, że sami mogą się kiedyś znaleźć na miejscu potrzebujących.
– Pomagamy, oddając rzeczy, których już nie potrzebujemy. Pomagamy drobnymi gestami – wrzucając pieniądze do skarbonki czy kupując przedmioty, których sprzedaż wspiera akcje charytatywne. Staramy się także angażować swój wolny czas. Staramy się przygotowywać i kupować rzeczy dla osób potrzebujących – wymienia Czerniawska.
W tym roku, jak wynika z badań, co trzecia osoba wrzuci pieniądze do puszki. 29 proc. Polaków kupi kartki lub świece, których sprzeda wspiera akcje charytatywne. Co piąta osoba wyśle charytatywny SMS, a co jedenasta deklaruje, że weźmie udział w akcji Szlachetna Paczka. To ok. 3 mln ludzi w wieku 15 lat i więcej.
– Polacy lubią działać w grupie – podkreśla Joanna Skrzyńska, account manager TNS Polska. – Wierzą, że to przyniesie lepsze rezultaty niż działanie w pojedynkę. Wierzą też w to, że trzeba brać sprawy we własne ręce.
Uważa tak ponad 80 proc. ankietowanych.
Co ważne, blisko połowa Polaków zgadza się z opinią, że „zwykli ludzie, nawet w grupie, nie są w stanie wiele zdziałać”.
– Żeby więcej osób w Polsce zaczęło pomagać, być może wystarczyłoby tych ludzi przekonać, że każdy może to robić. W tych ludziach jest ogromny potencjał do zmiany, do tego, żeby wpływać na swoje życie i życie innych ludzi. Taka diagnoza daje niesamowite pole do rozwoju. Szlachetna Paczka stara się właśnie odkrywać w ludziach ten potencjał i przekonywać poszczególne osoby, że mogą wziąć sprawy w swoje ręce – mówi ks. Jacek Stryczek.
Szlachetna Paczka w tym roku obchodzi swoje 15-lecie. Darczyńcy i wolontariusze przygotowują pomoc dla rodzin w potrzebie. Jak podkreślają inicjatorzy akcji, ma ona na celu nie tylko przekazanie tym rodzinom potrzebnych im rzeczy, lecz także wsparcie psychologiczne w mierzeniu się z trudnościami. Wybrane osoby można wesprzeć do 13 grudnia. Swój udział w akcji można zgłosić na stronie www.szlachetnapaczka.pl.
– Milka już kolejny rok z rzędu wspiera Szlachetną Paczkę. Przekazaliśmy 0,5 mln zł na wsparcie działań organizacji przez cały rok. Również w biurze i w fabrykach organizujemy paczki – to będzie w sumie dziewięć paczek dla potrzebujących rodzin. Angażujemy blogerów i media, tak by jak najwięcej osób niosło pomoc potrzebującym – mówi Urszula Czerniawska.
Czytaj także
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-14: Artur Barciś: Wystawy sklepowe są już świąteczne – to jest biznes. Jednak kolędy słuchane od listopada zaczynają się nudzić
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-30: Wydatkowanie funduszy europejskich przez samorządy. Polska chce promować ten model w UE
- 2024-10-29: Polska pracuje nad propozycjami dotyczącymi konkurencyjności UE. To element przygotowań do prezydencji
- 2024-11-07: Nowe otwarcie unijnej polityki gospodarczej. Polska prezydencja w Unii szansą na korzystne zmiany dla przedsiębiorców
- 2024-10-23: Prezydencja Węgier w UE za półmetkiem. Jej ocena dzieli europarlamentarzystów
- 2024-10-17: Wiele wyzwań polskiej prezydencji w UE. Jednym z kluczowym będą prace nad nowym budżetem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu
Instytut Europy Środkowej podaje, że w ciągu niespełna trzech lat areał zasiewów w Ukrainie zmniejszył się o ponad 21 proc., z 28,6 mln ha w 2021 roku do 22,5 mln ha w 2024 roku. Jednocześnie sektor rolny stał się kluczowym źródłem dochodów budżetu państwa. Chociaż wartość eksportu spadła, to jego udział w dochodach ze sprzedaży zagranicznej wzrósł z 41 do 61 proc. – Rozwój rolnictwa jest kluczowy dla przetrwania Ukrainy – podkreśla dr n. ekon. Oksana Kiforenko z IERiGŻ-PIB.
Transport
Czas na nowe podejście do lotnisk regionalnych. Również do ich finansowania
Czas pandemii COVID-19 był okresem próby dla lotnisk regionalnych, ale też pokazał konieczność unowocześnienia podejścia biznesowego w strukturze właścicielskiej i modelu zarządzania – wskazuje ubiegłoroczna rządowa strategia rozwoju lotnictwa. Jak podkreśla Karol Halicki z Podlaskiej Izby Lotniczej, to może być dobry moment na rozpoczęcie debaty o częściowej prywatyzacji tych lotnisk. Analiza nowych modeli powinna uwzględniać nie tylko kwestie ekonomiczne, ale również wpływ lotnisk na rozwój regionów czy bezpieczeństwo kraju.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.