Newsy

Właściciel sieci sklepów Biedronka buduje markę przy pomocy społecznej odpowiedzialności biznesu

2013-04-30  |  06:37
Mówi:Anetta Jaworska-Rutkowska
Funkcja:Kierownik ds. Relacji Zewnętrznych i CSR
Firma:Jerónimo Martins Polska
  • MP4

    W Jerónimo Martins Polska polityka społecznej odpowiedzialności biznesu nie ogranicza się tylko do działalności charytatywnej. Właściciel sieci Biedronka oprócz zbiórek żywności prowadzi wiele różnych akcji, które mają promować odpowiedzialne postawy konsumpcyjne, pro-ekologiczne i pro-zdrowotne.

     – CSR (corporate social responsibility, społeczna odpowiedzialność biznesu – red.) często jest postrzegana jako czysto charytatywna działalność firmy, taka jak paczki dla dzieci, dotacje czy zbiórki żywności – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Anetta Jaworska-Rutkowska, kierownik ds. relacji zewnętrznych i CSR w Jerónimo Martins Polska. – Tymczasem CSR to coś znacznie szerszego, to rodzaj inwestycji społecznej na przyszłość i perspektywa budowania dobrych relacji zarówno z klientem, partnerem biznesowym, pracownikiem, jak i z lokalną społecznością.

    Opłacalności polityki odpowiedzialnego biznesu dowodzą badania przeprowadzone niedawno w Stanach Zjednoczonych na 1200 firmach, które wprowadziły je w praktyce.

     – Okazało się, że po kilku latach wykres rentowności układał się w kształt litery U, czyli najpierw inwestycja, następnie pewien punkt krytyczny, a potem piękny wzrost do góry. Firmy zatem zyskiwały nie tylko pod względem wizerunkowym, ale także jakościowym i rozwojowym – mówi Jaworska-Rutkowska.

    Edukacja i zdrowe odżywianie się dzieci

    Wśród „społecznie odpowiedzialnych” działań podejmowanych przez Jerónimo Martins Polska są zarówno paczki żywnościowe przekazywane dzieciom pozostającym pod opieką Caritas Polska, jak i realizowana jest działalność edukacyjna. Przykładem jest tu akcja „Czytaj Etykiety”, prowadzona wspólnie z Instytutem Żywności i Żywienia. W ramach tego programu klienci sklepów mogą skorzystać z porad dietetyków, którzy uczą ich jak właściwie czytać etykiety pod kątem elementów składowych produktu.

    W 2006 r. Biedronka, we współpracy z Firmami Danone, Lubella, Maspex oraz z Instytutem Matki i Dziecka rozpoczęła sprzedaż i promocję zdrowego zestawu śniadaniowego dla dzieci „Mleczny Start”. Założeniem projektu była walka z niedożywieniem dzieci w Polsce. Do tej pory sprzedano ponad 100 mln produktów.

     – „Mleczny Start” to przykład unikatowego na skalę europejską partnerstwa firm komercyjnych z sektorem publicznym. Biedronka nie czerpie z niego zysków, a oferuje swoje know-how w zakresie logistyki – mówi Jaworska-Rutkowska.

    Projekt ten ma być kontynuowany i rozwijany.

    Jerónimo Martins Polska angażuje się także w inne działania edukacyjne skierowane do dzieci, czego przykładem może być projekt „Śniadanie daje Moc”. To także inwestycja społeczna. Projekt ma na celu opracowanie przez ekspertów i wdrożenie do codziennego życia 12 zasad prawidłowego żywienia, jak również szeroka edukację młodzieży w tym zakresie. Dotychczas w projekcie wzięło udział ponad 4 tys. szkół.

    Jerónimo Martins to największy koncern spożywczy w Portugalii. Na polskim rynku firma działa od 1995 r. Jest właścicielem największej sieci detalicznej w Polsce  Biedronka., a także sieci aptek Na Zdrowie oraz drogerii Hebe. Od 1995 r. Grupa zainwestowała w Polsce ponad 8 mld zł. Marka Biedronka stała sie jedną z najpopularniejszych i najcenniejszych polskich marek.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Ślepe pozwy pomogą walczyć z hejtem w internecie. Spodziewana lawina wniosków może sparaliżować sądy

    Wprowadzenie instytucji tzw. ślepego pozwu pozwoli skuteczniej ścigać za naruszenie dóbr osobistych popełnione przez anonimowych internautów. Przepisy pozwolą na złożenie pozwu w sytuacji, gdy poszkodowany nie zna danych identyfikujących hejtera. Krajowa Rada Sądownictwa i Sąd Najwyższy ostrzegają, że nowelizacja może doprowadzić do znacznego przeciążenia sądów, a krótkie terminy na identyfikację sprawcy mogą skutkować wzrostem odszkodowań za przewlekłość postępowania.

    Ochrona środowiska

    Nowy obowiązek segregowania odpadów budowlanych i rozbiórkowych. Firmy mogą go jednak scedować na wyspecjalizowane przedsiębiorstwa

    1 stycznia weszła w życie ustawa zmieniająca przepisy o odpadach, która nakłada na wytwórców odpadów budowlanych i rozbiórkowych obowiązek ich segregacji i zapewnienia dalszego ich zagospodarowania. To efekt implementacji unijnej dyrektywy. Ostateczną treść przepisów branża poznała w ostatnich tygodniach 2024 roku. Nie jest wciąż jasne, czy w przypadku budów dopuszczona będzie frakcja odpadów zmieszanych, których nie da się posegregować. Następnym krokiem będą prawdopodobnie poziomy recyklingu odpadów budowlanych, jakie przedsiębiorcy będą musieli zapewnić. Nowe obowiązki nie dotyczą osób fizycznych.

    Handel

    T. Bocheński: Współpraca z Donaldem Trumpem może być bardzo trudna. Interes amerykański będzie stawiany na pierwszym miejscu

    Współpraca na linii Unia Europejska – USA w ciągu czterech najbliższych lat rządów Donalda Trumpa może być trudna – ocenia europoseł Tobiasz Bocheński. Polski Instytut Spraw Międzynarodowych ostrzega, że potencjalne zmiany w polityce USA, w tym zwiększenie ceł, mogą dotknąć wszystkich partnerów Stanów Zjednoczonych. Dużą niewiadomą jest również kwestia wsparcia dla Ukrainy i ewentualnego zakończenia wojny. Polityka nowego prezydenta może mieć kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa całej Europy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.