Newsy

Właściciel sieci sklepów Biedronka buduje markę przy pomocy społecznej odpowiedzialności biznesu

2013-04-30  |  06:37
Mówi:Anetta Jaworska-Rutkowska
Funkcja:Kierownik ds. Relacji Zewnętrznych i CSR
Firma:Jerónimo Martins Polska
  • MP4

    W Jerónimo Martins Polska polityka społecznej odpowiedzialności biznesu nie ogranicza się tylko do działalności charytatywnej. Właściciel sieci Biedronka oprócz zbiórek żywności prowadzi wiele różnych akcji, które mają promować odpowiedzialne postawy konsumpcyjne, pro-ekologiczne i pro-zdrowotne.

     – CSR (corporate social responsibility, społeczna odpowiedzialność biznesu – red.) często jest postrzegana jako czysto charytatywna działalność firmy, taka jak paczki dla dzieci, dotacje czy zbiórki żywności – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Anetta Jaworska-Rutkowska, kierownik ds. relacji zewnętrznych i CSR w Jerónimo Martins Polska. – Tymczasem CSR to coś znacznie szerszego, to rodzaj inwestycji społecznej na przyszłość i perspektywa budowania dobrych relacji zarówno z klientem, partnerem biznesowym, pracownikiem, jak i z lokalną społecznością.

    Opłacalności polityki odpowiedzialnego biznesu dowodzą badania przeprowadzone niedawno w Stanach Zjednoczonych na 1200 firmach, które wprowadziły je w praktyce.

     – Okazało się, że po kilku latach wykres rentowności układał się w kształt litery U, czyli najpierw inwestycja, następnie pewien punkt krytyczny, a potem piękny wzrost do góry. Firmy zatem zyskiwały nie tylko pod względem wizerunkowym, ale także jakościowym i rozwojowym – mówi Jaworska-Rutkowska.

    Edukacja i zdrowe odżywianie się dzieci

    Wśród „społecznie odpowiedzialnych” działań podejmowanych przez Jerónimo Martins Polska są zarówno paczki żywnościowe przekazywane dzieciom pozostającym pod opieką Caritas Polska, jak i realizowana jest działalność edukacyjna. Przykładem jest tu akcja „Czytaj Etykiety”, prowadzona wspólnie z Instytutem Żywności i Żywienia. W ramach tego programu klienci sklepów mogą skorzystać z porad dietetyków, którzy uczą ich jak właściwie czytać etykiety pod kątem elementów składowych produktu.

    W 2006 r. Biedronka, we współpracy z Firmami Danone, Lubella, Maspex oraz z Instytutem Matki i Dziecka rozpoczęła sprzedaż i promocję zdrowego zestawu śniadaniowego dla dzieci „Mleczny Start”. Założeniem projektu była walka z niedożywieniem dzieci w Polsce. Do tej pory sprzedano ponad 100 mln produktów.

     – „Mleczny Start” to przykład unikatowego na skalę europejską partnerstwa firm komercyjnych z sektorem publicznym. Biedronka nie czerpie z niego zysków, a oferuje swoje know-how w zakresie logistyki – mówi Jaworska-Rutkowska.

    Projekt ten ma być kontynuowany i rozwijany.

    Jerónimo Martins Polska angażuje się także w inne działania edukacyjne skierowane do dzieci, czego przykładem może być projekt „Śniadanie daje Moc”. To także inwestycja społeczna. Projekt ma na celu opracowanie przez ekspertów i wdrożenie do codziennego życia 12 zasad prawidłowego żywienia, jak również szeroka edukację młodzieży w tym zakresie. Dotychczas w projekcie wzięło udział ponad 4 tys. szkół.

    Jerónimo Martins to największy koncern spożywczy w Portugalii. Na polskim rynku firma działa od 1995 r. Jest właścicielem największej sieci detalicznej w Polsce  Biedronka., a także sieci aptek Na Zdrowie oraz drogerii Hebe. Od 1995 r. Grupa zainwestowała w Polsce ponad 8 mld zł. Marka Biedronka stała sie jedną z najpopularniejszych i najcenniejszych polskich marek.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Transport

    Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm

    Usługi machine-to-machine (M2M) w połączeniu z szybką siecią umożliwiają niezakłóconą komunikację między urządzeniami w czasie rzeczywistym. Dzięki kartom telemetrycznym M2M możliwy jest np. zdalny odczyt liczników energii czy wody, wypożyczenie roweru miejskiego, płatności zbliżeniowe czy nawet zdalne badanie EKG. Według danych UKE w ubiegłym roku w Polsce działało prawie 8 mln kart M2M, a ich liczba w sieci dynamicznie rośnie. Ponad 4 mln pochodzi od Orange Polska.

    Ochrona środowiska

    Błyskawiczne powodzie będą coraz częstszym zjawiskiem w Europie. Zwłaszcza miasta muszą być na nie przygotowane

    Hiszpania wciąż walczy ze skutkami ekstremalnych powodzi, które przetoczyły się w ostatnich tygodniach przez wschodnie i południowe regiony. Ze względu na postępujące ocieplenie klimatu tego typu ulewne, gwałtowne deszcze powodujące powodzie błyskawiczne mogą być coraz częstszym problemem w Europie – ostrzegają hydrolodzy. Podkreślają, że szczególnie dotkliwie będą je odczuwać miasta. Kluczową rolę odgrywa tu nie tylko adaptacja do zmian klimatu, ale też przygotowanie mieszkańców na zagrożenia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.