Newsy

Miasta zarabiają na Inteligentnych Systemach Transportowych

2012-06-29  |  06:45
Mówi:Marek Cywiński
Funkcja:Dyrektor Generalny
Firma:Kapsch Telematic Services
  • MP4

    We Wrocławiu inteligentne rozwiązania miejskie testowane są na jednej z tras tramwajowych. W Koszalinie do końca przyszłego roku ma powstać kompleksowy system, który będzie m.in. monitorował ruch na ulicach, zarządzał sygnalizacją świetlną, a także informował kierowców na tablicach świetlnych o wolnych miejscach parkingowych czy utrudnieniach w ruchu. Podobne rozwiązanie będą wprowadzone również w Poznaniu. Zainteresowane są już kolejne miasta.

     W tej chwili jest wiele przetargów i wiele miast zainteresowało się takimi rozwiązaniami. Wśród nich Kraków, Łódź, Wrocław, Gliwice i Białystok. Niektóre z miast podchodzą do ITS kompleksowo, inne decydują się na rozwiązania fragmentaryczne  mówi Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services.

    Chodzi przede wszystkim o ograniczenie ruchu w mieście, zmniejszenie hałasu i redukcję emisji spalin, dzięki czemu - jak podkreśla dyrektor Kapsch Telematic Services - zarówno korzystanie z komunikacji miejskiej, jak i w ogóle funkcjonowanie w mieście staje się łatwiejsze.

    W Londynie ruch i emisja spalin zmniejszyły się o 16 proc. W Sztokholmie odnotowano podobne wyniki, a dodatkowo poziom hałasu w mieście spadł o 2 dB.

      Za granicą te rozwiązania są dosyć powszechne. Najbardziej znanym wdrożeniem są strefy płatnego dostępu do centrum w Londynie. Ale również przykład Sztkoholmu i wielu włoskich miejscowości pokazuje, że te rozwiązania nie tylko przyniosły dochody magistratom, ale również zmniejszyły uciążliwość samego życia w mieście  przekonuje Cywiński.

    Wdrożenie systemu to dla miasta wydatek kilkuset milionów złotych. Ostateczny koszt zależy od tego, na jakie rozwiązania zdecydują się radni. Wydatki jednak nie powinny zniechęcać samorządowców, ponieważ zwracają w ciągu kilku lat.

    Za przykład może służyć system w Londynie, który kosztował 300 mln euro, ale w ciągu 2 lat nastąpił zwrot z inwestycji. W Sztokholmie 100 mln euro wydane na system zwróciło się w ciagu 4 lat, ale tylko dlatego, że miasto prowadzi dość łagodną politykę cenową.

    Marek Cywiński przytacza w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria również przykład jednego z włoskich miast, gdzie przedsiębiorcy protestowali przeciw wprowadzeniu płatnych stref w centrum, obawiając się spadku przychodów z turystyki.

      Okazało się, że wprowadzenie strefy płatnej spowodowało spadek ruchu w centrum miasta, co skłoniło turystów do dłuższego w nim pozostawania i korzystania z usług, zarówno restauratorów, jak i sklepikarzy. Ich obroty wzrosły w rezultacie o kilkanaście procent  mówi dyrektor Kapsch.  Wcześniej przeładowane samochodami centrum historyczne miasta wręcz zniechęcało do zwiedzania i dłuższego w nim pozostawania.

    Jak wyjaśnia Marek Cywiński, ITS-y (Intelligent Transportation Systems) to rozwiązania, które mają na celu uczynienie miasta bardziej przyjaznym dla mieszkańców i turystów. Dzięki różnym segmentom systemu, władze miasta mają możliwość zarządzania ruchem samochodów prywatnych i parkowaniem.

      ITS obejmują też sterowanie przepływem pojazdów komunikacji miejskiej tak, żeby ci, którzy z niej korzystają łatwiej i szybciej przejeżdżali. To są również pomiary masy pojazdów tak, aby nie zostały przekroczone dopuszczalne naciski na oś i w rezultacie, by nie były niszczone drogi nieprzystosowywane do ciężkiego ruchu. To są wreszcie płatne dostępy do określonych stref miasta pomyślane tak, aby zmniejszyć ruch w tych obszarach, ograniczyć emisję spalin do środowiska, aby poprawić komfort życia mieszkańców wymienia Marek Cywiński.

    Dzięki zastosowanym technologiom, ITS-y umożliwiają również rozpoznawanie pojazdów, monitoring ruchu oraz gromadzenie i przetwarzanie danych, co pozwoli na prognozowanie ruchu czy planowanie remontów dróg i ulic.

    Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o drogach publicznych przyjętym przez rząd na początku czerwca, zarządcy dróg będą mieli obowiązek wdrożenia Inteligentnych Systemów Transportowych. Ministerstwo Transportu ocenia, że przyjęte rozwiązanie spowoduje m.in na zmniejszenie liczby wypadków drogowych i skrócenie czasu podróży.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów

    W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.

    Handel

    Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

    19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.

    Transport

    W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

    Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.