Newsy

Mieszkania najdroższe od 10 lat. W przyszłym roku wzrost cen może spowolnić

2018-12-21  |  06:15

Spada sprzedaż mieszkań w Polsce. Na sześciu największych rynkach sprzedano 14,2  tys. mieszkań, a liczba transakcji spadła o 9 proc. To już trzeci kwartał z rzędu, kiedy deweloperzy notują gorsze wyniki. W dużej mierze to wynik wyższych cen – w Warszawie wzrosły o 14 proc. Eksperci spodziewają się, że w przyszłym roku będą dalej rosły, choć nieco wolniej. – Nie jest tak, że ceny rosną bez powodu. Dziś wybudowania mieszkania jest o kilka, kilkanaście procent droższe niż jeszcze rok temu – ocenia Maciej Drozd z Echo Investment.

Sprzedaż mieszkań na głównych rynkach w Polsce wyraźnie spada. We wszystkich dużych miastach, właściwie może poza Gdańskiem, widzimy wyraźne spadki w liczbie sprzedanych mieszkań w stosunku do poprzedniego kwartału i w stosunku do tego, co było rok temu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Maciej Drozd, wiceprezes ds. finansowych w Echo Investment.

Z najnowszego raportu REAS „Rynek mieszkaniowy w Polsce” wynika, że deweloperzy działający na 6 największych rynkach w Polsce zakończyli III kwartał z wynikiem 14,2 tys. sprzedanych mieszkań. To trzeci z rzędu kwartał spadków sprzedaży – 9 proc. w stosunku do ostatniego kwartału i blisko 19 proc. w skali roku.

– To jest związane z dwoma elementami. Pierwszy z nich to wzrost cen, za który odpowiada głównie wzrost kosztów budowy. Ponieważ deweloperzy muszą płacić więcej za budowanie, to chcąc utrzymać zarobek, podnoszą ceny. To także zmniejszająca się oferta. Deweloperzy wprowadzają mniej mieszkań, nie są w stanie wprowadzić wystarczająco dużo mieszkań, żeby odpowiedzieć na popyt, w związku z tym też nie konkurują zbyt silnie między sobą cenowo, bo po prostu nie mają czym – tłumaczy Maciej Drozd.

Z danych wynika też, że gdyby deweloperzy nagle przestali wprowadzać na rynek nowe mieszkania, to obecna ofercie wyprzedałaby się w 8–9 miesięcy. Dla porównania, w 2012 roku, kiedy oferta była największa w historii rynku, okres ten wynosił 2 lata.

Dodatkowo, choć ceny rosną, to skłonność nabywców do zwiększania wydatków wcale za tym nie idzie. Badania preferencji nabywców prowadzone przez REAS we współpracy z OBIDO pokazują, że w Warszawie rodzina na zakup mieszkania jest w stanie przeznaczyć 586,7 tys. zł. Jeszcze w grudniu 2017 roku było  to 625,9 tys. zł.

W naszej firmie nie staramy się sprzedać jak najszybciej, tylko w równym tempie, żeby na moment skończenia budynku mieć około 80 proc. mieszkań sprzedanych. To wolniej niż można by było sprzedawać, gdyby trochę obniżyć ceny, bo popyt jest bardzo silny – mówi wiceprezes Echo Investment. – To kolejny element, który odpowiada za wzrost cen. Utrzymuje się silny popyt, który nie zostawia przestrzeni na spadek cen, bo gdybyśmy te ceny obniżyli, to byśmy prawie natychmiast wyprzedali swoją ofertę.

Raport REAS wskazuje, że ceny najbardziej wzrosły w Warszawie (o 14 proc. rdr.) i Wrocławiu (13,6 proc.). W Łodzi wzrost wyniósł 9,3 proc., a w Poznaniu i Trójmieście – o ok.7 proc. Najmniej podrożały mieszkania w Krakowie (nieco ponad 5 proc.). Z analizy Home Brokera i Open Finance wynika zaś, że obecnie mieszkania są najdroższe od ponad 10 lat.

– Generalnie na rynku widać coraz więcej projektów nieco droższych, więc to powoduje, że ceny rosną nie z powodu tego, że rośnie cena konkretnego mieszkania, ale dlatego, że sprzedajemy mieszkania coraz droższe, coraz lepsze, o wyższym standardzie. Drugi trend polega na tym, że rzeczywiście rosną ceny poszczególnych mieszkań, co wynika za wzrostu kosztów. Żeby wybudować takie samo mieszkanie jak rok temu, musimy wydać kilka, kilkanaście procent więcej – ocenia Maciej Drozd.

Zdaniem eksperta w 2019 roku ceny wciąż będą rosły, choć zapewne nie tak szybko jak w 2018 roku. To efekt nie tylko problemów z pozyskaniem terenów pod inwestycje, ale też rosnących kosztów dla firm budowlanych – rosną pensje pracowników i drożeją materiały.

Rynek zmusza do spowolnienia sprzedaży i dbania bardziej o cenę, w związku z tym do podwyższenia cen, właśnie dlatego, że są wyższe koszty i cały proces trwa trochę dłużej niż kiedyś – tłumaczy Maciej Drozd. – Rynek jest w pewnym stanie równowagi. Nie jest tak, że ceny rosną spekulacyjnie, bez powodu.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Firma

Tylko 30 proc. zmian wdrażanych przez firmy kończy się sukcesem. Najlepiej wypadają branża finansowa, szkolnictwo i przemysł

Modyfikacja struktury, strategii oraz kultury organizacyjnej – to najczęściej wskazywane cele wprowadzania zmian w firmach i organizacjach. Wyniki V Ogólnopolskiego Badania Zarządzania Zmianą pokazały, że proces ich wdrażania jest skuteczny tylko w co trzecim przypadku. Powody tak słabego wyniku to m.in. zbyt małe zaangażowanie zarządu w zmiany i niewystarczająca komunikacja z pracownikami. – Kolejnym istotnym czynnikiem sukcesu jest wykorzystanie odpowiedniej metodologii, czyli technik zwinnego zarządzania – przekonują twórcy badania.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Finanse

Technologie szansą na odbicie gospodarcze w czasie kryzysu. Tą drogą poszły też Chiny

W obszarze cyfryzacji Polska wciąż ma dużo do nadrobienia względem bardziej rozwiniętych zachodnich gospodarek. W ubiegłorocznym rankingu DESI zajęła dopiero 25. miejsce wśród 28 państw w Unii Europejskiej, a według raportu McKinsey gospodarka cyfrowa stanowi w niej tylko nieco ponad 6 proc. krajowego PKB. Prezes Fundacji Digital Poland podkreśla, że konieczne są wzrost wydatków w tym obszarze i większa adaptacja cyfrowych technologii w sektorze MŚP. W obliczu spodziewanego spowolnienia wywołanego pandemią koronawirusa to może być szansa na wzrost. Taki plan mają też Chiny.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Handel

[DEPESZA] Sprzedaż bezpośrednia przechodzi w całości do internetu. Branża walczy też z nieuczciwymi sprzedawcami, którzy chcą zarobić na koronawirusie

Pandemia koronawirusa wymusiła na firmach zajmujących się sprzedażą bezpośrednią sporą zmianę trybu działania. W tej chwili wsparcie konsumenta odbywa się wyłącznie za pośrednictwem komunikatorów lub telefonicznie, a przedsiębiorstwa przyjmują zamówienia zdalnie i wysyłają je do paczkomatów. Pandemia i związane z nią ograniczenia tylko przyspieszają proces digitalizacji, który zachodzi w branży już od kilku lat, ale – jak podkreśla przewodniczący Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej – pojawiają się też nieuczciwe firmy, które chcą na niej zarobić, oferując klientom np. suplementy rzekomo pomocne w zwalczaniu COVID-19.