Newsy

Mimo zawirowań i kryzysów branża public relations nie zwalnia tempa. Zarządzanie w kryzysie napędza popyt na usługi ekspertów PR

2022-12-12  |  06:25

– Nie jestem aż tak dużym pesymistą, jeśli chodzi o nadciągający kryzys gospodarczy. Wierzę, że to są czarne chmury, z których nie będzie wielkiej ulewy, i po nich przyjdzie słońce. Z pandemią nauczyliśmy się już żyć, wojna w Ukrainie się skończy i trudne warunki makroekonomiczne też w końcu miną – mówi Przemysław Mitraszewski, prezes zarządu Związku Firm Public Relations. Jak wskazuje, mimo trwających od 2020 roku rynkowych zawirowań i kolejnych kryzysów w branży PR jak na razie nie widać spowolnienia. Wskazują na to m.in. wyniki tegorocznej, pod wieloma względami rekordowej, edycji konkursu Złote Spinacze, w którym po raz kolejny nagrodzono najlepsze kampanie i projekty public relations.

– Ten rok był dla branży PR inny niż poprzednie. Wszyscy jesteśmy zmęczeni doświadczeniami pandemicznymi, ale w 2022 roku za naszą wschodnią granicą wybuchła wojna. Wszyscy rzuciliśmy biznes i staliśmy się wolontariuszami, później podejmowaliśmy trudne decyzje biznesowe dotyczące np. wyjścia polskich firm z Rosji. Z jednej strony rzeczywiście był to okres nowych wyzwań, których nigdy w historii nie doświadczyliśmy, a z drugiej – opublikowany niedawno ranking firm PR pokazuje, że od strony biznesowej to był dla branży bardzo dobry rok. Wiele firm zwiększyło przychody i zatrudnienie, realizowaliśmy ciekawe projekty, czego potwierdzeniem jest chociażby rekordowa edycja Złotych Spinaczy – mówi agencji Newseria Biznes Przemysław Mitraszewski.

Złote Spinacze to prestiżowa nagroda PR, którą nagradzane są najskuteczniejsze, najbardziej kreatywne i najlepiej zrealizowane projekty i kampanie. Tegoroczni laureaci zostali wyłonieni w jubileuszowej, 20. edycji konkursu organizowanego przez ZFPR.

– Dostaliśmy blisko 450 zgłoszeń, najwięcej w historii. Ta edycja to również największa liczba złotych statuetek, największe grono jurorskie liczące blisko 100 ekspertów i największa liczba uczestników gali – ponad 400 osób – wymienia prezes Związku Firm Public Relations.  – Nagrodziliśmy szereg dobrych prac i bardzo trudno było w tym roku dostać Spinacz, bez względu na jego kolor.

Przyznanie najważniejszych nagród w polskiej branży PR odbyło się 2 grudnia br. podczas uroczystej gali. Zwycięzców wyłoniło prawie stuosobowe jury, obradujące w sześciu grupach jurorskich, którym przewodniczył Grzegorz Szczepański, CEO agencji Hill+Knowlton Strategies Poland.

Laureaci odebrali złote, srebrne i brązowe statuetki w 35 kategoriach (20 głównych, 12 sektorowych i trzech specjalnych). Tytanowy Spinacz dla „Najlepszego w konkursie” otrzymała agencja MSL. Na drugim miejscu w rankingu znalazła się Grupa Komunikacja Plus, zaś trzecia była agencja Linkleaders.

Ponadto zarząd ZFPR przyznał wyjątkowo dwie Gwiazdy PR, czyli wyróżnienia dla osób szczególnie zasłużonych dla branży public relations. Pierwszą została uhonorowana Małgorzata Mejer, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej w Procter & Gamble, która od 1995 roku odpowiada za działania PR-owe tej firmy w Polsce, a od 2011 roku – w regionie Europy Centralnej. Druga Gwiazda PR trafiła natomiast w ręce tenisistki Igi Świątek.

Dla mnie ten dzień to jest święto polskiej branży PR, możemy wieczorem się spotkać, porozmawiać, oklaskiwać najlepsze prace i projekty, móc ze sobą porozmawiać i na tych parę godzin po prostu zapomnieć o problemach, z którymi się borykamy na co dzień i które nas czekają w niedalekiej przyszłości – mówi prezes zarządu ZFPR.

Jak ocenia, w dzisiejszych czasach transformacji i kryzysu przywództwa oczy opinii publicznej są skierowane w stronę biznesu, który musi komunikować się w sposób otwarty, zrównoważony, ale także odważny. Bez specjalistów public relations jest to trudne.

Nasze usługi są niezbędne w transformacji i tłumaczeniu obecnej, trudnej rzeczywistości – mówi Przemysław Mitraszewski. – Myślę, że największym nadchodzącym wyzwaniem dla branży PR będzie ta nowa rzeczywistość, kiedy trzeba będzie wyraźnie komunikować swoje wartości, mieć swoje poglądy, opowiadać się za jedną rzeczą i protestować przeciwko innym. Dzisiaj nie da się stać w rozkroku. Najlepiej to widać na mistrzostwach świata, kiedy sponsorzy, nie tylko piłkarze, coś próbują manifestować, przeciwko czemuś protestować. Takie jest oczekiwanie opinii publicznej. I my jako doradcy komunikacyjni, profesjonaliści PR w tych procesach będziemy współuczestniczyć.

Jak wskazuje opublikowany niedawno „World PR Report 2022–2023” przygotowany przez ICCO, International Communications Consultancy Organisation, znaczenie specjalistów PR w firmach rośnie, ponieważ większa jest też „kontrola” ze strony klientów i konsumentów. Badani z różnych krajów i regionów świata wskazywali, że w tym roku wzrosło zapotrzebowanie klientów na usługi wykraczające poza tradycyjny PR. Wśród priorytetowych obszarów, na które będą trafiały większe wydatki, są: działania ESG nakierowane na zrównoważony rozwój, współpraca z influencerami i doradztwo strategiczne.

„World PR Report 2022–2023” wskazuje też, że branża dość pozytywnie podchodzi do kolejnych miesięcy. Badani dyrektorzy i właściciele agencji wskazali taki sam poziom optymizmu co do wzrostu rynku jak rok temu: w 10-stopniowej skali średnia światowa wyniosła 7,3. Najlepiej nastawieni na przyszłość są przedstawiciele rynków w Ameryce Północnej i Łacińskiej, najmniej pozytywnie – w Europie i Wielkiej Brytanii (6,9 i 6,6). Wysoki był także wskaźnik odpowiedzi o oczekiwania co do wzrostu rentowności – światowa średnia to 7, przy czym rok temu było to 6,7.

 W 2023 roku mówi się, że czeka nas spowolnienie gospodarcze, ale czas pokaże. Na razie hamujemy na szczęście stosunkowo powoli. Mam nadzieję, że nie będzie tak źle, jak zakładają prognozy, że branża PR dalej będzie mogła rosnąć i realizować ciekawe projekty. Zwłaszcza że profesjonaliści PR w tych trudnych czasach są bardzo potrzebni w zarządzaniu kryzysowym. Być może ci, którzy zajmują się PR-em produktowym, będą mieli trochę odchudzone budżety, bo być może będą jakieś cięcia, natomiast co do zasady komunikacja i public relations to są niezbędne czynniki w trudnych czasach – podkreśla prezes Związku Firm Public Relations.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.