Newsy

Min. Pracy: Początek roku to zawsze wzrost bezrobocia

2012-02-20  |  06:20
Mówi:Czesława Ostrowska
Funkcja:Wiceminister Pracy i Polityki Społecznej
  • MP4

    W czwartek poznamy dane GUS o bezrobociu w styczniu. Według prognoz będzie zdecydowanie wyższe niż na koniec ubiegłego roku. Ministerstwo Pracy uspokaja, że nie ma w tym nic dziwnego.

    Szacowana przez resort pracy stopa bezrobocia w styczniu wyniosła 13,3 proc. W grudniu 2011 roku była o 0,8 proc. niższa. Liczba zarejestrowanych w urzędach pracy bezrobotnych przkroczyła 1 mln 980 tys. osób.

     - Początek roku to jest zawsze wzrost bezrobocia. Ta tendencja utrzymuje się od początku występowania zjawiska bezrobocia, czyli od ponad 20 lat. Zawsze w tym okresie kończy się wiele prac sezonowych. Ludzie przychodzą do urzędów pracy, chcą przeczekać okres zimowy albo rejestrują się, by dostać składkę zdrowotną - uspokaja Czesława Ostrowska, wiceminister pracy i polityki społecznej.

    Jak podkreślał minister Władysław Kosiniak-Kamysz w lutym liczba bezrobotnych będzie jeszcze większa, ale w kolejnych miesiącach powinna spadać. 

     - Bezrobocie to jest efekt tego, co się dzieje w gospodarce. Pracodawcy tworzą miejsca pracy, a do tego potrzebny jest wzrost gospodarczy. Musi być odpowiednie otoczenie sprzyjające powstawaniu miejsc pracy, a przede wszystkim musi być rynek, który kupi produkty wytwarzane przez pracodawcę w sferze przemysłu czy usług - mówi Czesława Ostrowska.

    Ustawa budżetowa na ten rok zakłada, że w grudniu bezrobocie spadnie do poziomu 12,3 proc. O ile wzrost gospodarczy nie będzie niższy niż planowane 2,5 proc.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.