Mówi: | Szymon Adamczyk |
Funkcja: | prezes zarządu, dyrektor zarządzający |
Firma: | Alumetal |
Alumetal stawia na Europę Środkowo-Wschodnią. Region ten staje się centrum produkcji samochodów
Nowe inwestycje branży motoryzacyjnej w Europie Środkowo-Wschodniej to szansa dla Alumetalu. Spółka sprzedaje stopy aluminiowe przede wszystkim temu segmentowi i chce skorzystać na rosnącej produkcji aut w naszej części Europy. Produkcja samochodów w tym roku ma wzrosnąć w Europie o 2-3 proc.
– Szczególnie bliskie są nam kraje Europy Środkowo-Wschodniej, czyli – oprócz Polski – Czechy, Słowacja, Węgry oraz Niemcy – największy producent samochodów w Europie. Ten rynek wygląda całkiem dobrze. W zeszłym roku sprzedaż samochodów w Unii Europejskiej wzrosła o 5,9 proc., a produkcja samochodów o 4,5 proc. Szacujemy, że wzrost w tym roku będzie minimum 2-3-proc. – mówi agencji informacyjnej Newseria Szymon Adamczyk, prezes zarządu i dyrektor zarządzający spółki Alumetal.
Alumetal w ubiegłym roku zanotował rekordową sprzedaż wtórnych aluminiowych stopów odlewniczych na poziomie 156 tys. ton. To właśnie odbicie w branży motoryzacyjnej spowodowało wzrost sprzedaży, a tym samym rekordowe skonsolidowane przychody na poziomie ponad 1,2 mld zł.
Zdaniem Adamczyka po spowolnieniu pod koniec 2012 r. i w pierwszej połowie 2013 r. obecnie koniunktura się poprawia. Portfel zamówień spółki jest już zapełniony do końca drugiego kwartału br., co jest dobrym wynikiem, bo jak zauważa Adamczyk, Alumetal działa w oparciu o kontrakty kwartalne, a nie długoterminowe.
Impulsem do dalszego zwiększania sprzedaży w regionie mogą być nowe inwestycje branży automotive w Polsce i krajach ościennych.
– Tutaj przenosi się cała motoryzacja. Chcemy mieć pozycję numer jeden w całej Europie, naturalnie też w tym regionie. Wiele inwestycji było realizowanych w ostatnich latach. Volkswagen wybudował w Polkowicach kolejną linię produkcji silników. W 2016 roku zakończy budowę fabryki Craftera we Wrześni. Takie inwestycje mają miejsce także w Rumunii, gdzie Daimler zainwestuje 300 mln euro w produkcję skrzyń biegów – mówi Adamczyk.
Alumetal zakłada, że będzie nr 1 w Europie do 2018 roku ze sprzedażą na poziomie 210 tys. ton i 7,5-proc. udziałem w rynku.
Dla spółki koniunktura na rynku ma większe znaczenie niż same ceny surowców. Te co prawda stanowią 85-90 proc. kosztów Alumetalu, a główny surowiec, czyli aluminium, na londyńskiej giełdzie surowców potaniał od końca sierpnia 2014 r. o ponad 20 proc. Dla spółki dużo ważniejszy jest jednak poziom marży.
Chociaż spółka mocno stawia na eksport, to Alumetal nie jest obecny na rynkach wschodnich. Dlatego napięta sytuacja polityczna oraz kryzys gospodarczy na Ukrainie i w Rosji nie mają żadnego przełożenia na wyniki i sprzedaż Alumetalu.
Czytaj także
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-20: Wysoka akcyza na e-papierosy to nokaut dla polskiej branży vapingowej. Eksperci ostrzegają przed upadłościami, ale i problemami z fiskusem
- 2025-02-17: Cła Trumpa uderzają w Europę. UE zapowiada reakcję, ale wciąż nie wypracowała wspólnej strategii
- 2025-02-10: Polscy europosłowie chcą rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. Liczą na zdecydowane poparcie w europarlamencie
- 2025-01-28: Branża drzewna obawia się zalewu mebli z importu. Apeluje o wypracowanie strategii leśnej państwa
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-12-23: Wiktor Dyduła: Znam osoby w branży muzycznej wypalone z powodu nadmiaru pracy. To, co kiedyś sprawiało im przyjemność, teraz jest zawodowym obowiązkiem
- 2025-01-02: Wiktor Dyduła: Słyszę coraz więcej utworów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Trudno je odróżnić od kompozycji stworzonych przez ludzi
- 2025-01-14: Dawid Kwiatkowski: Padłem ofiarą oszustów, którzy na mnie nieuczciwie zarabiali. Teraz jestem też swoim księgowym, liczę pieniądze i sprawdzam umowy
- 2025-01-08: S. Karpiel-Bułecka: Sam talent nie wystarczy, by odnieść sukces w branży muzycznej. Trzeba też mieć trochę szczęścia i spotkać odpowiednich ludzi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał
Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.
Handel
Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.
Transport
Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.