Mówi: | Katarzyna Byczkowska |
Funkcja: | dyrektor działu sprzedaży chemikaliów i tworzyw sztucznych |
Firma: | BASF Polska |
BASF rozpoczął budowę największej w Europie fabryki katalizatorów w Środzie Śląskiej
BASF stawia już fundamenty pod budowę fabryki katalizatorów w Środzie Śląskiej. Zakład ma mieć powierzchnię 40 tys. mkw., a koszt jego budowy to 160 mln euro. Będzie to największa tego typu inwestycja w Europie, która ma dać pracę 400 osobom.
Produkcja ma ruszyć na początku przyszłego roku. Z kolei do 2016 roku uruchomione mają być już wszystkie z zaplanowanych linii produkcyjnych. Docelowo ma ich być 10.
– Tutaj mówimy konkretnie o katalizatorach do redukcji emisji spalin w samochodach, przy czym te katalizatory nie będą produkowane tylko na rynek polski. Na pewno rynki Europy Zachodniej będą obsługiwane przez tę fabrykę – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Katarzyna Byczkowska, dyrektor działu sprzedaży chemikaliów i tworzyw sztucznych BASF Polska.
Decyzja o budowie zakładu podyktowana jest przede wszystkim wzrostem zapotrzebowania na nowoczesne systemy redukcji spalin, co ma bezpośredni związek z zaostrzeniem standardów europejskich.
– Uważamy Polskę za rynek strategiczny dla firmy BASF z wielu powodów. Jest to duży kraj, największy w naszym regionie, który się wciąż rozwija i w którym jest duża liczba wykształconych osób – tak Katarzyna Byczkowska, dlaczego koncern zdecydował się na inwestycje właśnie w Polsce. – Poza tym jako BASF jesteśmy bardzo skupieni w tej chwili na Polsce, jest ona na świeczniku.
Koncern przygląda się zmianom właścicielskim w największych spółkach chemicznych kraju, w tym m.in. w grupie Azoty Tarnów, Zakładach Azotowych Puławy i w Grupie Ciech. Tym bardziej, że dla części z nich Skarb Państwa już szuka lub niebawem będzie szukał inwestora.
Wiadomo już, że część jednej ze spółek chemicznych może trafić do BASF Polska.
– Jest kolejny projekt, który został zatwierdzony, choć to właściwie nie jest projekt, tylko konkretna akwizycja. Ogłosiliśmy przejęcie części biznesu TDI od firmy Ciech i teraz tylko czekamy na zgodę odpowiednich organów antymonopolowych – mówi dyrektor działu sprzedaży chemikaliów i tworzyw sztucznych BASF Polska. – Cały czas się zastanawiamy nad kolejnymi, natomiast nie ma jeszcze konkretnych planów.
Za listę klientów i kontrakty handlowe BASF zapłacić ma grupie Ciech około 43 mln euro. Ale na sprzedaż wystawione mają być także inne aktywa Ciechu, w tym m.in. Organika Sarzyna, gdzie zlokalizowana jest fabryka środków ochrony roślin, Ciech Pianki czy Vitrosilicon.
– Na pewno przemysł samochodowy jest dla nas bardzo istotny. Na pewno środki ochrony roślin, czyli wszystko to, co się wiąże z biznesem agrochemicznym także jest dla nas bardzo istotną gałęzią przemysłu, szczególnie w Polsce. Polska jest dalej mimo wszystko krajem rolniczym – zaznacza Byczkowska.
Czytaj także
- 2025-01-21: Przyszłość relacji transatlantyckich wśród głównych tematów posiedzenia PE. Europa jest gotowa do współpracy
- 2025-01-10: Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2025-01-02: Hazard coraz poważniejszym problemem dla zdrowia publicznego. Najbardziej zagrożone są dzieci
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-11-28: 1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
- 2024-12-09: Firmy nie znają korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju. Swój ślad węglowy mierzy tylko co piąta firma
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić
65 proc. produktów spożywczych i napojów w europejskich supermarketach jest sprzedawanych w plastikowych opakowaniach. W Polsce ten odsetek jest podobny. Jak wynika z raportu DS Smith „Material Change Index”, w przypadku 40 proc. opakowań zawierających tworzywa sztuczne w Polsce, plastik można by wyeliminować, usuwając go całkowicie lub zastępując go zrównoważonymi alternatywami, np. tekturą czy opakowaniami biodegradowalnymi. W Polsce tylko 22 proc. firm spożywczych planuje w nadchodzącym roku zmiany w opakowaniach.
Transport
Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
Polska jest jednym z najważniejszym rynków dla Ryanaira. Irlandzka linia w letnim rozkładzie lotów na 2025 roku będzie obsługiwał ponad 300 tras, w tym 23 nowe kierunki, przede wszystkim na południe Europy. Rekordowy letni rozkład lotów Ryanair w Polsce będą obsługiwać 44 samoloty bazujące na polskich lotniskach. W tym roku, pierwszy raz w historii, przewoźnik oferuje ponad 20 milionów miejsc.
Polityka
M. Gosiewska: Na Białorusi znowu odbędą się pseudowybory. Należy zaostrzyć sankcje uderzające w reżim i firmy europejskie tam obecne
Alaksandr Łukaszenka rządzi Białorusią już 30 lat, 26 stycznia będzie się ubiegał o siódmą kadencję. W nadchodzących wyborach nie będzie niezależnych obserwatorów i demokratycznych kandydatów opozycji. Poprzednie wybory, w 2020 roku, zakończyły się masowymi protestami i olbrzymimi represjami, a w 2024 roku przybrały jeszcze na sile. – Tylko twarda i zdecydowana postawa jest w stanie zmienić sytuację u naszego wschodniego sąsiada – ocenia europosłanka Małgorzata Gosiewska.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.