Newsy

GDDKiA: We wrześniu powrót do rozmów z koncesjonariuszami o systemie elektronicznego poboru opłat na autostradach

2012-08-08  |  06:55
Mówi:Magdalena Jaworska
Funkcja:zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad
  • MP4

     – Usiądziemy do stołu z partnerami z wszystkich trzech odcinków koncesyjnych A1, A2 i A4 – podkreśla Magdalena Jaworska, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Wszystkie strony rozmów wydają się być przekonane o potrzebie wprowadzenia systemów poboru opłat na tych odcinkach, które będą wykorzystywać zasoby systemu viaTOLL. I choć technicznych problemów nie ma, to rozmowy o szczegółach, zwłaszcza o systemie rozliczeń, mogą być trudne. – Zawarcie stosownych umów będzie możliwe po wprowadzeniu zmian w prawie – podkreślają przedstawiciele resortu transportu.

    Kolejne, intensywne rozmowy mają rozpocząć się już w przyszłym miesiącu. Jak wyjaśnia Magdalena Jaworska z GDDKiA, jest to możliwe dzięki decyzji ministra transportu, która zezwala na ich kontynuację.

     – Jesteśmy gotowi do tego, żeby rozmawiać z koncesjonariuszami, rozmawiać bardzo szczegółowo i bardzo precyzyjnie – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.

    Chodzi o to, żeby na każdej autostradzie koncesyjnej obowiązywał system elektronicznego poboru opłat, który będzie interoperacyjny z systemem viaTOLL, funkcjonującym na odcinkach zarządzanych przez GDDKiA i który umożliwi wykorzystania urządzenia viaBOX do naliczania opłat za przejazd.

    Ma to przede wszystkim ułatwić życie kierowcom, którzy – jeżeli powyższe rozwiązanie wejdzie w życie – nie będą musieli podróżować z kilkoma urządzeniami pokładowymi.

     – Naszą rolą jest ujednolicenie po naszej stronie systemów rozliczeń, bo to jest najważniejszy element. Technicznie problemu nie ma – zapewnia zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

    Zdaniem Magdaleny Jaworskiej, szanse na wdrożenie viaTOLL również na prywatnych autostradach są duże, bo koncesjonariusze są do tego pomysłu przekonani.

     – Problemem są bolesne dla obu stron, rozmowy o szczegółach, ale o tym, jak wprowadzić, a nie, czy wprowadzić. Dyskusje o tym, czy wprowadzić, mamy już za sobą – wyjaśnia.

    Najtrudniejsze kwestie dotyczą strony finansowej ujednolicania systemu elektronicznego poboru opłat.

     – Potrzeba precyzyjnych ustaleń, w szczególności co do sposobu rozliczeń i sposobu ponoszenia kosztów. Skoro rezygnujemy z ręcznego poboru opłat od ciężarówek i wprowadzamy pobór elektroniczny, to znaczy, że pojawiają się nowe koszty po stronie koncesjonariuszy czy po stronie poboru opłat jako takiego, ale bardzo duża ilość tych kosztów po prostu ginie – wyjaśnia Magdalena Jaworska.

    Negocjacje są konieczne, ponieważ w umowach zawieranych z koncesjonariuszami prywatnych autostrad, które były podpisywane kilkanaście lat temu, nikt nie przewidział wdrożenia elektronicznego systemu poboru opłat.

    Kiedy jednolity system będzie obowiązywał na polskich autostradach, jeszcze nie wiadomo.

     – Cały czas mam nadzieję, że to będzie 2013 rok, bardziej II niż I połowa. Zrobimy wszystko, żeby to się udało, bo to jest w interesie wszystkich nas, koncesjonariuszy, generalnego dyrektora, a przede wszystkim w interesie kierowców – mówi Magdalena Jaworska z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

    O ile mogą się w chwili obecnej toczyć wstępne i warunkowe negocjacje pomiędzy strona publiczną a koncesjonariuszami w kwestii ewentualnego wdrożenia interoperacyjnych elektronicznych systemów poboru opłat na odcinkach autostrad koncesyjnych, to finalizacja tych rozmów (i zawarcie stosownych umów) będzie mogła nastąpić dopiero po wejściu w życie projektowanych zmian ustawowych – podkreśla Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w komunikacie przesłanym Newserii.

    I jak zapewnia, prace nad takimi zmianami już się toczą.

    Resort proceduje projekt założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych, który przewiduje możliwość zawierania umów pomiędzy podmiotami pobierającymi opłatę za przejazd autostradą, w szczególności pomiędzy GDDKiA a koncesjonariuszami, umożliwiających wdrożenie powyższego rozwiązania – wyjaśnia Mikołaj Karpiński, rzecznik MTBiGM.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Handel

    Handel

    Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

    Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.

    Prawo

    Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

    Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.