Mówi: | Piotr Szeliga |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Grupa Boryszew |
Grupa Boryszew kończy restrukturyzację i stawia na rozwój. Powstaje fabryka w Rosji
Grupa Boryszew po okresie restrukturyzacji stawia na rozwój. Spółka zajmująca się m.in. produkcją części dla branży motoryzacyjnej głównie dla zwiększającego sprzedaż koncernu Volkswagen Audi, zdobywa kolejnych klientów, buduje fabrykę w Rosji i nie wyklucza ekspansji w Ameryce Północnej. Boryszew jest zainteresowany również innymi rynkami, m.in. indyjskim i chińskim.
– Nowe zamówienia, które będą się pokazywały w 2013, 2014 i 2015 roku, będą na zdecydowanie lepszych marżach, wolumeny będą rosły, marże również. Więc mamy jak najlepsze perspektywy przed segmentem motoryzacyjnym Boryszewa – prognozuje Piotr Szeliga, prezes zarządu Grupy Boryszew, w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.
Pomimo spowolnienia w branży koncern nie odczuwa spadku liczby zamówień. Wynika to między innymi z tego, że jego główny klient, czyli grupa Volkswagen Audi, radzi sobie na tle konkurentów bardzo dobrze i odnotowuje wzrosty sprzedaży. Dla porównania francuski koncern Peugeot-Citroen (PSA) w 2012 r. stracił 5 mld euro i zanotował znaczne pogorszenie wyników sprzedaży.
Prezes zarządu Grupy Boryszew przyznaje jednak, że koncern planuje dywersyfikację portfela. Jest to możliwe dzięki udanej restrukturyzacji należących do Grupy spółek Maflow oraz Boryszew Automotive Plastics, które jeszcze niedawno borykały się z poważnymi problemami. Prezes Boryszewa podkreśla, że poza grupą Volkswagen Audi, kierowana przez niego, Grupa odbudowuje relacje z BMW, Daimlerem i Land Roverem.
– Zarówno Maflow, jak i spółki z Boryszewa Automotive Plastics w okresie swojej upadłości czy kłopotów finansowych nie wygrywały żadnych nowych zamówień. Ten okres się zakończył, w Maflow w 2010-2011 roku, w 2011 roku w grupie Boryszew Automotive Plastics – podkreśla Szeliga.
Restrukturyzacja w Grupie objęła również zmiany w zakładach produkcyjnych. Pod koniec roku Boryszew zamknął fabrykę we włoskim Trezzano. Obyło się bez strajków i zakłóceń.
– Cały proces został naprawdę bardzo dobrze przeprowadzony. Maszyny są przenoszone do innych lokalizacji, tych perspektywicznych, więc tę część restrukturyzacyjną mamy niemalże za sobą – mówi prezes Grupy Boryszew.
Zamykanie zakładów w krajach z drogą siła roboczą to element strategii restrukturyzacji firmy. Dlatego Boryszew przenosi maszyny z przejętych miesiąc temu zakładów firmy YMOS w Idar Oberstein w zachodnich Niemczech do Kędzierzyna-Koźla. Łącznie trzy niemieckie grupy podmiotów należących do Grupy Boryszew są łączone. Jedna centrala oznacza oszczędności przede wszystkim w administracji i zarządzaniu.
Według Szeligi, Grupa Boryszew w najbliższym czasie nie planuje zamykania większej liczby zakładów. Co więcej, trwa już budowa nowej fabryki w Rosji. W połowie roku pierwsze części z linii testowej opuszczą zakład. Produkcja ruszy pełną parą prawdopodobnie latem. Prezes Grupy podkreśla, że to niezwykle perspektywiczny rynek, a jego przedsiębiorstwo – jeszcze przed uruchomieniem produkcji – zyskuje na nim uznanie.
– Już wzbudziliśmy zainteresowanie, inni klienci, nie tylko z grupy Volkswagena, umawiają z nami spotkania. Jesteśmy postrzegani jako wiarygodny dostawca, których wciąż na rynku rosyjskim brakuje – argumentuje Szeliga.
Nie wyklucza także kolejnych przejęć, choć podkreśla, że Boryszew będzie „bardziej wybredny” niż w latach 2010-11. Poza Rosją, Grupa z zainteresowaniem spogląda też na perspektywiczny rynek północnoamerykański. Pozycja Volkswagena, głównego klienta, jest tam silna, ale samego Boryszewa jeszcze w Ameryce Północnej nie ma. Ekspansja jest konieczna, bo, jak przewiduje Szeliga, w Europie rok 2013 będzie ciężki. Szansą dla jego firmy są zatem rynki w Indiach, Brazylii, Rosji czy Chinach.
Czytaj także
- 2025-07-11: Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
- 2025-06-23: Polscy inżynierowie pracują w Częstochowie nad systemami do zautomatyzowanej jazdy. Opracowali jeden z najszybszych komputerów na świecie
- 2025-05-21: Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki
- 2025-03-21: Zakup używanego samochodu może być stresujący. Mimo profesjonalizacji rynku wciąż zdarzają się oszustwa
- 2025-04-22: Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji
- 2025-03-10: Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-01-30: Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
- 2025-02-06: Rząd pracuje nad nowymi warunkami testowania pojazdów autonomicznych. Do dopuszczenia ich do ruchu jeszcze daleka droga
- 2025-03-10: Wypadki pod wpływem alkoholu częściej powodują młodzi kierowcy. Sytuację poprawiają kontrole prędkości oraz stanu trzeźwości kierujących
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych idzie w parze z inwestycjami w zieloną energię. Kompania Piwowarska ogranicza ślad węglowy i wspiera lokalne inicjatywy
Kompania Piwowarska kontynuuję realizację strategii „Lepsza Przyszłość 2030”, w której łączy ambitne cele środowiskowe, edukacja konsumentów oraz rozwój segmentu piw bezalkoholowych z realnym wsparciem dla lokalnych społeczności. Firma, będąca liderem polskiego rynku piwa, ogranicza emisję CO₂, zwiększa udział opakowań zwrotnych i angażuje pracowników w wolontariat, w tym m.in. w pomoc dla ofiar powodzi na Dolnym Śląsku.
Handel
D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.
Handel
Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

Ekspertki i eksperci z Deloitte’a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.