Newsy

PKN Orlen: ceny paliw powinny stanąć w miejscu

2013-01-24  |  06:55
Mówi:Sławomir Jędrzejczyk
Funkcja:wiceprezes
Firma:PKN Orlen
  • MP4

    PKN Orlen zakłada, że pierwsze trzy miesiące roku będą bardzo trudne, ale na poprawę sytuacji płocki koncern liczy już w drugim i trzecim kwartale. Prognozowanie zysków utrudnia duża zmienność marż rafineryjnych i mniejszy popyt na paliwa. Z szacunków PKN Orlen wynika, że sprzedaż oleju napędowego zmniejszyła się w 2012 roku o 7 proc., za co w pewnej części odpowiedzialna jest szara strefa.

    Pytanie, jak szara strefa w Polsce dalej się będzie rozwijała. Chcielibyśmy wierzyć, że w 2013 roku ten obszar zostanie zaadresowany przez odpowiednie regulacje – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Sławomir Jędrzejczyk, wiceprezes PKN Orlen.

    Podkreśla, że obecna sytuacja na rynkach surowcowych nie daje podstaw, by kierowcy musieli obawiać się ponownego wzrostu cen paliw.

     – Widzimy, że ceny paliw spadły, zarówno oleju napędowego, jak i benzyny, w porównaniu do tych szczytowych okresów, kiedy ceny podchodziły pod 6 zł/l. W tej chwili nie widzimy żadnych przesłanek do dynamicznych ruchów, jeśli chodzi o ropę. Złoty też zachowuje się stabilnie, także wydaje się, że najbardziej prawdopodobny scenariusz to jest pewna stabilizacja cen paliw – mówi wiceprezes PKN Orlen.

    Sławomir Jędrzejczyk zapewnia, że koncern będzie rozwijał sieć stacji paliw. Szczególnie mocno stawia na obiekty przy autostradach i drogach ekspresowych, uczestnicząc w większości przetargów ogłaszanych przez GDDKiA.

    W najbliższych pięciu latach PKN Orlen chce przeznaczyć na inwestycje 22,5 mld zł. W tym roku największymi projektami będą budowa elektrowni gazowej we Włocławku i projekty związane z wydobyciem gazu łupkowego. PKN Orlen wykonał już cztery odwierty, w 2013 planuje kolejnych siedem.

     – Optymizm nasz wynika z tego, że pierwsze badania pokazują, że te złoża są bardzo podobne do niektórych basenów w Ameryce Północnej, gdzie projekt gazu łupkowego bardzo dynamicznie się rozwija, ale czekamy cały czas na proces szczelinowania, żebyśmy mogli ocenić, ile tego gazu jest i na ile ekonomicznie jesteśmy stanie go wydobywać – mówi Sławomir Jędrzejczyk, wiceprezes PKN Orlen. – Ten projekt postępuje zgodnie z planem, podchodzimy bardzo realistycznie i wierzymy bardzo głęboko, że na koniec dnia zakończy się to sukcesem.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Konsument

    Handel

    D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

    Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.

    Handel

    Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

    Ekspertki i eksperci z Deloitte’​a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.