Mówi: | Paweł Gos |
Funkcja: | prezes zarządu Exact Systems |
Firma: | ekspert Polskiej Izby Motoryzacji |
Produkcja samochodów nie zwalnia w wakacje. Pracownicy w branży motoryzacyjnej pilnie poszukiwani
Firmy z branży motoryzacyjnej nie zmniejszają produkcji w wakacje. W związku z rozpoczęciem sezonu urlopowego przez najbliższy miesiąc będą aktywnie poszukiwać pracowników tymczasowych, również wśród studentów. Zapotrzebowanie dotyczy głównie pracowników produkcji. Jak wynika z danych Exact Systems, pracy w dynamicznie rozwijającej się motoryzacji jest coraz więcej, ale dostęp do wykwalifikowanej kadry jest coraz trudniejszy.
– W czasie wakacji zapotrzebowanie na pracowników tymczasowych i na pracujących studentów zwykle rośnie. Wynika to z tego, że branża motoryzacyjna tak jak większość branż wielkoseryjnych jest cykliczna – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems, firmy kontrolującej jakość części samochodowych, ekspert Polskiej Izby Motoryzacji. – W tej chwili największe zapotrzebowanie jest na stanowiska produkcyjne i te, które dotyczą dosyć prostych elementów kontroli jakości przy liniach produkcyjnych. To ok. 80 proc. tego zapotrzebowania, natomiast pozostałe 20 proc. to są menadżerowie szczebla średniego i wyższego.
Firmy motoryzacyjne w czerwcu i lipcu zwiększają swoje moce produkcyjne. Krótki przestój – na naprawy maszyn i linii produkcyjnych – ma miejsce jedynie w sierpniu. Jeszcze cztery lata temu w czerwcu i lipcu notowany był spadek aktywności, a więc i zapotrzebowanie na pracowników malało. Przedstawiciele Exact Systems podkreślają, że od trzech lat odnotowuje w wakacje wzrost kontroli części samochodowych, a w związku z tym zwiększa się także zatrudnienie. W ubiegłym roku wzrosło o jedną trzecią. W tym roku ma być podobnie.
– Studenci są atrakcyjną grupą pracowników. Wynika to przynajmniej z dwóch powodów: po pierwsze młody człowiek, który przychodzi chętnie do pracy i chce się nauczyć nowej branży, to jest dobry kandydat, który bardzo dobrze prognozuje. Druga sprawa jest związana z tym, że w wakacje studenci są bardziej dyspozycyjni – mówi Paweł Gos.
Współpraca pracodawców ze studentami to sytuacja, w której obie strony wygrywają. Praca w motoryzacji podczas studiów to możliwość skorzystania z wielu warsztatów i szkoleń podnoszących kwalifikacje młodych osób. To szczególnie istotne, biorąc pod uwagę to, że często edukacja nie kładzie odpowiedniego nacisku na praktyczne umiejętności. Pracodawcy wypełniają w ten sposób lukę kompetencyjną, a dla młodych osób stanowi to dobrą perspektywę rozwoju zawodowego.
– My od wielu lat opieramy się głównie na studentach. Wynika to z naszej misji i strategii związanej z tym, że chcemy, aby młodzi ludzie mieli pierwszy kontakt z branżą motoryzacyjną i z działem kontroli jakości. Dla nas są to kluczowi pracownicy, których bardzo mocno zachęcamy do współpracy – mówi Paweł Gos.
Branża motoryzacyjna to jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi przemysłu w Polsce. Nowe inwestycje, większe moce produkcyjne i rosnący stale eksport powodują, że zapotrzebowanie na pracowników systematycznie rośnie. W ubiegłym roku pracodawcy z tego sektora opublikowali blisko 11 tys. ogłoszeń o pracę na jednym tylko portalu Pracuj.pl. To wzrost o blisko jedną piątą. Jednocześnie dostęp do wykwalifikowanej kadry jest coraz trudniejszy
– Mamy do czynienia z sytuacją, która sprzyja pracownikom. Trzeba więc skupić się na różnych metodach pozyskiwania nowych pracowników, najbardziej zmyślnych i nowoczesnych formach, jak internet, Facebook czy inne portale społecznościowe tak, aby móc wybrać najlepszych i najbardziej dyspozycyjnych kandydatów – podkreśla prezes Exact Systems.
Exact Systems uruchomił na swojej stronie internetowej live chat, za pomocą którego kandydat zainteresowany pracą może szybko i bez wychodzenia z domu otrzymać szczegóły oferty. Innym narzędziem, które wspiera nabór pracowników w firmie, jest platforma e-learningowa skierowana do przyszłych współpracowników. Opiera się ona na formie szkoleń online, które wdrażają kandydatów w działania firmy, przygotowują do przyszłej pracy oraz wspierają ich rozwój kompetencji.
O pracowników najtrudniej w tych częściach Polski, w których przemysł motoryzacyjny kwitnie. Mowa tu przede wszystkim o województwach śląskim, łódzkim, wielkopolskim i pomorskim. Z wewnętrznych danych firmy za okres styczeń–luty 2016 wynika, że liczba aplikujących na publikowane ogłoszenia zmniejszyła się o 30 proc.
Czytaj także
- 2025-02-21: Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie dla Ukrainy ponad 134 mld euro
- 2025-02-24: Problem patotreści w internecie narasta. Potrzebna edukacja dzieci, rodziców i nauczycieli
- 2025-02-19: Polskie mleczarstwo przygotowuje się do silniejszej konkurencji na zagranicznych rynkach. Potrzebuje wsparcia systemowego
- 2025-02-06: OECD chwali Polskę za sprawne przejście przez kryzysy. Rekomenduje też rewizję podatków i wydatków budżetowych
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-01-31: Kompetencje STEM wchodzą szerzej do edukacji. Inicjatywa edukacyjna Amazon objęła już pół miliona dzieci w Polsce
- 2025-02-11: Daniel Olbrychski: Praca mnie konserwuje, gdybym nie grał, tobym się błyskawicznie zestarzał. Walczę, żeby widzowie nie dostrzegali na scenie mojej osiemdziesiątki
- 2025-01-28: Powstała koalicja na rzecz zmniejszenia dopuszczalnego limitu alkoholu u kierowców do 0,0 promila. Jest wniosek o zmiany prawne w tym zakresie
- 2025-02-06: Rząd pracuje nad nowymi warunkami testowania pojazdów autonomicznych. Do dopuszczenia ich do ruchu jeszcze daleka droga
- 2025-02-12: Blokady alkoholowe w samochodach mogą pomóc w walce z problemem pijanych kierowców. Co roku w Polsce doprowadzają do śmierci 150–200 osób
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał
Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.
Handel
Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.
Transport
Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.