Newsy

PwC: rośnie zainteresowanie samochodami hybrydowymi. Ich udział w rynku będzie rósł

2013-07-22  |  06:10
Mówi:Piotr Michalczyk
Funkcja:ekspert ds. sektora motoryzacyjnego
Firma:PwC
  • MP4
  • Do 2020 roku samochody elektryczne i hybrydowe mogą osiągnąć 6,3 proc. udziału w rynku. Z badań firmy doradczej PwC wynika, że najważniejsze dla rozwoju tej branży będzie powstanie sieci wygodnych stacji ładowania i wymiany baterii. W Polsce największą barierą jest brak zachęt finansowych dla kupujących takie auta i wysokie koszty eksploatacji w stosunku do samochodów jeżdżących na paliwach tradycyjnych, w szczególności LPG.

     – Część producentów samochodów mocno bada rynek. To jest Toyota, która od kilkunastu lat propaguje ideę samochodów hybrydowych, to jest Lexus. Również Infiniti od kilku lat podąża za Toyotą – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Piotr Michalczyk, ekspert ds. sektora motoryzacyjnego PwC. – Większość producentów samochodów na świecie ma w swojej ofercie samochody hybrydowe, bo na ten typ samochodu rynek pomału zaczyna się tworzyć.

    Według Michalczyka w Polsce widoczny jest wzrost zainteresowania samochodami hybrydowymi, które stają się coraz bardziej atrakcyjne cenowo, a przez to dostępne dla większej liczby klientów.

    Nieco inaczej jest z autami napędzanymi tylko energią elektryczną – z badania PwC przedstawionego w raporcie „Charging forward: Electric Vehicle Survey 2012” wynika, że najważniejsze dla rozwoju tego rynku będzie powstanie wystarczającej liczby stacji ładowania i wymiany akumulatorów. Na to wskazało 40 proc. respondentów z 34 krajów, którzy reprezentują branżę samochodową, narzędziową, energetyczną, technologiczną, finansową, administrację państwową i szkolnictwo. Na całym świecie stacje ładowania są kluczowe ze względu na niewielki zasięg samochodów elektrycznych.

    Brak zachęt administracyjnych i niechęć branży paliwowej

    W Polsce, według eksperta PwC, jeszcze przez wiele lat rynek takich aut będzie się rozwijał bardzo powoli ze względu na szereg barier, utrudniających ich sprzedaż i użytkowanie.

     – Począwszy od braku zachęt ze strony samorządów czy ustawodawcy w postaci refinansowania części zakupu takiego samochodu, zwolnienia z podatku, czy chociażby dedykowanych miejsc dla samochodów elektrycznych i hybrydowych w centrach handlowych lub w centrum miast – wylicza Michalczyk.

    Jak podkreśla, 17 krajów Unii Europejskiej stosuje różne zachęty dla kupujących elektryczne samochody. W USA część centrów miast jest wyłączona z ruchu i przeznaczona tylko dla samochodów z zerową emisją spalin.

    Jeszcze jednak przez wiele lat na całym świecie zdecydowana większość samochodów będzie napędzana tradycyjnymi paliwami.

     – Jest to olbrzymi biznes. Ja myślę, że na ten moment cały biznes samochodowy nie jest mocno zainteresowany przejściiem na auta napędzane energią elektryczną – mówi ekspert PwC. – Myślę, że w dłuższym okresie czasu to jest możliwe, natomiast będzie to wymagało pewnych zmian i przebranżowienia się tych dużych potentatów, którzy w tej chwili dostarczają paliwo czy produkują samochody.

    W Polsce dodatkowo problemem dla rozpowszechnienia się aut elektrycznych jest duża popularność samochodów przystosowanych do spalania gazu LPG i niska cena tego paliwa. Liczba takich aut przekroczyła już 2,5 mln. Stacji tankowania jest ponad 5,5 tys.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Konsument

    Handel

    D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

    Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.

    Handel

    Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

    Ekspertki i eksperci z Deloitte’​a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.