Mówi: | Mateusz Figaszewski |
Funkcja: | rzecznik prasowy |
Firma: | Solaris Bus & Coach |
Rekordowy rok Solarisa. Producent korzysta na zmianie unijnego prawa.
Solaris liczy na rekordową sprzedaży w tym roku. Producent pobije najlepszy do tej pory wynik sprzed dwóch lat, wynoszący 1 205 dostarczonych pojazdów, m.in. dzięki zaostrzeniu norm środowiskowych w UE. Żeby zrealizować kontrakty, producent inwestuje 14 mln zł w rozbudowę fabryki i zatrudnia ponad 100 nowych osób.
– Ta zwiększona liczba zamówień związana jest głównie z rynkami zagranicznymi. Są to zarówno dotychczasowi główni odbiorcy zagraniczni naszych pojazdów, jak Niemcy, Włochy, Francja czy rynki skandynawskie, ale także nowe rynki lub rynki, na których nie byliśmy do tej pory tak mocno obecni. Mam tu na myśli kontrakt do Belgradu, gdzie w tym roku dostarczymy 200 przegubowych autobusów – wylicza w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Mateusz Figaszewski, rzecznik prasowy Solaris Bus & Coach.
Figaszewski nie podaje, ile dokładnie autobusów, trolejbusów i tramwajów dostarczy w tym roku Solaris, ale zapowiada, że będzie to wynik lepszy od rekordu sprzed dwóch lat. Coraz większa liczba zamówień powoduje rozwój mocy produkcyjnych firmy. Solaris posiada obecnie cztery fabryki: jedną w Bolechowie koło Poznania, jedną w Poznaniu oraz dwie w Środzie Wielkopolskiej.
Jeden z zakładów w Środzie jest obecnie znacznie rozbudowywany. Kosztem 14 mln zł powiększa się fabryka zajmująca się budową konstrukcji stalowych dla autobusów, trolejbusów i tramwajów. Jej powierzchnia zwiększy się niemal dwukrotnie, a rozbudowa ma zakończyć się w listopadzie br.
– Oprócz tego firma też zwiększa zatrudnienie. W tym roku zatrudniliśmy ponad 100 nowych osób. To głównie mechanicy, mechatronicy czy lakiernicy, a także spawacze. Poszukujemy także osób do działu konstrukcji pojazdów szynowych, tam przede wszystkim mile są widziani inżynierowie ze znajomością języków obcych – dodaje Figaszewski. Zauważa: – Rynek wielkopolski, poznański nie wygląda źle w porównaniu z innymi obszarami kraju. Chętnych jest wielu.
Podkreśla, że kryzys w branży motoryzacyjnej nie dotyka producentów pojazdów dla komunikacji publicznej. Te – niezależnie od koniunktury – muszą być kupowane i modernizowane.
Większa sprzedaż dzięki unijnym normom
Dodatkowym czynnikiem zwiększającym sprzedaż pojazdów komunikacji publicznej są zmiany w unijnym prawie. Od przyszłego roku będzie obowiązywała norma EURO 6, zgodnie z którą samorządy będą mogły zamawiać jedynie pojazdy znacznie bardziej ekologiczne. Maksymalny poziom emisji tlenków azotu w nowej normie będzie niższy aż o 80 proc. niż obecnie (400 mg/kWh), a cząstek stałych – o 66 proc. (10 mg/kWh). Nie zmienią się normy emisji dwutlenku węgla (0,5 g/km dla pojazdów z silnikiem wysokoprężnym).
– Do końca tego roku można jeszcze zamawiać pojazdy spełniające normy emisji spalin EURO 5 i większość przewoźników decyduje się na tę opcję, stąd ten nieco zwiększony popyt w roku 2013 – ocenia Mateusz Figaszewski.
Ponad 10 tys. pojazdów Solarisa jeździ już w 27 krajach świata. Ponad 2 tys. trafiło do więcej niż 100 miast w Niemczech, w tym m.in. do Berlina, Bremy, Hanoweru i Frankfurtu nad Menem. W tym roku Solaris podpisał umowy na dostawy pojazdów m.in. z Belgradem (200 autobusów), Izmirem w Turcji (100 autobusów niskopodłogowych), austriackim przewoźnikiem ÖBB Postbus (43 autobusy), Brunszwikiem (3 tramwaje) oraz Hanowerem (42 autobusy hybrydowe).
Czytaj także
- 2024-03-28: Monika Richardson: Co roku na święta organizujemy zjazd rodzinny w pięknym dworku w Wielkopolsce. Do śniadania wielkanocnego siada 40 osób
- 2024-01-11: Transport szuka alternatywy dla paliw kopalnych. Najbardziej perspektywiczny jest wodór, a rozwój biopaliw przebiega wolniej od oczekiwań
- 2023-03-15: Warszawa konsekwentnie przechodzi na bezemisyjny transport. Zamówi w tym roku kolejne 12 autobusów elektrycznych
- 2022-12-21: Firmy kurierskie działają na najwyższych obrotach. Sprawna obsługa szczytu wysyłkowego zależy od odpowiedniej infrastruktury
- 2022-07-22: Autobusy z napędem wodorowym stają się realną alternatywą dla elektryków. Coraz więcej miast testuje takie rozwiązania
- 2022-02-21: Gdańsk rezygnuje ze spalinowych autobusów. Niższe wpływy z biletów i podatków nie ułatwiają planowania inwestycji
- 2021-11-05: Barbara Pasek: Podróżowałam po całym świecie, robiłam reportaże z czerwonych dywanów, ale w środku czułam się pusta. Doświadczyłam bardzo mocnego wypalenia zawodowego i miałam depresję
- 2021-09-03: Aldona Wleklak: Kiedy rok temu w pandemii show-biznes padł i nie miałam co robić, to z nudów napisałam książkę. Akcja „Sagi niewoli” rozgrywa się w Wielkopolsce, która rzadko gości na łamach literatury
- 2021-05-07: Pandemia wstrzymała rozwój elektromobilnej infrastuktury. Przyszłością rynku superszybkie ładowarki o dużej mocy i ładowanie indukcyjne np. na parkingach
- 2021-06-04: Z powodu pandemii psy i ich właściciele są ze sobą właściwie nieustannie. Niektóre zwierzęta mają lęki separacyjne, gdy nagle zostają same
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.