Newsy

Mozilla szykuje następcę Skype'a. Możliwa będzie komunikacja wideo bezpośrednio z poziomu przeglądarki

2013-03-04  |  06:35
Mówi:Johnathan Nightingale
Funkcja:Wiceprezes ds. inżynierii w Firefox
Firma:Mozilla
  • MP4
  • Mozilla pracuje nad technologią, która umożliwi rozmowy audio i wideo przez internet i przez urządzenia mobilne. Ma to być alternatywa dla Skype’a, której przewagą będzie brak konieczności ściągania dodatkowego oprogramowania. Wystarczy sama przeglądarka. Aktualnie projekt jest w fazie testów. Za kilka miesięcy rozmowy dzięki tzw. technologii WebRTC (rozmowy w czasie rzeczywistym online) mają być powszechnie dostępne dla użytkowników Mozilli na całym świecie. Możliwe, ze podobne rozwiązania będą możliwe również w innych przeglądarkach.

    WebRTC to nowoczesna technologia, która umożliwia wysokiej jakości komunikację wideo w czasie rzeczywistym, ale też połączenia audio i wymianę danych. Do korzystania z niej wystarczy sama wyszukiwarka, co jest przewagą nad tradycyjnymi tego typu rozwiązaniami, typu Skype.

     – Pod wieloma względami to będzie jak Skype – twierdzi wiceprezes Mozilli ds. inżynierii w Firefox Johnathan Nightingale w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria. – Ale w przeciwieństwie do Skype'a WebRTC będzie dostępne na wielu platformach. Będzie też możliwa komunikacja między użytkownikami Mozilli a użytkownikami innych wyszukiwarek posiadających WebRTC.

    Oprócz Mozilli rozwój WebRTC wspierają firmy takie jak Google, Microsoft i Opera. Na początku lutego br. miało miejsce pierwsze połączenie testowe między użytkownikami Mozilli i Google Chrome.

    Jak przyznaje wiceprezes Mozilli, prace nad wykorzystaniem tej technologii trwają. Na targach w Barcelonie Mozilla wraz z AT&T oraz Ericssonem pokazali, że dzięki niej możliwa będzie również rozmowa wideo przez urządzenia mobilne, które mają zainstalowaną przeglądarkę Firefox.

     – Nagle technologia, która wydawała się być dostępna tylko dla użytkowników komputerów, stanie się dostępna dla miliardów użytkowników urządzeń mobilnych, telefonów komórkowych – mówi Johnathan Nightingale.

    Zapewnia, że technologia ta ma być zdecydowanie przyjazna dla użytkowników.

     – Żadnych wtyczek, to jest wbudowane w przeglądarkę i w każdy produkt Mozilli. Ta technologia nie wymaga żadnych dodatkowych elementów – mówi przedstawiciel Mozilli. – Zachęcamy inne przeglądarki, by zrobiły to samo. Nie chcemy, by trzeba było do tego ściągać dodatkowe oprogramowanie. Jeśli masz przeglądarkę w jakimkolwiek urządzeniu, to powinno być już tam wbudowane.

    Nowa technologia jest już dostępna do testowania. Jak twierdzi Nightingale, robią to głównie specjaliści, programiści komputerowi, którzy sprawdzają jakie są możliwości szerszego wykorzystania WebRTC i jakie usługi oparte o tę technologię można zaproponować.

     – Jestem bardzo ciekaw, jak zostanie wykorzystana nasza usługa – mówi Nightingale. – Technologia będzie dostępna w ciągu następnych kilku miesięcy we wszystkich naszych produktach. Teoretycznie ludzie mogą zacząć testować ją już dzisiaj, ale stanie się dostępna dla wszystkich, jak tylko ktoś stworzy w oparciu o to narzędzie usługę, na którą będzie rzeczywiste zapotrzebowanie.

    Jego zdaniem technologia ta będzie stawać się coraz popularniejsza m.in. na portalach społecznościowych.

    Do pobrania

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Finanse

    Andrzej Rzońca: Polsce grozi pierwsza od trzech dekad recesja. W tłustych latach rząd nie przygotował kraju na kryzys

    Według marcowej projekcji inflacji NBP, opublikowanej kilka dni po wykryciu pierwszego w Polsce przypadku zachorowania na koronawirusa, polska gospodarka miałaby wzrosnąć w 2020 roku o 3,2 proc. Niecały miesiąc później prognozy te są nieaktualne. Zdaniem byłego członka RPP, dr. hab. Andrzeja Rzońcy pandemia obniży wzrost gospodarczy nawet do 3 pkt proc., co spowoduje, że możemy się otrzeć o recesję. I choć jego zdaniem proponowana tarcza antykryzysowa pomoże niewielu, to Polska jest w nie najgorszej sytuacji w porównaniu z innymi krajami.

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Komunikat

    Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

    Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

    Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

    Handel

    Prezes UOKiK: Nieuczciwi przedsiębiorcy próbują w tym czasie drenować portfele konsumentów. Grozić im będzie kara nawet do 5 mln zł

    Możliwość wprowadzenia maksymalnych cen i marż na towary i usługi, które mają istotne znaczenie dla ochrony zdrowia oraz kosztów utrzymania gospodarstw domowych, a także kary finansowe nawet do 5 mln zł dla nieuczciwych przedsiębiorców zawyżających ceny – takie zapisy wprowadza przyjęta z piątku na sobotę przez Sejm tarcza antykryzysowa. Prezes UOKiK podkreśla, że w ostatnim czasie na rynku pojawiło się wiele niedozwolonych praktyk. Zdarzają się nieuczciwe firmy, które próbują wykorzystać czas pandemii, żeby dodatkowo zarobić. Nowe przepisy mają uchronić konsumentów przed wydrenowaniem portfeli.

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Konsument

    W kryzysie milczenie nie jest złotem. Spójna i wiarygodna komunikacja może przesądzić o przyszłości wielu firm

    Pandemia koronawirusa wpłynęła nie tylko na sytuację finansową firm, lecz także na ich komunikację. Duża część zrezygnowała z niej całkowicie, w ten sposób wysyłając w świat komunikat: nie wiadomo, co się u nas dzieje. Tymczasem właściwe zarządzanie informacją jest kluczowe właśnie teraz – może pomóc firmom w przezwyciężeniu kryzysu i opłaci się po zakończeniu pandemii, kiedy wszyscy będą chcieli wrócić do normalności. – Prędzej czy później obecny kryzys dobiegnie końca i może się okazać, że te podmioty, które potrafiły odpowiednio zarządzić nim od strony komunikacyjnej, znajdą się dwie długości przed resztą rynku – mówi prezes agencji informacyjnej Newseria, Artur Woliński.