Newsy

Na świąteczny prezent rodzice wydadzą średnio 100–250 zł. Pod choinką najczęściej znajdą się zabawki edukacyjne i użytkowe

2019-12-04  |  06:10

Rodzice nie oszczędzają na świątecznych prezentach dla dzieci. Większość deklaruje, że wyda na ten cel średnio 100–250 zł, ale co piąty nawet 500 zł – wynika z badania SW Research na zlecenie Endo. Niemal 40 proc. rodziców przy wyborze upominków kieruje się ich użytecznością, dlatego pod choinką będą królować zabawki edukacyjne, układanki czy gry planszowe. Zakupy mają być przede wszystkim komfortowe, więc świąteczne prezenty kupimy przede wszystkim w internecie.

– Na zakup prezentów świątecznych dla jednego dziecka 44 proc. rodziców wyda 100–250 zł. Rodzice nie oszczędzają na prezentach dla dzieci, co też widać w trendzie i wydawanych kwotach. 23 proc. ankietowanych deklaruje kwotę wyższą niż 250 zł. Jest to związane z ożywieniem gospodarki, programem 500+, a jednocześnie wzrostem wynagrodzeń – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Ewa Błażejak, head of e-commerce w Endo.pl.

Badanie agencji SW Research przeprowadzone na zlecenie marki dziecięcych ubrań Endo wskazuje, że 6 proc. rodziców przeznaczy na prezenty między 500 a 1 tys. zł, jedynie 2 proc. respondentów w ogóle nie kupi świątecznego upominku, a 3 proc. nie wyda na ten cel więcej niż 50 zł.

Rodzice najczęściej kupują prezenty online – w e-sklepach (35 proc.) lub na aukcjach internetowych (14 proc.). Co trzeci rodzic wskazuje na galerię handlową, a co czwarty na supermarkety czy dyskonty.

– Kwestia tego, czy rodzic zdecyduje się kupić w sklepie online’owym, czy w sklepie stacjonarnym, zależy od momentu, w którym dokonał decyzji o zakupie. Sklepy internetowe rządzą się swoimi prawami i trzeba wziąć pod uwagę czas oczekiwania na przesyłkę. W związku z tym wszyscy ci, którzy odkładają zakupy na ostatni moment, muszą się liczyć z tym, że będą musieli zrobić je w sklepie stacjonarnym – mówi Ewa Błażejak.

Przy zakupach rodzice biorą pod uwagę przede wszystkim użyteczność prezentu (40 proc.). Co trzeci rodzic chce, by upominek był spełnieniem marzeń dziecka. Co ciekawe, rzadko zwracają oni uwagę na cenę czy markę kupowanego prezentu (wskazuje na nie odpowiednio 13 proc. i 9 proc. respondentów).

Najmłodsi pod choinką znajdą przede wszystkim zabawki edukacyjne (taki zakup deklaruje 42 proc. rodziców), klocki, układanki czy gry planszowe (31 proc.).

 Trend ten podyktowany jest bardzo mocno rosnącą świadomością młodych rodziców, którzy stawiają na prawidłowy rozwój dziecka. Zabawki edukacyjne mają pobudzić kreatywność dziecka i rozwijać funkcje poznawcze. Wśród zabawek dla niemowlaków prym wiodą te, które poprawiają mikromotorykę dziecka, dla tych starszych zazwyczaj rodzice wybierają puzzle, gry planszowe, klocki – wymienia ekspertka Endo.

Jedna trzecia rodziców obdaruje swoje dzieci słodyczami lub owocami, jedna czwarta – książkami i kolorowankami. Co piąte dziecko otrzyma pod choinką ubranie, podobny odsetek – lalki lub pluszaki oraz sprzęt elektroniczny.

Prezenty, które dzieci mają otrzymać w tegoroczne święta, będą podobne do tych, jakie w dzieciństwie otrzymywali ich rodzice, choć kilkadziesiąt lat temu akurat zabawki edukacyjne nie były aż tak popularne. Chłopcy najczęściej otrzymywali wówczas klocki i układanki (41 proc.), samochody lub kolejki (39 proc.), słodycze i owoce (35 proc.) oraz gry planszowe lub puzzle (33 proc.). Dziewczynki pod choinką znajdowały lalki, pluszaki lub słodycze i owoce. Mimo to niemal połowa rodziców twierdzi, że w ich dzieciństwie prezenty były bardziej użyteczne.

– W dzisiejszych czasach prowadzimy bardziej konsumpcyjny styl życia. Możemy też zaobserwować znaczny skok zamożności Polaków i dynamiczny rozwój na rynku zabawek. Dzieci przy każdej okazji otrzymują znacznie więcej prezentów. Mniej doceniają ten fakt i bardzo szybko się nudzą takim upominkiem – zauważa Ewa Błażejak.

Większość rodziców podkreśla, że za czasów ich dzieciństwa więcej prezentów było wykonywanych własnoręcznie. Trzech na czterech podkreśla, że kiedyś prezenty sprawiały maluchom większą frajdę.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Obecny system gospodarowania odpadami jest kosztowny i nieefektywny. Bez jego reformy konsumenci muszą liczyć się z dalszym wzrostem cen

Koszty gospodarki odpadami będą rosły. – Wynika to m.in. z faktu, że w tej chwili są niedoszacowane, a cały system nieefektywny, co uderza po kieszeni zarówno samorządy, jak i wszystkich konsumentów – mówi Leszek Karski, ekspert prawa ochrony środowiska. Dodatkowym czynnikiem napędzającym podwyżki są też rosnące ceny energii czy paliw, które przekładają się na koszty transportu. Ekspert podkreśla, że w Polsce cały system gospodarki odpadami wymaga reformy, która powinna zacząć się już na etapie edukacji konsumentów. 

Prawo

Brytyjczycy wybierają nowy parlament. Od tego zależy m.in. scenariusz brexitu i status Szkocji

12 grudnia już drugi raz w ciągu trzech lat obywatele Zjednoczonego Królestwa wezmą udział w przedterminowych wyborach do niższej izby parlamentu. Według sondaży Partia Konserwatywna Borisa Johnsona powinna odzyskać utraconą dwa i pół roku temu większość i doprowadzić do brexitu. Według dra Grzegorza Mathei z Wyższej Szkoły Bankowej w Warszawie najważniejszym zadaniem nowego rządu będzie uchronienie brytyjskiego państwa przed rozpadem.

CES Las Vegas 2020

Problemy społeczne

Połowa pracowników w Polsce ma nieprawidłową wagę, a co piąty – podwyższony cholesterol. Do dbania o zdrowie chcą ich zmotywować pracodawcy

Choć według połowy Polaków sport ma największy wpływ na zdrowie, to blisko 60 proc. nie uprawia żadnej aktywności fizycznej. W efekcie co drugi pracownik biurowy ma nieprawidłowy wskaźnik BMI, czyli problemy z wagą, a co piąty – nieprawidłowy cholesterol – wynika z raportu Medicover Polska. Zauważają to pracodawcy, którzy często wśród pozapłacowych benefitów oferują pakiety sportowe. – Możemy zmniejszyć w ten sposób absencję pracowniczą i poprawić efektywność zakładu pracy – ocenia Artur Białkowski z Medicover Polska.

Handel

Współczesny konsument kupuje coś więcej niż sam produkt. Sprzedawcy kreują więc pozytywne emocje z nim związane

Blisko 2/3 klientów przed zakupem czerpie inspirację z mediów społecznościowych – wynika z badań PwC. Współczesny konsument kupuje już nie tylko sam produkt czy usługę, ale również wrażenia i emocje związane z jego zakupem. Dlatego kreowanie pozytywnych doświadczeń konsumenckich, niezależnie od kanału sprzedaży, jest obecnie jednym z największych wyzwań dla marketerów i fundamentem trendu experience economy.