Newsy

Na warszawskim rynku powierzchni biurowej rośnie konkurencja i zwiększa się presja na obniżki czynszów

2015-01-08  |  06:35
Mówi:Tomasz Lewandowski
Funkcja:dyrektor zarządzający aktywów nieruchomościowych
Firma:MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych
  • MP4
  • W Warszawie powstaje 640 tys. mkw. nowej powierzchni biurowej. Dodatkowe 60 tys. to biurowce, które są modernizowane. Na stołecznym rynku podaż jest duża, konkurencja bardzo silna, a klienci coraz bardziej wymagający, więc deweloperzy muszą obniżać ceny i oferować różne zachęty. Dlatego wielu z nich decyduje się na rynki regionalne.

    Na warszawski rynek przypada dziś połowa krajowej podaży i popytu na powierzchnie biurowe. W budowie jest 640 tys. mkw. nowej powierzchni, a kolejne 60 tys. to biurowce budowane w latach 90. i na początku XXI wieku, które przechodzą gruntowną modernizację.

    Zakładamy, że w 2015 roku inwestorzy nadal będą inwestowali w nowe projekty deweloperskie, ale na rynek trafi też sporo projektów po rewitalizacji. To budynki wybudowane w okresie ostatnich 20 lat, które wymagają odświeżenia i zmiany bazy najemców. Z uwagi na doskonałą lokalizację jednak zawsze będą dobrym produktem inwestycyjnym na tym rynku – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Tomasz Lewandowski, dyrektor zarządzający aktywów nieruchomościowych w MS Towarzystwie Funduszy Inwestycyjnych.

    Już dziś na stołecznym rynku podaż jest większa niż popyt. To powoduje coraz ostrzejszą walkę o klienta. Zdaniem Lewandowskiego w przyszłym roku niewiele się pod tym względem zmieni, choć na rynek trafi nieco mniej nowej powierzchni biurowej.

    Rozminięcie się podaży z popytem spowoduje dalszy wzrost wskaźnika powierzchni niewynajętej, czyli pustostanów, który już dziś wynosi blisko 14 proc. Niektórzy analitycy szacują, że w 2015 roku może się on zbliżyć nawet do 20 proc. – podkreśla Lewandowski.

    Rynek powierzchni biurowej to od dłuższego czasu rynek najemcy. Ze względu na dużą podaż klienci wywierają presję na obniżki czynszów i oczekują kolejnych zachęt.

    Ich wymagania odnośnie standardu i lokalizacji budynków biurowych rosną, a będą rosły jeszcze bardziej  – prognozuje dyrektor w MS TFI.

    O trudnościach warszawskiego rynku świadczy niższa wartość transakcji w nieruchomościach komercyjnych zawartych w ciągu pierwszych trzech kwartałów roku, szczególnie w porównaniu z rynkami regionalnymi.

    – Rynek warszawski, patrząc tylko na ten wskaźnik, spadł o około 20 proc. – podkreśla Tomasz Lewandowski. – W tym samym okresie rynki regionalne wygenerowały blisko 8-proc. wzrost. To pokazuje większą aktywność miast regionalnych.

    Najbardziej rentowną częścią warszawskiego rynku nieruchomości komercyjnych, podobnie jak w całej Polsce, są dzisiaj nie projekty biurowe, lecz centra logistyczne i projekty magazynowe.

    Najlepszym dowodem jest fakt, że to jest jedyny segment rynku nieruchomościowego, w którym deweloperzy decydują się na budowanie projektów na zasadach spekulacyjnych – zwraca uwagę Tomasz Lewandowski. – Myślę, że dosyć dobrym rynkiem dla deweloperów w tym i kolejnym roku będzie rynek mieszkaniowy. Ten rynek, szczególnie w Warszawie, jest dość dobrze zrównoważony, czyli podaż jest minimalnie wyższa aniżeli popyt. Natomiast powoduje to, że ceny utrzymują się na bardzo stabilnym poziomie.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.