Newsy

Nadmierna produkcja i konsumpcja stanowią coraz większe obciążenie dla środowiska. Do rozwiązania problemu mogą się przyczynić start-upy

2022-09-05  |  06:25

– Każdy Polak generuje średnio ok. 360 kg odpadów rocznie. Co roku w Polsce marnujemy 5 mln t żywności, z czego 60 proc. w gospodarstwach domowych – mówi Joanna Erdman, wiceprezes ING Banku Śląskiego. Jak podkreśla, niezrównoważona konsumpcja i produkcja, która prowadzi do wyeksploatowania surowców naturalnych, to jedno z największych współczesnych wyzwań. Dostrzegł je również ONZ, uwzględniając je wśród tzw. Celów Zrównoważonego Rozwoju. – Dlatego w drugiej edycji naszego Programu Grantowego ING chcemy się skoncentrować na takich rozwiązaniach, które zapewnią zrównoważone łańcuchy dostaw, zredukują poziom generowanych odpadów czy ilość marnowanej żywności – podkreśla Erdman.

Jak zauważa ONZ, zużycie surowców naturalnych ciągle wzrasta. Jeśli – zgodnie z szacunkami – globalna populacja do 2050 roku wzrośnie do 9,6 mld ludzi, to do prowadzenia dotychczasowego stylu życia będziemy potrzebować bogactw naturalnych w ilościach odpowiadających trzykrotności zasobów planety. Przykładami są tu chociażby woda, energia czy żywność, bo każdego roku około 1/3 całej wyprodukowanej żywności – czyli 1,3 mld t pożywienia o wartości około 1 bln dol. – marnuje się w domach lub sklepach albo psuje się z powodu złego transportu. Tymczasem w globalnej skali sektor żywnościowy pochłania aż 30 proc. konsumowanej energii i odpowiada za 22 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych.

– Niezrównoważona produkcja i konsumpcja stanowi jedno z poważniejszych wyzwań współczesnego świata. Głównie dlatego, że ma wymierny, szkodliwy wpływ na środowisko naturalne. Trudność polega więc na tym, żeby z jednej strony zapewnić kontynuację wzrostu gospodarczego i realizację celów związanych z rozwojem społeczno-ekonomicznym, a z drugiej – minimalizować destrukcyjny wpływ na środowisko – mówi agencji Newseria Biznes Joanna Erdman, wiceprezes zarządu ING Banku Śląskiego.

Zrównoważona produkcja i konsumpcja dąży do jak najbardziej efektywnego wykorzystywania energii i innych zasobów naturalnych. Najprościej ujmując: chodzi o to, aby produkować więcej i pobudzać wzrost gospodarczy, ale przy użyciu mniejszych środków i zmniejszając skalę degradacji środowiska naturalnego.

– Temat jest poważny i osiąga coraz większą skalę. Z danych GUS wiemy, że każdy Polak generuje średnio ok. 360 kg odpadów rocznie. Każdego roku w Polsce marnujemy też ok. 5 mln t żywności, z czego 60 proc. w gospodarstwach domowych. Jest to więc kwestia, która dotyczy każdego z nas. I każdy z nas, poprzez swoje codzienne wybory, ma wymierny wpływ na środowisko naturalne – podkreśla wiceprezes ING Banku Śląskiego.

Zrównoważona konsumpcja i produkcja to 12. z 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju ujętych w agendzie ONZ. Stanowią one swego rodzaju mapę drogową, która do 2030 roku ma zapewnić bezpieczeństwo oraz rozwój planety i jej mieszkańców. Wokół tego tematu skupia się również druga edycja Programu Grantowego ING, który zainaugurował właśnie ING Bank Śląski.

– Chcemy się skoncentrować na takich rozwiązaniach, które zapewnią zrównoważone łańcuchy dostaw, zredukują poziom generowanych odpadów czy ilość marnowanej żywności – mówi Joanna Erdman. – Na rynku pojawia się coraz więcej takich przełomowych, innowacyjnych rozwiązań. Start-upy i młodzi naukowcy dostrzegli, że temat ekologii to nie tylko idea, ale również biznes. I to bardzo dobrze, bo oprócz tego, że mogą zrobić coś dobrego dla planety, mogą też rozwijać swój gen przedsiębiorczości. Dlatego chcemy wychwycić te rozwiązania, które – dzięki naszemu wsparciu – rozwiną skrzydła i przejdą do etapu operacjonalizacji.

Program Grantowy ING jest skierowany do start-upów i młodych naukowców, którzy mogą nadsyłać swoje zgłoszenia do 15 października br. za pośrednictwem formularza online, dostępnego na stronie www.ing.pl/programgrantowy. Znajduje się tam również regulamin i wszystkie szczegóły na temat konkursu. Na wsparcie najlepszych pomysłów wspierających zrównoważoną konsumpcję i produkcję bank przeznaczy w sumie 1 mln zł.

– Nagroda za pierwsze miejsce w konkursie wyniesie 400 tys. zł, za drugie – 300 tys. zł, a za trzecie – 150 tys. zł. I zostaje nam jeszcze pula 150 tys. zł na wyróżnienia dla tych pomysłów, które nie znalazły się na podium, ale wzbudziły bardzo duże zainteresowanie i zasługują na docenienie – mówi wiceprezes ING Banku Śląskiego.

Najlepsze pomysły wspierające zrównoważoną konsumpcję i produkcję wyłoni kapituła konkursu, złożona z przedstawicieli ING Banku Śląskiego, świata biznesu, nauki i organizacji pozarządowych. Ogłoszenie finalistów nastąpi 31 października br., a zwycięzcy zostaną wyłonieni podczas gali finałowej 1 grudnia br. Oprócz grantu na realizację swoich pomysłów młodzi naukowcy i start-upy mogą też liczyć na zdobycie nowych klientów, większą rozpoznawalność swojej innowacji czy pozyskanie inwestorów.

– Pierwsza edycja naszego Programu Grantowego przyciągnęła bardzo dużą uwagę, zgłosiło się do nas prawie 200 start-upów i naukowców. To pokazuje, że na rynku rzeczywiście pojawia się wiele ciekawych, przełomowych, innowacyjnych rozwiązań. Nie wszystkie mają jednak szansę dojść do etapu rozwinięcia biznesowego. Dlatego chcemy wspomóc tych najzdolniejszych i pomóc im zoperacjonalizować ich technologie – mówi Joanna Erdman.

W pierwszej edycji Programu Grantowego ING, rozstrzygniętej w czerwcu br., ING Bank Śląski przeznaczył już 1 mln zł na najlepsze pomysły i innowacje związane z czystą i dostępną energią, odpowiadające na wyzwania takie jak zapewnianie efektywności energetycznej, zwiększenie dostępu do odnawialnych źródeł energii czy walka z zanieczyszczeniem powietrza.

– Ten program bardzo dobrze wpisuje się w opracowaną przez nas strategię ESG i cele ogłoszone w Deklaracji Ekologicznej, które konsekwentnie realizujemy. Dla ING finansowanie inwestycji związanych z zieloną transformacją jest strategicznym kierunkiem działania. Jako bank podejmujemy szereg inicjatyw ekologicznych, które wspierają klientów w odpowiedzialnym korzystaniu z zasobów środowiska naturalnego – wspieramy transformację środowiskową i finansujemy proekologiczne inwestycje. Tworzymy również produkty wspierające działania proekologiczne zarówno dla klientów indywidualnych, jak i dla firm – podkreśla wiceprezes ING Banku Śląskiego.

W Deklaracji Ekologicznej, ogłoszonej w połowie 2021 roku, ING Bank Śląski zapowiedział m.in., że przeznaczy w sumie 5,3 mld zł na sfinansowanie odnawialnych źródeł energii i projektów proekologicznych. Ufundował też program grantowy dla start-upów i młodych naukowców z rocznym budżetem 2 mln zł, w którym najlepsze projekty są wyłaniane dwa razy do roku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

raca w Newserii

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Luka płacowa między kobietami a mężczyznami nie maleje. Wyrównanie różnic może potrwać jeszcze co najmniej 130 lat

Gender gap to problem społeczny w globalnym, jak i polskim wymiarze. Według danych McKinsey & Company w Polsce kobiety stanowią ponad połowę populacji i aż 66 proc. osób kończących studia wyższe, ale mają niższy udział w rynku pracy i nieproporcjonalnie mniej zarabiają. Luka płacowa, według ostatniego raportu World Economic Forum „Global Gender Gap Report 2022”, wynosi 8,7 proc., choć w niektórych branżach i według niektórych metodologii jest ponad dwukrotnie wyższa. Szansą na szybkie wyrównanie jej może się jednak okazać projekt unijnej dyrektywy, który zmusi pracodawców do większej transparentności w wynagrodzeniach. 

Przemysł

Opracowany w Polsce system narzędzi inżynierskich zwiększy wydajność silników lotniczych. Pozwoli też przewidzieć konieczność remontu silnika samolotu i związane z tym koszty

Poprawa wydajności silników i możliwość optymalizacji kosztów ich eksploatacji czy remontów – to elementy, które mają duże znaczenie dla linii lotniczych. General Electric Company Polska pracuje nad systemem, który na podstawie obliczeń dokonanych przez algorytmy sztucznej inteligencji ułatwi projektowanie części lotniczych poprzez optymalizację charakterystyk odpowiedzialnych za zużycie paliwa i emisję. Platforma opracuje też prognozy dotyczące planowania czynności serwisowych w trakcie eksploatacji silników, tak aby flota lotnicza działała jak najwydajniej. Wdrożenie trzymodułowego projektu przyniesie korzyści nie tylko przewoźnikom i serwisom naprawczym, lecz także przyczyni się do osiągnięcia celu dekarbonizacji transportu.

Motoryzacja

Sportowy brand Mercedesa notuje rekordowe wyniki sprzedaży. Elektryfikacja dużą szansą dla tego segmentu rynku

W ubiegłym roku sprzedaż AMG, sportowego i wyczynowego brandu Mercedesa, wzrosła o blisko 17 proc. do rekordowych 146 tys. egzemplarzy. Polska jest dla tej marki czwartym rynkiem zbytu w Europie, a gdański AMG Brand Center jednym z nielicznych jej salonów na świecie. – Ten segment rynku rośnie na całym świecie i „młodnieje”, bo przyciąga coraz młodszych klientów – mówi Philipp Schiemer, dyrektor generalny marki Mercedes-AMG. W kolejnych latach będą ich przyciągać dwa trendy – elektromobilność i cyfryzacja, czyli m.in. wejście w e-wyścigi. AMG zaprezentowało właśnie specjalne odsłony swoich flagowych modeli przygotowane na 55. urodziny.

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.