Newsy

Najchętniej spędzilibyśmy weekend na wycieczce objazdowej lub na działce za miastem

2013-08-16  |  06:00

Polacy najchętniej spędziliby długi weekend na wycieczce objazdowej ze zwiedzaniem – wynika z sondażu Deutsche Bank PBC. Ponad 20 proc. ankietowanych przyznało, że wybraliby wypoczynek za miastem – na działce lub w domku letniskowym. Ta forma wypoczynku cieszy się dużą popularnością, co przekłada się na zwiększony popyt na letnie nieruchomości. Kupowaniu domków i działek rekreacyjnych sprzyja większa dostępność kredytów hipotecznych, spowodowana najniższymi w historii stopami procentowymi.

Ponad jedna czwarta (26 proc.) ankietowanych przez Deutsche Bank PBC za najlepszy sposób spędzenia wolnych dni uznała wycieczkę objazdową ze zwiedzaniem. Dużą popularnością (21 proc. wskazań) cieszył się również wypoczynek poza miastem, najchętniej we własnym domku letniskowym. Co interesujące, na trzecim miejscu – jako dobrą alternatywę dla wyjazdu – wybierano spędzenie wolnego czasu we własnym domu wraz z rodziną (17 proc. wskazań). Nieco mniejszy odsetek ankietowanych (ponad 13 proc.) chciałby spędzić urlop w hotelu zagranicą. Hotel w Polsce wybrałoby 10 proc. badanych.

Z badania wynika również, że w przypadku kobiet i mężczyzn preferencje dotyczące sposobu spędzenia długiego weekendu istotnie różnią się od siebie.

 – Większość mężczyzn zdecydowanie wolałoby pojechać na wycieczkę objazdową ze zwiedzaniem, spędzić ten czas w hotelu zagranicą bądź też na biwaku. Natomiast kobiety zdecydowanie częściej wybierają domek letniskowy poza miastem i spędzenie tego czasu wspólnie z rodziną – mówi Agnieszka Pilarek, dyrektor Departamentu Bankowości Hipotecznej w Deutsche Bank PBC.

Popularność tej formy wypoczynku rośnie. Eksperci wskazują, że widać wzrost zainteresowania Polaków zakupem działek rekreacyjnych poza miastem.

 – Kilka lat temu większość Polaków chciała mieszkać za miastem we własnym domu, w tej chwili widać, że zmienia się podejście – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Agnieszka Pilarek, dyrektor Departamentu Bankowości Hipotecznej w Deutsche Bank PBC.

Dziś coraz częściej Polacy decydują się na mieszkanie w mieście, najlepiej w okolicach centrum ze względu na bliskość miejsca pracy, szkół czy przedszkoli. Jednocześnie weekendy chcieliby spędzać poza miastem.

 – Polacy, którzy mówią, że chcą mieszkać w centrum, jednocześnie chcieliby mieć możliwość wyjazdu na weekend, długi weekend czy urlop poza miejsce swojego zamieszkania, właśnie do domku letniskowego. Widać, że następuje zmiana preferencji Polaków i wzrost zainteresowania nabywaniem działek letniskowych lub gotowych domków rekreacyjnych – twierdzi Pilarek.

Coraz bardziej popularne stają się klasyczne dacze, a także niedrogie domy budowane tzw. techniką kanadyjską. Ludzie częściej niż kiedyś decydują się również na domki całoroczne. Zakupom działek rekreacyjnych i budowaniu na nich domów sprzyja obecnie większa dostępność kredytów hipotecznych, m.in. ze względu na najniższe w historii stopy procentowe.

 – Mówimy oczywiście o kredytach w polskiej walucie, jakie w tej chwili w większości banków są oferowane. Dostępność kredytu hipotecznego jest zdecydowanie większa niż w poprzednich latach, a i raty takich kredytów w związku z powyższym będą niższe – wyjaśnia Agnieszka Pilarek.

Do zakupu domku letniskowego może zachęcać również cena, zdecydowanie niższa niż w przypadku nieruchomości w mieście

 – Najczęściej będzie to rząd kilkudziesięciu tysięcy złotych. Wszystko zależy od lokalizacji i wielkości działek – podkreśla dyrektor w Deutsche Bank PBC. – Popularne miejsca na Mazurach i nad morzem będą zdecydowanie droższe niż zwykła działka poza miastem, nawet jeśli na ładnym terenie z jeziorem czy lasem.

Cena nieruchomości i sposób jej sfinansowania zależy również od jej charakteru użytkowego. Jeśli ma być to dom całoroczny, najkorzystniej będzie sfinansować go za pomocą standardowego kredytu hipotecznego. Ekspertka podkreśla, że jeśli inwestycja okaże się tańsza (w przypadku typowego domku letniskowego), warto skorzystać z pożyczki hipotecznej na dowolny cel i ustanowić zabezpieczenie na innej  nieruchomości. Taka forma finansowania nieruchomości jest również tańsza.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.