Mówi: | Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego Bartosz Skwarczek, prezes zarządu G2A.COM Ryszard Jania, prezes Wschodniego Sojuszu Motoryzacyjnego |
Podkarpackie chce przyciągać kolejnych inwestorów. Region stawia na innowacyjne i dobrze płatne miejsca pracy
Podkarpackie, które już w tej chwili plasuje się w gronie krajowych liderów innowacyjności, chce przyciągać kolejnych inwestorów i tworzyć dobrze płatne miejsca pracy. Jednymi z najbardziej perspektywicznych branż są motoryzacja oraz informatyka, w tym przyszłościowy sektor gamingowy. Obok lotnictwa i jakości życia należą one do inteligentnych specjalizacji regionu.
Jak podkreśla marszałek województwa, wyróżnikiem Podkarpacia na tle innych regionów Polski jest to, ile działające w regionie przedsiębiorstwa przeznaczają na innowacje i działalność badawczo-rozwojową.
– Jesteśmy na pierwszych miejscach pod względem wskaźników innowacji w skali naszego kraju. To nasza inwestycja w przyszłość. Jeżeli ten trend się nie zmieni, a dziś nic na to nie wskazuje, to będziemy mieli tego efekty w przyszłości. Będzie tu naprawdę nowoczesny przemysł, nowoczesne miejsca pracy, produkty, a także wysoka jakość jeżeli chodzi o miejsca do wypoczynku, rekreacji i uprawiania turystyki – mówi agencji Newseria Biznes Władysław Ortyl, Marszałek Województwa Podkarpackiego.
Podkarpacie może się również pochwalić wysokim odsetkiem studentów i absolwentów kierunków techniczno-przyrodniczych. W regionie istnieje słynna Dolina Lotnicza, a także Podkarpacki Park Naukowo-Techniczny Aeropolis, który między innymi stanowi inkubator dla start-upów. W tym roku zainaugurowana została również działalność Podkarpackiego Centrum Innowacji.
Działalność na Podkarpaciu prowadzi w tej chwili ok. 160 tys. przedsiębiorstw. Prężnie rozwija się m.in. motoryzacja, która w całej Polsce przeżywa prawdziwy boom.
– Branża motoryzacyjna na Podkarpaciu istnieje od wielu lat i przyczynia się do prężnego rozwoju gospodarczego regionu. Do tej pory nie była skonsolidowana, ale powstanie Wschodniego Sojuszu Motoryzacyjnego spowodowało, że zaczęliśmy ze sobą rozmawiać: firmy międzynarodowe i polskie, uczelnie, szkoły i samorządy, które często mają decydujący wpływ na to, gdzie nowe bądź rozwojowe inwestycje się lokalizują – mówi Ryszard Jania, prezes Wschodniego Sojuszu Motoryzacyjnego.
Lotnictwo i motoryzacja to dwie z czterech inteligentnych specjalizacji, które wspiera i promuje samorząd województwa. Pozostałe to jakość życia oraz informatyka i telekomunikacja. W ramach tej ostatniej szczególnie dynamicznie rozwija się sektor gamingowy.
– Rynek gier komputerowych rozwija się prężnie w całej Polsce i na świecie. Polska stała się hubem, w którym gry komputerowe fantastycznie sobie radzą. Jest dużo dobrych firm – zaczynając od CD Projektu, który wypromował Wiedźmina, aż do platformy, która sprzedaje wszystkie gry, czyli G2A.COM. Sam rynek gier komputerowych rośnie co roku od 8 do 14 proc. w zależności od kategorii. Niektóre z nich, jak np. gry na urządzenia mobilne albo gry free to play, rosną dużo szybciej. Cały rynek gier komputerowych wciąż będzie się rozwijał bardzo dobrze – mówi Bartosz Skwarczek, prezes G2A.COM.
Jak ocenia, w przyszłości Podkarpacie – ze swoim ekosystemem nakierowanym na wsparcie przedsiębiorców i rozwijanie innowacji – ma się szansę stać kolejną Doliną Krzemową, na wzór Kalifornii czy Tel-Awiwu.
– Rzeszów ma wszelkie argumenty, by stać się takim miejscem. Po pierwsze, są tu przedsiębiorcy, którzy każdego dnia ścierają się z innymi firmami z całego świata. Po drugie, są władze, które budują ten ekosystem, w którym my, przedsiębiorcy, możemy skutecznie działać. Po trzecie, są uczelnie, dzięki którym mamy kadry, które są niezbędne do budowania firmy i jej konkurencyjności – mówi prezes zarządu G2A.COM
„Podkarpackie. Wyższy poziom innowacji” – to hasło, które w najbliższych miesiącach będzie promować województwo. Nowa, zapoczątkowana właśnie kampania ma wzmocnić wizerunek Podkarpacia jako regionu atrakcyjnego nie tylko turystycznie, lecz także gospodarczo. Priorytetem są innowacyjne miejsca pracy, które zatrzymają w województwie młodych ludzi.
– Chcielibyśmy dotrzeć tą kampanią do inwestorów, którzy decydują o tym, gdzie lokować swoje firmy. Chcemy zachęcić do poszukiwania pracy w naszym regionie, a młodych ludzi, którzy wyjechali za granicę, zachęcić do powrotu. Tu będą dobrze płatne miejsca pracy, interesujące pod względem rozwoju osobistego, nakierowane na innowacje – mówi Władysław Ortyl.
– Pamiętajmy, że każdy chce pracować przy ambitnych, globalnych projektach, które można potem wpisać do życiorysu. Ten region umożliwia nam nie tylko konkurowanie na skalę globalną, lecz także sprowadzanie ludzi z całego świata. W G2A.COM mamy ludzi z prawie czterdziestu krajów, których zaprosiliśmy do Rzeszowa i powiedzieliśmy: tu jest dobry projekt, pracujmy przy nim – podsumowuje Bartosz Skwarczek.
Czytaj także
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-30: Wydatkowanie funduszy europejskich przez samorządy. Polska chce promować ten model w UE
- 2024-10-29: Polska pracuje nad propozycjami dotyczącymi konkurencyjności UE. To element przygotowań do prezydencji
- 2024-11-07: Nowe otwarcie unijnej polityki gospodarczej. Polska prezydencja w Unii szansą na korzystne zmiany dla przedsiębiorców
- 2024-10-23: Prezydencja Węgier w UE za półmetkiem. Jej ocena dzieli europarlamentarzystów
- 2024-10-18: Nowe technologie zmieniają pracę statystyków. Mogą poddawać szybkiej analizie duże zasoby informacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Bezpieczeństwo żywnościowe 10 mld ludzi wymaga zmian w rolnictwie. Za tym pójdą też zmiany w diecie
Zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego na świecie wymaga znaczących zmian w systemie rolniczym – ocenia think tank Żywność dla Przyszłości. Tym bardziej że niedługo liczba ludności globalnie się zwiększy do 10 mld. Zdaniem ekspertów warunkiem jest odejście od rolnictwa przemysłowego na model rolnictwa regeneratywnego, opartego na równowadze przyrodniczej. To obejmuje także znaczące ograniczenie konsumpcji mięsa na rzecz żywności roślinnej.
Ochrona środowiska
Branża wiatrakowa niecierpliwie wyczekuje liberalizacji przepisów. Zmiany w prawie mocno przyspieszą inwestycje
W trakcie procedowania jest obecnie rządowy projekt tzw. ustawy odległościowej, który ostatecznie zrywa z zasadą 10H/700m i wyznacza minimalną odległość wiatraków od zabudowań na 500 m. Kolejna liberalizacja przepisów ma zapewnić impuls dla sektora, przyspieszyć transformację energetyczną i przynieść korzyści lokalnym społecznościom. Branża liczy także na usprawnienie i skrócenie procedur planistycznych i środowiskowych, które dziś są barierą znacznie wydłużającą czas inwestycji w elektrownie wiatrowe na lądzie.
Transport
Część linii lotniczych unika wypłacania odszkodowań za opóźnione lub niezrealizowane loty. Może im grozić zajęcie samolotu przez windykatora
Mimo jasno sprecyzowanych przepisów linie lotnicze niechętnie wypłacają odszkodowania za opóźnione lub odwołane loty, często powołując się na zdarzenia nadzwyczajne lub problemy z przepustowością ruchu lotniczego. Wielu konsumentów odstępuje od dalszego postępowania, bo obawiają się żmudnych formalności. Zdaniem eksperta z kancelarii DelayFix, specjalizującej się w egzekwowaniu należnych odszkodowań, warto się ubiegać o należne rekompensaty. Ostatecznym – i skutecznym – środkiem po wyczerpaniu drogi polubownej i sądowej jest zajęcie samolotu przez windykatora.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.