Mówi: | Karol Wilczko |
Funkcja: | Wiceprezes |
Firma: | Comperia.pl |
Comperia: Będzie odbicie na rynku kredytów hipotecznych
Niska opłacalność lokat będzie utrzymywać się w nowym roku, a większe szanse na zarobek będę mieli inwestorzy giełdowi. Banki będą kusić mobilnymi usługami dla klientów oraz kredytami hipotetycznymi dla młodych – zapowiada Karol Wilczko, wiceprezes Comperia.pl.
– W przypadku kredytów hipotecznych czeka nas może nie ponowny boom, ale na pewno odbicie versus rok 2012 czy 2013. Będzie widać poprawę pomimo tego, że wchodzą w życie regulacje, które nakazują posiadanie 5-procentowego wkładu własnego przy zaciąganiu kredytu hipotecznego. Jednak niskie stopy procentowe, poprawiająca się sytuacja gospodarcza i większa skłonność banków do udzielania kredytów, czyli bardziej przyjazna niż w zeszłych miesiącach polityka kredytowa, będą sprzyjały rozwojowi tego produktu – wymienia Karol Wilczko, wiceprezes Comperia.pl w rozmowie z Newserią Biznes.
Od stycznia oficjalnie rusza rządowy program „Mieszkanie dla Młodych", choć realnie wsparcie będzie udzielane pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku. Dopłaty w ramach MdM będą udzielane do 2018 r. i będą mogły je otrzymać osoby do 35. roku życia kupujące pierwsze w życiu nowe mieszkanie.
– Nie spodziewam się, że będzie takim hitem jak „Rodzina na swoim”, aczkolwiek w roku 2013 nie było żadnego programu wspomagającego budownictwo ani kredyty mieszkaniowe. Teraz ten program będzie, więc powinno to pomóc rynkowi – uważa Karol Wilczko.
Niskie stopy procentowe, które zgodnie z zapowiedziami Rady Polityki Pieniężnej mają utrzymać się do połowy 2014 roku, zniechęcają do odkładania pieniędzy na lokatach. Jeszcze rok temu banki oferowały 5-6 proc. rocznie (z czego trzeba było odliczyć podatek), a teraz jest to zaledwie ok. 2,5 proc.
– Lokaty nadal nie będą aż tak atrakcyjne jak były w 2011-12 roku. Niskie stopy procentowe będą utrzymane przez większość 2014 roku, więc tutaj nie należy się spodziewać rewolucji, tak samo w kontach oszczędnościowych – zwraca uwagę Wilczko. – Ostatni rok był dobry dla inwestorów giełdowych i ten 2014, pomimo ostatnich perturbacji, również powinien być takim. To na pewno będzie ciekawa alternatywa dla lokat, które są bardzo nisko oprocentowane.
Z uwagi właśnie na niskie stopy procentowe oraz konkurencję na tym rynku w takich produktach bankowych jak kredyty konsumenckie należy spodziewać się stagnacji.
– Jest konkurencja zarówno wewnątrz rynku bankowego, ale także ze strony SKOK-ów i instytucji pozabankowych, np. firm udzielających szybkich pożyczek. Tutaj spodziewamy się kosztowej stagnacji – mówi Karol Wilczko.
Czytaj także
- 2023-12-12: W tym tygodniu kolejny ważny wyrok TSUE. Banki może czekać „frankowe trzęsienie ziemi”
- 2023-11-09: Banki centralne na potęgę kupują złoto do swoich rezerw. Notowanie kruszcu coraz wyższe
- 2023-09-19: Polacy entuzjastami w podejściu do nowych technologii. Pod względem bezpieczeństwa danych najbardziej ufają bankom
- 2023-10-10: Europejskim indeksom nie sprzyjają polityka gospodarcza i koniunktura. Firmy coraz mniej chętnie sięgają po źródła finansowania na rynek publiczny
- 2023-05-04: Polskie banki na razie nie muszą się bać konkurencji ze strony fintechów. Jednak wzrost obciążeń regulacyjnych może zmienić tę sytuację
- 2023-03-27: Sektor bankowy zaczyna wychodzić z załamania na rynku kredytów hipotecznych. Złagodzenie stanowiska KNF i rządowy program pomogą w odbudowie sprzedaży
- 2023-03-24: KNF pracuje nad projektem ustawy o systemowym rozwiązaniu kwestii umów frankowych. Bankowcy popierają takie rozwiązanie
- 2023-01-27: BIK: W ubiegłym roku popyt na hipoteki zmniejszył się o połowę. W 2023 roku spodziewany jest kolejny duży spadek
- 2022-12-08: Technologia Data Fabric zrewolucjonizuje sektor finansowy. Banki będą jej potrzebować, żeby nadążyć za bigtechami [DEPESZA]
- 2022-10-04: Banki przyspieszają inwestycje w nowe technologie. Wśród priorytetów chmura hybrydowa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.
Transport
Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
Ponad 85 mld euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.
Transport
Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.