Newsy

Dotacje do energooszczędnych domów zastąpią bankom i budowlance "Rodzinę na Swoim"

2012-06-06  |  06:24

Już od przyszłego roku ma ruszyć innowacyjny program wsparcia energooszczędnego budownictwa, którego pula wyniesie 300 mln zł. Pieniądze te mogą być zastrzykiem dla sektora bankowego szukającego nowych produktów w miejsce wygaszanej „Rodziny na Swoim”.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej chce dotować budowę mieszkań i domów energooszczędnych. O dofinansowanie będą mogły ubiegać się osoby fizyczne budujące lub kupujące domy jednorodzinne bądź mieszkania w domach wielorodzinnych od deweloperów. NFOŚiGW szacuje, że zostanie nim objętych 16 tys. domów i mieszkań, które powstaną w okresie 2013-2018. 

 – Banki w to wejdą dlatego, że jest to rozszerzenie ich oferty, ale jednocześnie też wzmocnienie jednego z  bardziej tradycyjnych produktów bankowych, a mianowicie kredytu hipotecznego – tłumaczy Mieczysław Groszek, wiceprezes Związku Banków Polskich.

Wśród największych korzyści programu Funduszu Mieczysław Groszek wymienia długookresowy i stabilny przychód dla banku udzielającego takiego kredytu hipotecznego.

 – W aktywach bankowych takie pożyczki stanowią bardzo stabilną pozycję. Są one obarczone ryzykiem, jak każdy kredyt, ale w przypadku tego programu ryzyko jest mniejsze przez to, że po pierwsze, dom ma większą wartość. I po drugie, podlega jeszcze pewnej kontroli technicznej – mówi Mieczysław Groszek.

Banki tradycyjnie będą kontrolować wydatkowanie kredytu od strony finansowej i zgodność z realizacją projektu. Natomiast Narodowy Fundusz gwarantuje, że ostateczny efekt budowy energooszczędnego domu będzie nadzorowany przez inżynierów i specjalistów z branży.

Jak podkreśla Mieczysław Groszek, bankowcy liczą na to, że zmniejszenie ryzyka i podniesienie wartości nieruchomości będzie stanowiło większe zabezpieczenie udzielonego kredytu.

 – Szacujemy, że dotacja pobudzi popyt ok. dziesięciokrotnie wyższy niż jej wartość (300 mln zł), czyli będzie można udzielić około 3 mld zł kredytów w ciągu trwania programu – wylicza przedstawiciel ZBP.

Zainteresowane tymi dotacjami wśród bankowców jest ogromnie. Fundusz nie posiada delegatur ani oddziałów regionalnych, dlatego przy realizacji programu skorzysta z pośrednictwa placówek bankowych, podobnie jak miało to miejsce  w przypadku dopłat do kredytów na kolektory słoneczne.

Partnerzy Funduszu zostaną wyłonieni w naborze ogłoszonym po zatwierdzeniu programu przez Radę Nadzorczą NFOŚiGW, co może nastąpić w sierpniu. Przystąpienie do niego rozważa również Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju.

Mieczysław Groszek prognozuje, że nowy instrument ożywi nie tylko rynek kredytów hipotecznych w sektorze bankowym, ale również da impuls do rozwoju branży budownictwa.

 – To jedna z nielicznych branż, która ma efekt nośnikowy na inne działy gospodarcze. To nie jest tylko firma budowlana, która otrzymuje określone zlecenia, ale to także producent i sprzedawca materiałów budowlanych, to są branże wspierające, wyposażeniowe i architekci. Całe to grono dostaje nowy impuls do tego, aby dostawać nowe zlecenia, czyli powstrzymać spowolnienie, które obserwujemy w branży – dodaje wiceprezes ZBP.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.