Mówi: | Artur Szeremeta |
Firma: | Oferteo.pl |
Kończy się sezon na tani opał. Polacy najczęściej poszukują ekogroszku
Miesiące letnie i wczesna jesień to czas wzmożonych zakupów opału na zimę – wynika z danych serwisu Oferteo.pl Nic dziwnego skoro ceny w tym okresie są znacznie niższe niż pod koniec roku. Wciąż najpopularniejszy jest ekogroszek. Tego opału dotyczyło ponad 40 proc. zapytań w serwisie. Kolejne w kolejności są pellet drzewny i drewno, w tym drewno kominkowe, co pokazuje, że Polacy stawiają na coraz bardziej ekologiczne paliwa.
– Warto wcześniej zadbać o zakupienie opału na zimę. Według raportu Oferteo.pl najlepiej jest to uczynić już w miesiącach letnich, kiedy ceny węgla, pelletu drzewnego czy ekogroszku są najniższe – mówi agencji Newseria Biznes Artur Szeremeta z serwisu Oferteo.pl.
Z obserwacji serwisu wynika, że Polacy mają tego świadomość i w tych miesiącach zdecydowanie częściej zgłaszają zapotrzebowanie na zakup opału niż w pierwszych sześciu miesiącach roku. W okresie od 1 stycznia 2015 roku do 30 czerwca 2016 roku rekordowa liczba zapytań przypadła właśnie na lipiec, sierpień i wrzesień 2015 roku (odpowiednio 12 proc., 11 proc. i 10,5 proc.).
– Najpopularniejszy jest ekogroszek. Jako najbardziej pożądane paliwo wskazało go 41 proc. użytkowników Oferteo.pl. W drugiej kolejności największym zainteresowaniem cieszył się pellet drzewny z 21 proc. wskazań. Następnie popularne było również drewno, w tym drewno kominkowe, a także tradycyjny węgiel kamienny (odpowiednio 15 proc. i 13 proc.) – mówi Szeremeta.
Mniej popularne były m.in. brykiety drzewne, agropellet i węgiel brunatny.
Jak podkreśla Szeremeta, popularność ekogroszku nie dziwi. Jest wygodniejszy w użyciu i składowaniu niż węgiel kamienny, a jednocześnie niewiele droższy. To paliwo, które spełnia europejskie normy paliwa ekologicznego, zawiera niewielki ilości siarki i po spaleniu pozostawia mniej popiołu.
Ekologiczność jest również zaletą pelletu drzewnego, bardzo popularnego w Niemczech i Skandynawii. Pozyskanie surowca nie wymaga dodatkowej eksploatacji środowiska, a jego spalanie wiąże się z niewielką emisją dwutlenku węgla. Jest również czystszy niż węgiel drzewny.
– Jeżeli chodzi o koszty ogrzania domu o powierzchni 100 mkw., to obliczyliśmy, że najbardziej opłaca się to zrobić za pomocą węgla kamiennego, ekogroszek jest nieco droższy, natomiast jest bardziej ekologiczny, pozostawia mniej popiołu i jest czystszy. Natomiast pellet drzewny jest to paliwo najbardziej ekologiczne, ale też koszty ogrzewania nim są najwyższe – wyjaśnia Artur Szeremeta.
Zapytania najczęściej dotyczyły zamówień od 3 do 5 ton materiału opałowego (47 proc.). Co trzeci użytkownik planował zakup 1–2 ton, a 20 proc. deklarowało zakup powyżej 6 ton.
Czytaj także
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-14: Polski przemysł meblarski traci na konkurencyjności. Coraz więcej mebli trafia na krajowy rynek z zagranicy
- 2024-12-02: Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
- 2024-12-16: Pierwsze lasy społeczne wokół sześciu dużych miast. Trwają prace nad ustaleniem zasad ich funkcjonowania
- 2024-11-14: Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna
- 2024-09-27: Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
- 2024-05-21: Jedynie 20 proc. zużywanych w kraju surowców mineralnych pochodzi z Polski. Rozwiązaniem może być recykling części metali
- 2024-04-09: Integracja energetyki i ciepłownictwa w Polsce może przynieść 4 mld euro oszczędności. Emisja CO2 w tych sektorach może spaść o 57 proc.
- 2024-01-18: Coraz większa świadomość ekologiczna Polaków. Prawie połowa zapłaciłaby więcej za „zielony” dom czy mieszkanie
- 2023-11-03: Walka ze smogiem zaczyna przynosić efekty. Jakość powietrza w Polsce powoli się poprawia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał
Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.
Handel
Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.
Transport
Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.