Newsy

Kończy się sezon na tani opał. Polacy najczęściej poszukują ekogroszku

2016-09-28  |  06:30

Miesiące letnie i wczesna jesień to czas wzmożonych zakupów opału na zimę – wynika z danych serwisu Oferteo.pl Nic dziwnego skoro ceny w tym okresie są znacznie niższe niż pod koniec roku. Wciąż najpopularniejszy jest ekogroszek. Tego opału dotyczyło ponad 40 proc. zapytań w serwisie. Kolejne w kolejności są pellet drzewny i drewno, w tym drewno kominkowe, co pokazuje, że Polacy stawiają na coraz bardziej ekologiczne paliwa.

Warto wcześniej zadbać o zakupienie opału na zimę. Według raportu Oferteo.pl najlepiej jest to uczynić już w miesiącach letnich, kiedy ceny węgla, pelletu drzewnego czy ekogroszku są najniższe – mówi agencji Newseria Biznes Artur Szeremeta z serwisu Oferteo.pl.

Z obserwacji serwisu wynika, że Polacy mają tego świadomość i w tych miesiącach zdecydowanie częściej zgłaszają zapotrzebowanie na zakup opału niż w pierwszych sześciu miesiącach roku. W okresie od 1 stycznia 2015 roku do 30 czerwca 2016 roku rekordowa liczba zapytań przypadła właśnie na lipiec, sierpień i wrzesień 2015 roku (odpowiednio 12 proc., 11 proc. i 10,5 proc.).

Najpopularniejszy jest ekogroszek. Jako najbardziej pożądane paliwo wskazało go 41 proc. użytkowników Oferteo.pl. W drugiej kolejności największym zainteresowaniem cieszył się pellet drzewny z 21 proc. wskazań. Następnie popularne było również drewno, w tym drewno kominkowe, a także tradycyjny węgiel kamienny (odpowiednio 15 proc. i 13 proc.) – mówi Szeremeta.

Mniej popularne były m.in. brykiety drzewne, agropellet i węgiel brunatny.

Jak podkreśla Szeremeta, popularność ekogroszku nie dziwi. Jest wygodniejszy w użyciu i składowaniu niż węgiel kamienny, a jednocześnie niewiele droższy. To paliwo, które spełnia europejskie normy paliwa ekologicznego, zawiera niewielki ilości siarki i po spaleniu pozostawia mniej popiołu.

Ekologiczność jest również zaletą pelletu drzewnego, bardzo popularnego w Niemczech i Skandynawii. Pozyskanie surowca nie wymaga dodatkowej eksploatacji środowiska, a jego spalanie wiąże się z niewielką emisją dwutlenku węgla. Jest również czystszy niż węgiel drzewny.

Jeżeli chodzi o koszty ogrzania domu o powierzchni 100 mkw., to obliczyliśmy, że najbardziej opłaca się to zrobić za pomocą węgla kamiennego, ekogroszek jest nieco droższy, natomiast jest bardziej ekologiczny, pozostawia mniej popiołu i jest czystszy. Natomiast pellet drzewny jest to paliwo najbardziej ekologiczne, ale też koszty ogrzewania nim są najwyższe – wyjaśnia Artur Szeremeta.

Zapytania najczęściej dotyczyły zamówień od 3 do 5 ton materiału opałowego (47 proc.). Co trzeci użytkownik planował zakup 1–2 ton, a 20 proc. deklarowało zakup powyżej 6 ton. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież

Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.

Problemy społeczne

Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi

Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.