Mówi: | Karolina Kaim |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Tacit Development, właściciel budynku Cosmopolitan w Warszawie |
Popyt na nieruchomości premium jest stabilny i odporny na kryzysy. Rynek takich lokali w Polsce dopiero się tworzy
Nieruchomości w prestiżowych lokalizacjach poszukują klienci zamożni, którzy lubią życie miejskie i chcą być w centrum wydarzeń. Takich osób jest coraz więcej, bo również w Polsce zauważalny jest ogólnoeuropejski trend powrotu do miasta. Ten segment rynku dopiero się rozwija, ale jak podkreślają deweloperzy, jest odporny na wahania koniunktury na rynku.
– Ludzie, którzy wiele lat temu marzyli o tym, żeby wyprowadzić się do domu z ogródkiem, dziś marzą o tym, żeby do pracy jeździć rowerem albo chodzić na piechotę – mówi agencji Newseria Biznes Karolina Kaim, prezes zarządu firmy Tacit Development Polska, która jest właścicielem apartamentowca Cosmopolitan w Warszawie.
Ukończony w 2014 roku Cosmopolitan przy ulicy Twardej ma 160 metrów wysokości, 44 piętra, 236 wykończonych i wyposażonych apartamentów (od 54 do 380 mkw.) oraz 299 miejsc parkingowych. Powierzchnia mieszkalna budynku (od ósmego piętra wzwyż) wynosi 25 tys. mkw. a komercyjna – 7 tys. mkw. Cosmopolitan został zaprojektowany przez Helmuta Jahna, jednego z największych architektów XXI wieku, autora m.in. siedziby Unii Europejskiej w Brukseli czy Sony Center w Berlinie. Projekt przy Twardej jest jego pierwszą realizacją w Polsce.
– Budynek Cosmopolitan jest pierwszym takim na rynku i tworzy zupełnie nową kategorię produktu. Do tej pory Polacy nie mieszkali w wysokościowcach albo drapaczach chmur. Łączy się to z ogólnoeuropejskim trendem powrotu do miasta, co widać także w Warszawie – mówi Kaim. – Ten segment rynku jest bardzo odporny na kryzysy i fluktuację, a popyt jest bardzo stabilny.
Nabywcy apartamentów w Cosmopolitan kupują gotowe, wykończone lokale.
– W tej chwili sprzedaż osiąga blisko 50 proc. – mówi Kaim. – Proszę sobie zresztą wyobrazić, jak funkcjonowałby tego typu budynek, gdyby połowa apartamentów była wykończona, a połowa w trakcie wykańczania. Jest to absolutnie niemożliwe. Jest to po prostu charakterystyka inwestycji wysokich tego typu i tej kategorii rynku, którą dopiero tak naprawdę tworzymy w Warszawie, w Polsce.
Jak podkreśla, mieszkania w takich lokalizacjach kupuje klient zamożny, który lubi życie w mieście i chce być w centrum wydarzeń
– Nasi klienci są bardzo mobilni, dużo podróżują. Mieszkanie w Cosmopolitanie nigdy nie jest ich pierwszym apartamentem. To przeważnie druga, trzecia albo kolejna lokalizacja. Dlatego też nasi nabywcy lubią rozwiązania proste. Nie chcą tracić czasu, czekając na gotowy produkt dwa albo trzy lata – charakteryzuje grupę docelową inwestycji Karolina Kaim.
Kolejnym budynkiem stawianym przez Tacit Development Polska, także w stolicy, jest kameralna kamienica przy ulicy Podchorążych (Park Lane Apartments), w okolicy Łazienek Królewskich. Znajduje się tam tylko dwanaście mieszkań o powierzchni od 170 do 330 mkw. Poza tym spółka projektuje hotel we Wrocławiu – inwestycja jest na etapie uzyskiwania pozwolenia na budowę.
Czytaj także
- 2025-05-16: Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-11: Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-05-08: Dobre perspektywy współpracy pomiędzy brytyjskimi a polskimi uczelniami. Wspólne projekty badawcze przekładają się na relacje gospodarcze
- 2025-04-17: Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów
- 2025-03-14: Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen
- 2025-03-17: Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.
- 2025-03-11: Ponad 1,2 tys. projektów związanych z zieloną transformacją miast. BGK podpisał już umowy na 6,4 mld zł
- 2025-03-26: Złoto przebiło barierę 3 tys. dol. za uncję. Sytuacja na świecie wskazuje na dalsze wzrosty cen
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
Badanie Parlamentu Europejskiego wskazuje na rekordowe poparcie Europejczyków dla Unii Europejskiej. Ma to związek z rosnącymi zagrożeniami z zewnątrz, czyli np. bliskością wojny rosyjsko-ukraińskiej. Jednocześnie do głosu wewnątrz UE coraz częściej dochodzą ruchy populistyczne, za sprawą których więcej obywateli państw członkowskich przyjmuje eurosceptyczną postawę. Dużą rolę odgrywają więc dialog ze społeczeństwem i jego edukacja.
Problemy społeczne
60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego

Posiadanie własnego mieszkania jest aspiracją większości młodych Polaków – wskazują dane badaczy z SGH. Jednak ze względów finansowych jest ono dostępne dla części z nich, a na dodatek wiąże się ze zobowiązaniem na kilkadziesiąt lat. W luce czynszowej, czyli w sytuacji, gdy kogoś nie stać na zakup własnego M, ale jest zbyt bogaty na mieszkanie komunalne, jest ok. 35 proc. społeczeństwa. I to dla tej grupy potrzebna jest oferta państwa. Budownictwo społeczne mogłoby być alternatywą, ale nie odpowiada na potrzebę posiadania nieruchomości na własność.
Infrastruktura
Trwają prace nad europejską strategią odporności wodnej. Projekt ma być gotowy przed latem

Komisja Europejska ma w najbliższych tygodniach przedstawić strategię na rzecz zwiększenia odporności na niedobory wody. PE na majowej sesji przyjął zalecenia w tym zakresie, w których opowiada się za ambitną odpowiedzią na te wyzwania. Jak podkreśla europoseł PO Andrzej Buła, chodzi przede wszystkim o oszczędzanie wody i dbanie o jej jakość, a także o zapewnienie odpowiedniego finansowania odporności wodnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.