Newsy

Rekordowy ruch w transporcie drobnicowym. Niektóre firmy logistyczne notują blisko 100-proc. wzrost

2017-04-21  |  06:55
Mówi:Piotr Mroczka, dyrektor ds. operacji transportu krajowego, FM Logistic

Magdalena Lubańska, dyrektor transportu CE, FM Logistic

  • MP4
  • W 2016 roku tylko w transporcie drobnicowym obsłużono ok. 1,5 mln palet i był to najlepszy wynik w historii – wynika z danych firmy FM Logistic. W stosunku do poprzedniego roku łączny wolumen zwiększył się aż o 93 proc. Rosnący popyt napędza koniunkturę na rynku powierzchni magazynowych. W ofercie najemców coraz częściej można spotkać oferty skierowane wyłącznie do klientów drobnicowych składujących od 100 do 1000 palet, a w ubiegłym roku cały rynek zanotował ponad 35-proc. wzrost.

    Jak wynika z danych JLL i AXI Immo, w 2016 roku podpisano umowy najmu na ponad 3 mln mkw. powierzchni magazynowej. W stosunku do poprzedniego roku był to wynik o ponad 35 proc. lepszy i zarazem najlepszy wynik w historii. Wśród najemców dominowały firmy związane z branżą logistyczną oraz kurierską, a także sieci handlowe. Największym zainteresowaniem cieszyły się powierzchnie położone w regionie warszawskim.

    – Rynek logistyki drobnicowej będzie nabierał na znaczeniu w najbliższych latach ze względu na coraz większą liczbę klientów produkujących marki własne dla największych sieci dystrybucyjnych w Polsce oraz podwykonawców znanych marek branży FMCG, którzy nadają mniejsze wolumeny, jeśli chodzi o liczbę palet, ale z dużą częstotliwością – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Piotr Mroczka, dyrektor ds. operacji transportu krajowego FM Logistic.

    Jak wynika z danych firmy FM Logistic, w 2016 roku w transporcie drobnicowym przewieziono ok. 1,5 mln palet, a łączny wzrost wolumenów w ciągu roku zwiększył się o ponad 90 proc. Zdaniem Piotra Mroczki dane te wskazują na bardzo dobre perspektywy dla rozwoju tego segmentu rynku. Ekspert zwraca jednak uwagę na to, że obsługa klientów drobnicowych stanowi dla operatorów powierzchni magazynowych bardzo poważne wyzwanie.

    Mimo niewielkiego udziału w rynku klientów drobnicowych Piotr Mroczka jest przekonany o tym, że będzie to w najbliższych latach jedno z ważniejszych źródeł popytu na rynku powierzchni magazynowych.

    – Zainteresowanie klientów drobnicowych powierzchnią magazynową stanowi dosyć niewielki udział w rynku ze względu na to, że tacy klienci nie mają zbyt dużych stocków magazynowych i raczej nieopłacalne jest dla nich wynajmowanie zewnętrznego magazynu. Z reguły klienci drobnicowi mają magazyny przyprodukcyjne, w których trzymają swój towar – przewiduje Piotr Mroczka.

    Mimo stawianych wymagań liczba obiektów skupionych na obsłudze klientów drobnicowych dynamicznie rośnie. Przykładem tego typu inwestycji jest park logistyczny w Robakowie koło Poznania. Najnowsza inwestycja FM Logistic powstała z myślą o niewielkich klientach składujących i wysyłających od 100 do 1000 palet.

    – Magazyn w Poznaniu służy nam jako centrum konsolidacyjne dla sieci handlowych i dedykowany jest klientom z branży FMCG – podkreśla Magdalena Lubańska, dyrektor transportu CE, FM Logistic. – W związku z dynamicznym rozwojem transportu drobnicowego w Polsce zdecydowaliśmy się uruchomić stałe połączenia liniowe do Czech, Węgier i Słowacji, oferując klientom w tych krajach usługi na najwyższym poziomie jakościowym, analogicznie jak na naszym rodzimym rynku – dodaje Lubańska.

    Jeszcze w tym roku FM Logistic planuje otworzyć trzy inne obiekty przeznaczone głównie dla klientów drobnicowych. Nowe magazyny powstaną na Śląsku, w okolicach Łodzi oraz na Pomorzu. Każdy z obiektów wyposażony będzie w komorę przeładunkową stworzoną z myślą o klientach z branży farmaceutycznej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

    Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

    Bankowość

    Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

    Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

    Ochrona środowiska

    Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

    Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.