Mówi: | Piotr Mroczka, dyrektor ds. operacji transportu krajowego, FM Logistic Magdalena Lubańska, dyrektor transportu CE, FM Logistic |
Rekordowy ruch w transporcie drobnicowym. Niektóre firmy logistyczne notują blisko 100-proc. wzrost
W 2016 roku tylko w transporcie drobnicowym obsłużono ok. 1,5 mln palet i był to najlepszy wynik w historii – wynika z danych firmy FM Logistic. W stosunku do poprzedniego roku łączny wolumen zwiększył się aż o 93 proc. Rosnący popyt napędza koniunkturę na rynku powierzchni magazynowych. W ofercie najemców coraz częściej można spotkać oferty skierowane wyłącznie do klientów drobnicowych składujących od 100 do 1000 palet, a w ubiegłym roku cały rynek zanotował ponad 35-proc. wzrost.
Jak wynika z danych JLL i AXI Immo, w 2016 roku podpisano umowy najmu na ponad 3 mln mkw. powierzchni magazynowej. W stosunku do poprzedniego roku był to wynik o ponad 35 proc. lepszy i zarazem najlepszy wynik w historii. Wśród najemców dominowały firmy związane z branżą logistyczną oraz kurierską, a także sieci handlowe. Największym zainteresowaniem cieszyły się powierzchnie położone w regionie warszawskim.
– Rynek logistyki drobnicowej będzie nabierał na znaczeniu w najbliższych latach ze względu na coraz większą liczbę klientów produkujących marki własne dla największych sieci dystrybucyjnych w Polsce oraz podwykonawców znanych marek branży FMCG, którzy nadają mniejsze wolumeny, jeśli chodzi o liczbę palet, ale z dużą częstotliwością – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Piotr Mroczka, dyrektor ds. operacji transportu krajowego FM Logistic.
Jak wynika z danych firmy FM Logistic, w 2016 roku w transporcie drobnicowym przewieziono ok. 1,5 mln palet, a łączny wzrost wolumenów w ciągu roku zwiększył się o ponad 90 proc. Zdaniem Piotra Mroczki dane te wskazują na bardzo dobre perspektywy dla rozwoju tego segmentu rynku. Ekspert zwraca jednak uwagę na to, że obsługa klientów drobnicowych stanowi dla operatorów powierzchni magazynowych bardzo poważne wyzwanie.
Mimo niewielkiego udziału w rynku klientów drobnicowych Piotr Mroczka jest przekonany o tym, że będzie to w najbliższych latach jedno z ważniejszych źródeł popytu na rynku powierzchni magazynowych.
– Zainteresowanie klientów drobnicowych powierzchnią magazynową stanowi dosyć niewielki udział w rynku ze względu na to, że tacy klienci nie mają zbyt dużych stocków magazynowych i raczej nieopłacalne jest dla nich wynajmowanie zewnętrznego magazynu. Z reguły klienci drobnicowi mają magazyny przyprodukcyjne, w których trzymają swój towar – przewiduje Piotr Mroczka.
Mimo stawianych wymagań liczba obiektów skupionych na obsłudze klientów drobnicowych dynamicznie rośnie. Przykładem tego typu inwestycji jest park logistyczny w Robakowie koło Poznania. Najnowsza inwestycja FM Logistic powstała z myślą o niewielkich klientach składujących i wysyłających od 100 do 1000 palet.
– Magazyn w Poznaniu służy nam jako centrum konsolidacyjne dla sieci handlowych i dedykowany jest klientom z branży FMCG – podkreśla Magdalena Lubańska, dyrektor transportu CE, FM Logistic. – W związku z dynamicznym rozwojem transportu drobnicowego w Polsce zdecydowaliśmy się uruchomić stałe połączenia liniowe do Czech, Węgier i Słowacji, oferując klientom w tych krajach usługi na najwyższym poziomie jakościowym, analogicznie jak na naszym rodzimym rynku – dodaje Lubańska.
Jeszcze w tym roku FM Logistic planuje otworzyć trzy inne obiekty przeznaczone głównie dla klientów drobnicowych. Nowe magazyny powstaną na Śląsku, w okolicach Łodzi oraz na Pomorzu. Każdy z obiektów wyposażony będzie w komorę przeładunkową stworzoną z myślą o klientach z branży farmaceutycznej.
Czytaj także
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-05-16: W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku
- 2025-04-11: Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie
- 2024-08-30: Branża logistyki coraz bardziej zautomatyzowana. Rozładunkiem towaru zajmują się autonomiczne wózki, a inwentaryzacją roboty stukrotnie szybsze niż człowiek
- 2024-08-19: Rosnąca konsumpcja może się wkrótce przełożyć na lepsze wyniki branży logistycznej. Są już pierwsze oznaki ożywienia
- 2024-07-18: Większość małych i średnich firm przez całą swoją działalność nie zmienia banku. Wysoko oceniają dostępność do usług bankowych
- 2024-05-17: Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
- 2024-05-29: Rosną koszty transportu morskiego. Wszystko przez ataki bojowników Huti na statki handlowe
- 2024-01-12: Coraz więcej firm chce ograniczać pracę zdalną. Oczekiwania pracowników wobec biur są coraz bardziej wyśrubowane
- 2024-01-19: Pracownicy oczekują od miejsca pracy dobrego dojazdu i bliskości różnych punktów usług. Bez tego trudno przyciągnąć ich z powrotem do biur
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca
5 czerwca wygasa ATM, czyli wprowadzona przed trzema laty i potem z modyfikacjami przedłużana umowa między UE a Ukrainą, liberalizująca zasady wwozu ukraińskich towarów na teren Wspólnoty. Strona ukraińska chciałaby jej przedłużenia, na razie jednak Unia zgodziła się jedynie na przedłużenie bezcłowego przywozu żelaza i stali. Największe obawy, zwłaszcza w Polsce, budzi kwestia produktów rolnych. Zdaniem europosłanki Konfederacji Anny Bryłki należałoby wrócić do obowiązującej przed 2022 rokiem umowy stowarzyszeniowej DCFTA, ponieważ Ukraina może dziś eksportować swoje towary drogą morską poprzez porty na Morzu Czarnym, a dzięki darmowemu dostępowi do unijnego rynku bogacą się jedynie potentaci rolni.
Ochrona środowiska
Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć

Do 2030 roku 55 proc. odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych powinno trafiać do przetworzenia. W ubiegłym roku było to ok. 27 proc. Nowe technologie w coraz większym stopniu ułatwiają sortowanie odpadów, ale nie pozwalają jeszcze na przetworzenie wszystkich ich rodzajów. To pierwsze wyzwanie związane z zamykaniem obiegu. Kolejnym jest zwiększanie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w produkowanych opakowaniach, czego wymagają unijne przepisy. Choć w tym obszarze widać w ostatnich latach znaczące postępy, nie brakuje wyzwań.
Handel
Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku

– Kupowanie surowców energetycznych z Rosji jest jak kupowanie broni przeciwko Ukrainie – uważa europosłanka PO Mirosława Nykiel. Dlatego KE planuje do 2027 roku ograniczyć do zera import rosyjskich paliw. Joanna Scheuring-Wielgus ocenia, że taka decyzja powinna zapaść już dawno, ale lepiej późno niż wcale. Co więcej, państwa członkowskie powinny być w tych deklaracjach zjednoczone najbardziej, jak się da.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.