Mówi: | Jarosław Szanajca |
Funkcja: | Prezes zarządu |
Firma: | Dom Development |
Rośnie sprzedaż mieszkań. Polacy kupują droższe mieszkania i rzadziej korzystają z kredytu.
Poprawia się koniunktura w branży mieszkaniowej. Coraz lepiej sprzedają się przede wszystkim droższe mieszkania w lepszym standardzie. Przybywa też klientów kupujących mieszkania za gotówkę – w tym roku stanowią oni ok. 30 proc. Osoby zainteresowane tańszymi mieszkaniami na kredyt czekają na nowy rządowy program „Mieszkanie dla młodych”.
– Do kupna mieszkań zwrócili się zamożniejsi klienci. Są to osoby, które obserwując rynek stwierdziły, że w tej chwili ceny są już najniższe, że już nie będą spadać. Stwierdziły, że to jest dobra inwestycja na lata, że przy bardzo niskich stopach procentowych można częściowo posilić się kredytem. Oczywiście mieszkanie jest dużo lepszą w tej chwili inwestycją niż lokata bankowa czy instrumenty finansowe – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Jarosław Szanajca, prezes zarządu Dom Development.
Dzięki poprawie sytuacji na rynku Dom Development w drugim kwartale tego roku zanotował najlepszą sprzedaż mieszkań od półtora roku. Szanajca przyznaje, że taki wynik był lepszy od oczekiwań. Dodaje, że wbrew obawom zakończenie programu „Rodzina na swoim” z końcem ubiegłego roku nie spowodowało istotnego spadku sprzedaży i cen.
Szanajca podkreśla, że rządowe programy wsparcia są bardzo potrzebne. Zauważa jednak, że lukę po „Rodzinie na swoim” wypełnili inni klienci – dysponujący gotówką i traktujący mieszkanie jako inwestycję.
– Rzeczywiście w tej chwili odsetek osób, które korzystały z programu „Rodzina na swoim” spadł, natomiast bardzo zwiększył się udział klientów kupujących mieszkania większe, droższe i za gotówkę – podkreśla Szanajca.
W ubiegłym roku tylko 20 proc. osób kupowało mieszkania za gotówkę, w tym już 30 proc. Związane jest to z typem klientów i kupowanych mieszkań.
– To nie jest tak, że się tylko duże sprzedają. Dalej sprzedają się mieszkania małe, mieszkania średnie, natomiast sprzedaje się lepiej nieco wyższa półka mieszkań. Te najniżej wyceniane mieszkania z ceną za ok. 5 tys. za metr sprzedają się trudno, natomiast mieszkania w innych lokalizacjach, w nieco wyższym standardzie, za 7-8 tys. sprzedają się dużo lepiej – mówi Szanajca.
Osoby, które potrzebują kredytu i chciałyby kupić tańsze mieszkanie wstrzymują się z taką decyzją. Czekają na zapowiedziany przez rząd program „Mieszkanie dla młodych”, w ramach którego będą mogły liczyć na dopłatę.
Według Szanajcy obecna sytuacja na rynku to początek odbicia i wzrostu cen. Już w drugim kwartale 2013 r. Dom Development podniósł ceny o ok. 2 proc.
Czytaj także
- 2025-06-25: Polskie przedsiębiorstwa otwarte na transformację w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Nowa mapa drogowa mogłaby w tym pomóc
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-06-17: Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować
- 2025-06-11: ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach
- 2025-05-27: Po debacie prezydenckiej wzrosło zainteresowanie woreczkami nikotynowymi. Niesłusznie mylone są z nielegalnymi w Polsce snusami
- 2025-05-23: Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy
- 2025-05-28: UE przywraca ograniczenia handlowe z Ukrainą. Trwają negocjacje ws. długoterminowych ram
- 2025-06-06: Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać
- 2025-05-28: Mietek Szcześniak: Odremontowałem stare gospodarstwo, a na polu zrobiłem kwitnący ogród. Jestem dendrologiem amatorem, potrafię przywrócić stare drzewa do owocowania
- 2025-06-30: Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania
Wydatki na obronność w krajach NATO mają wzrosnąć do 2035 roku do 5 proc. PKB. W dużej mierze będzie to możliwe dzięki Unii Europejskiej, która stworzyła ramy umożliwiające krajom członkowskim realizację celów NATO w zakresie obronności, nie tylko poprzez finansowanie i inwestycje, ale także poprzez elastyczność budżetową. – To pełna synergia, można powiedzieć, że Unia Europejska współfinansuje razem z państwami członkowskimi cele zdolnościowe NATO – ocenia Paweł Zalewski, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej.
Ochrona środowiska
Rusza budowa lądowej infrastruktury dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Prąd z tych farm wiatrowych popłynie w 2027 roku

Ruszyła budowa lądowej infrastruktury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 rozwijanych przez Equinor i Grupę Polenergia. To przede wszystkim baza serwisowa w Łebie i dwie stacje elektroenergetyczne. Jednocześnie trwają przygotowania do rozpoczęcia prac na morzu. Pierwszy prąd z obu projektów popłynie w 2027 roku, a w kolejce czeka morska farma wiatrowa Bałtyk 1 – największy i najbardziej zaawansowany projekt II fazy rozwoju offshore.
Edukacja
Uczelnie zaczynają wspólnie walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji. Ruszają badania nad skalą problemu

Szkoły wyższe chcą aktywniej walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji zarówno wobec pracowników, jak i studentów. W ramach projektu Bezpieczna Uczelnia będą się wymieniać dobrymi praktykami w zakresie polityki antymobbingowej. Zostaną przeprowadzone także badania na temat obecnej sytuacji w środowisku akademickim. Dotychczasowe badania prowadzone przez Fundację Science Watch Polska wskazują, że mobbing to dość powszechne zjawisko na uczelniach, które przybiera charakterystyczne dla środowiska formy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.