Newsy

Z. Jakubas: ludzie teraz też kupują mieszkania. To nie jest tak, że rynek nieruchomości stanął zupełnie

2012-10-10  |  06:20
Mówi:Zbigniew Jakubas
Funkcja:główny udziałowiec Mennicy Polskiej
  • MP4

    Budowa mieszkań i biur na warszawskim Żeraniu w inwestycji Mennicy Polskiej, której głównym udziałowcem jest Zbigniew Jakubas rusza w przyszłym roku. Jak na razie osiedle finansowane ma być bez udziału kredytów. Inwestycja pochłonąć może nawet 3 mld zł. Według biznesmena zapaści na rynku nieruchomości nie ma i nie obawia się też kłopotów ze sprzedażą mieszkań w przyszłości.

     - Ludzie teraz też kupują mieszkania. To nie jest tak, że w Warszawie rynek stanął zupełnie. Cały czas kilka tysięcy mieszkań jest sprzedawanych i kupowanych. Młodzi ludzie będą w dalszym ciągu napływali do
    Warszawy. Każda stolica europejska to jest ok. 10 proc. populacji danego kraju: Londyn, Paryż, Wiedeń. Warszawa stanowi na razie 5 proc. populacji Polski
    – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Zbigniew Jakubas, główny udziałowiec Mennicy Polskiej.

    Firma zdecydowała się, że mieszkania reprezentować będą najbardziej płynną średnią półkę cenową i duża ich część ma mieć około 40-50 mkw. powierzchni.

    - Tę ziemię kupiliśmy relatywnie niedrogo, w metrze kwadratowym ponad 300 zł, więc jeżeli skalkulujemy mieszkanie między 5 a 6 tys. zł za mkw., to myślę, że w tym miejscu chętni powinni być – mówi biznesmen. 

    Blisko 28 ha nieruchomości na warszawskiej Pradze Północ kontrolowana przez Jakubasa Mennica kupiła w maju zeszłego roku od Fabryki Samochodów Osobowych za ponad 144 mln zł.

    - W tej chwili w trakcie są procedury związane z możliwością rozpoczęcia tej inwestycji, czyli uczestniczymy w zmianie planu zagospodarowania przestrzennego. Wierzę, że w przyszłym roku rozpoczniemy również całą inwestycję
    – mówi Zbigniew Jakubas.

    Lokale mieszkalne stanowić mają 60 proc. inwestycji. Pozostała część przeznaczona będzie na biura i obiekty handlowe.

     - Będzie to handel zarówno mały, jak i wielkopowierzchniowy oraz oczywiście pełna infrastruktura dla takiego dużego obiektu, czyli przedszkola, żłobki, małe sklepy, pralnie, kafejki – wylicza.

    Projekt – który roboczo nazywa się Dolina Wisły – będzie realizowany etapami, by inwestycja mogła być finansowana samodzielnie przez grupę Mennicy.

    - Środki mamy własne. Na najbliższe kilkanaście miesięcy nie przewidujemy kredytowania się – podkreśla.

    Przekonuje przy tym, że zanim mieszkania wejdą na rynek i przy takim poziomie kalkulacji cen firma będzie bardzo atrakcyjnym deweloperem, podobnie jak atrakcyjna będzie sama lokalizacja.

    - Do centrum Żoliborza jest kilometr w prostej linii. Most Krasińskiego będzie budowany w najbliższych latach. Myślę, że zanim my skończymy, to most już będzie gotowy, a dochodzi on praktycznie do jednego narożnika naszej działki - mówi.

    W założeniach obszar Doliny Wisły ma nie być ogrodzony, a w grę wchodzi także m.in. budowa portu dla żaglówek.

    - Tam będzie ponad 0,5 mln mkw. powierzchni. To jest inwestycja policzona na 7-8, może nawet 9 lat.
    Na samym końcu w kosztach własnych to jest ok. 2,5-3 mld zł –
    dodaje.

    Na swoim koncie Mennica ma m.in. budowę osiedla mieszkaniowego Rajska Jabłoń w Jabłonnej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Zdrowie

    Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

    Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

    Konsument

    Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

    Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.