Newsy

Niskie ceny zbóż. Będzie taniej w sklepach

2013-08-13  |  06:10
Mówi:Andrzej Gantner
Funkcja:dyrektor generalny
Firma:Polska Federacja Producentów Żywności
  • MP4
  • Tegoroczne lato nie będzie "okresem żniw" dla rolników, przede wszystkim z powodu spadających cen zbóż. Jak podkreśla Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności, korekta cen jest typowym efektem kryzysu, spowodowanym m.in. osłabieniem się popytu na spożywcze produkty zbożowe. Wpływ mają na to również dobre plony w Polsce i w Europie. Efekty są już widoczne na sklepowych półkach.

     – Zanosi się, że ten sezon będzie faktycznie niezbyt dobry dla rolników, ponieważ ceny zbóż spadają, ale pamiętajmy, że ceny zbóż były na bardzo wysokim poziomie od wielu lat – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności. 

    W 2008 roku, gdy ceny zbóż wzrosły o ok. 100 proc., osiągnęły swój rekordowy poziom, który utrzymywał się w kolejnych latach. Ekspert tłumaczy, że obecnie mamy do czynienia z naturalną korektą cenową. 

     – Jest to korekta związana z jednej strony z dobrymi plonami, bo wszystko zależy od plonów zarówno w Polsce, Unii Europejskiej, jak i na całym świecie, ale również to jest częściowa korekta spowodowana spadkiem popytu na produkty finalne, a to obserwujemy na rynku wewnętrznym, również w Polsce, że niektóre grupy produktów, w tym produkty zbożowe odczuwają spadek popytu – tłumaczy Gantner.

    Spadki cen surowców przekładają się na ceny produktów finalnych. Skutki konsumenci widzą już dziś, a ceny powinny jeszcze spaść.

     – Ceny żywności przestały być głównym czynnikiem inflacji – podkreśla Andrzej Gantner. – Praktycznie można powiedzieć, że utrzymują się na stałym poziomie, niektóre produkty wręcz tanieją.

    Sytuację obserwowaną na rynku spożywczym ekspert określa jako typowy efekt kryzysu.

     – Mamy klasyczną korektę spowodowaną z jednej strony czynnikami surowcowymi, ale z drugiej strony przede wszystkim gwałtowną konkurencją pomiędzy firmami przy zacieśniających się rynkach – tłumaczy dyrektor generalny PFPŻ.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Handel

    Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

    Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

    Handel

    Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

    Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.