Newsy

Niskie ceny zbóż. Będzie taniej w sklepach

2013-08-13  |  06:10
Mówi:Andrzej Gantner
Funkcja:dyrektor generalny
Firma:Polska Federacja Producentów Żywności
  • MP4
  • Tegoroczne lato nie będzie "okresem żniw" dla rolników, przede wszystkim z powodu spadających cen zbóż. Jak podkreśla Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności, korekta cen jest typowym efektem kryzysu, spowodowanym m.in. osłabieniem się popytu na spożywcze produkty zbożowe. Wpływ mają na to również dobre plony w Polsce i w Europie. Efekty są już widoczne na sklepowych półkach.

     – Zanosi się, że ten sezon będzie faktycznie niezbyt dobry dla rolników, ponieważ ceny zbóż spadają, ale pamiętajmy, że ceny zbóż były na bardzo wysokim poziomie od wielu lat – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności. 

    W 2008 roku, gdy ceny zbóż wzrosły o ok. 100 proc., osiągnęły swój rekordowy poziom, który utrzymywał się w kolejnych latach. Ekspert tłumaczy, że obecnie mamy do czynienia z naturalną korektą cenową. 

     – Jest to korekta związana z jednej strony z dobrymi plonami, bo wszystko zależy od plonów zarówno w Polsce, Unii Europejskiej, jak i na całym świecie, ale również to jest częściowa korekta spowodowana spadkiem popytu na produkty finalne, a to obserwujemy na rynku wewnętrznym, również w Polsce, że niektóre grupy produktów, w tym produkty zbożowe odczuwają spadek popytu – tłumaczy Gantner.

    Spadki cen surowców przekładają się na ceny produktów finalnych. Skutki konsumenci widzą już dziś, a ceny powinny jeszcze spaść.

     – Ceny żywności przestały być głównym czynnikiem inflacji – podkreśla Andrzej Gantner. – Praktycznie można powiedzieć, że utrzymują się na stałym poziomie, niektóre produkty wręcz tanieją.

    Sytuację obserwowaną na rynku spożywczym ekspert określa jako typowy efekt kryzysu.

     – Mamy klasyczną korektę spowodowaną z jednej strony czynnikami surowcowymi, ale z drugiej strony przede wszystkim gwałtowną konkurencją pomiędzy firmami przy zacieśniających się rynkach – tłumaczy dyrektor generalny PFPŻ.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.