Newsy

Nowa strategia LW Bogdanka: żywotność kopalni do 2050 r. i atrakcyjniejsza polityka dywidendowa

2013-02-13  |  06:35

Władze LW Bogdanka pracują nad strategią na najbliższe siedem lat, która zostanie zatwierdzona do końca I połowy br. Spółka węglowa zamierza skupić się na rozbudowie kopalni i przedłużaniu jej żywotności. Dzięki planowanym zakupom koncesji na nowe pola wydobywcze, kopalnia mogłaby funkcjonować nawet do 2050 roku. W strategii ma się znaleźć również nowa polityka dywidendowa, bardziej atrakcyjna dla inwestorów.

 – Chcemy być spółką, która dla akcjonariuszy przyniesie wzrost wartości spółki, ale również wypłatę dywidendy na określonym, przyzwoitym poziomie – zapewnia Zbigniew Stopa, prezes Lubelskiego Węgla Bogdanka w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.

Na ten rok zarząd spółki jeszcze nie rekomendował poziomu wypłaty dywidendy, jednak – jak podkreśla prezes zarządu – na pewno będzie wypłacona i to na poziomie nie mniejszym niż w roku ubiegłym (wówczas wyniosła 4 zł na akcję).

Nowa inwestycja za 47 mln euro

LW Bogdanka podpisała kontrakt na dostawę kolejnego kompleksu strugowego, czyli maszyny, która umożliwi pracę na niskich pokładach węgla kamiennego (nie przekraczających wysokością 1,5 metra). 

 – Kompleks strugowy, który zakontraktowaliśmy w ubiegłym tygodniu, to koszt około 47 milionów euro. Jednak zainstalowany na dole zwraca się zwykle po 3-4 latach – wyjaśnia Zbigniew Stopa.

Dodaje, że wpłynie to przede wszystkim na wyższą efektywność wydobycia węgla. To tym istotniejsze, że LW Bogdanka inwestuje w rozbudowę Pola Stefanów, które ma na celu zwiększenie wydobycia.

 – Rok 2013 to będzie kolejny milion ton więcej w stosunku do 2012. Natomiast w 2014 roku zamierzamy wydobywać około 11 milion ton węgla. Ten kompleks strugowy, który zakontraktowaliśmy, ma nam w tym pomóc – podkreśla prezes spółki.

Będzie to już trzecie tego typu urządzenie w spółce. Zgodnie z umową podpisaną z Caterpillar Global Mining Europe trafi ono do Bogdanki do końca I połowy 2014 roku. Uruchomienie kompleksu zaplanowane jest na III kwartał przyszłego roku.

 – Jedną z większych inwestycji obecnie realizowanych jest dokończenie rozbudowy Zakładu Przeróbki Mechanicznej Węgla. Jest to inwestycja, którą mamy zamiar ukończyć w 2013 roku i prowadzić jej rozruch w 2014 roku – informuje Zbigniew Stopa.

Zgodnie z założeniami spółki Zakład ma umożliwić podwojenie mocy przeróbczych surowca.

Żywotność kopalni priorytetem

W nowej strategii do 2020 roku spółka chce skoncentrować się na rozbudowie kopalni o nowe pola wydobywcze.

 – W tej chwili jesteśmy w procesie koncesyjnym. Chcemy pozyskać koncesję na pola K3, K6, K7. Są to pola sąsiadujące z naszym obszarem górniczym i tam chcemy w przyszłości prowadzić działalność górniczą – mówi prezes Bogdanki. – Jeżeli byśmy uzyskali te koncesje, to żywotność kopalni wydłużyłaby się mniej więcej do 2050 roku.

Jak podkreśla, systematyczny rozwój i zwiększanie wydobycia węgla będzie wiązało się ze wzrostem zatrudnienia w spółce. O planach przyjęć nowych pracowników, Bogdanka informowała jesienią ubiegłego roku. Jednak na razie zostały one wstrzymane ze względu na oszczędności.

 – Pracownik to jest koszt, a w górnictwie koszty pracownicze są na dość wysokim poziomie. W związku z obecną niepewną sytuacją rynkową patrzymy na koszty i przesunęliśmy zatrudnienie tych pracowników. Jeżeli będziemy zatrudniać, to dopiero około lipca, kiedy uruchamiamy następne kompleksy ścianowe w celu podniesienia poziomu wydobycia. Ci ludzie będą przyjęci, żeby tworzyć oddziały wydobywcze – zapowiada Zbigniew Stopa.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

Polska może się stać Doliną Krzemową Europy. Potrzeba jednak wsparcia finansowego start-upów i mocniejszej deregulacji

Polskie start-upy skoncentrowane są głównie na rozwoju nowoczesnych technologii informatycznych i cyfrowych. Wyraźny nacisk na oprogramowanie i aplikacje oraz big data i data science wskazuje na silne zainteresowanie narzędziami analitycznymi i rozwiązaniami wspierającymi transformację cyfrową w różnych branżach – wynika z raportu „Rynek start-upów w Polsce. Trendy technologiczne”, który został opracowany w 2024 roku w MRiT. Zdaniem europarlamentarzystów Polska ma szansę się stać Doliną Krzemową, jednak rozwój start-upów blokowany jest m.in. przez ograniczony dostęp do finansowania oraz niekorzystne i nadmierne regulacje.

Transport

Na półmetku wakacji ceny paliw na stacjach nie powinny się wyraźnie zmienić. Znaczące różnice między regionami i stacjami

W sierpniu ceny benzyny, oleju napędowego i autogazu powinny pozostać na poziomach z lipca – uważa ekspertka rynku z firmy Reflex. Wyższe będą zawsze na stacjach premium, tych, które oferują bogatszą ofertę dodatkową, promocje dla uczestników programu lojalnościowego, oraz w regionach, w których tradycyjnie paliwa są droższe ze względu np. na wyższą siłę nabywczą mieszkańców. Różnice mogą sięgać kilkudziesięciu groszy na litrze. Obszary, wokół których te wartości oscylują, zależą z kolei od sytuacji globalnej. Warto patrzeć na sytuację na Bliskim Wschodzie i w Ukrainie.

Polityka

A. Mularczyk (PiS): Nawiązanie poważnego dialogu z Niemcami jest konieczne nie tylko w kontekście reparacji. Powinien być podpisany traktat polsko-niemiecki

– Nie wystarczy jednorazowy gest czy inicjatywa. To musi być podjęcie dialogu, być może też przygotowanie nowej umowy bilateralnej, nowego traktatu polsko-niemieckiego, który regulowałby wszystkie obszary, które wynikały ze skutków II wojny światowej – mówi Arkadiusz Mularczyk, poseł do Parlamentu Europejskiego z PiS-u. Podkreśla, że proces ten nie będzie łatwy, bo wymaga konsekwencji i stanowczości, ale widzi szansę w prezydenturze Karola Nawrockiego, który już zadeklarował kontynuację starań w tym zakresie. Zdaniem europosła wsparciem w polsko-niemieckim dialogu może być administracja Donalda Trumpa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.