Newsy

Nowe technologie coraz mocniej wkraczają na rynek pracy. Kolejną rewolucję wywoła metawersum

2022-09-22  |  06:15

W dobie pandemii większość pracowników biurowych realizowała zadania zdalnie, poprzez komunikatory odbywały się również rozmowy rekrutacyjne. Choć sytuacja epidemiczna jest już mniej poważna, to pracownicy przyzwyczaili się do pracy zdalnej i hybrydowej i nie chcą z niej rezygnować. Działy HR nie przestają też umawiać kandydatów na spotkania zdalne. W niedalekiej przyszłości nowym miejscem pracy, rekrutacji i szkoleń najprawdopodobniej stanie się metawersum.

Firmy i pracownicy mogą się przygotować na kolejną rewolucję technologiczną, na pewno śledząc bieżące trendy na rynku technologicznym, czy to w kontekście metawersum, blockchainu, czy sztucznej inteligencji, która będzie grała coraz większą rolę w pracy przyszłości – prognozuje w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Jakub Jóźwicki, director of operations, EU & Asia w CIC.

Według raportu Accenture Technology Vision 2022 ponad 70 proc. kadry kierowniczej uważa, że metawersum pozytywnie wpłynie na ich organizację. Eksperci podkreślają, że spektrum takich technologii jak rozszerzona rzeczywistość, blockchain, przetwarzanie brzegowe czy cyfrowy bliźniak daje szereg możliwości biznesowych w obszarze m.in. budowania relacji z klientami, poprawy efektywności produkcji i świadczenia usług czy docierania do grup odbiorców. Ale to także możliwość zmiany modeli pracy. Przykładowo Accenture działa we własnej przestrzeni w metawersum, N-te piętro, w której pracownicy uczestniczą w warsztatach zorientowanych na rozwój zawodowy, zdobywają nowe kompetencje oraz spotykają się i integrują. Firma szacuje, że w tym roku w metawersum będzie pracować ponad 150 tys. nowych pracowników – już od pierwszego dnia pracy.

Przeprowadzone przez Microsoft badanie „AI & Skills” pokazuje, że kluczem do wydobycia wartości z technologii w firmach jest zapewnienie pracownikom właściwych umiejętności. Wraz z rozwojem takich trendów jak metawersum czy sztuczna inteligencja będzie rosło także zapotrzebowanie na kompetencje w tych obszarach. Badanie Microsoftu wskazuje, że udział pracowników umiejących wykorzystywać mechanizmy AI wzrośnie z 22 proc. w 2020 roku do 55 proc. w 2030 roku.

Technologie już dziś zmieniły sposób, w jaki pracujemy, na co niewątpliwy wpływ miała pandemia i przejście na home office.

– Pandemia pokazała, że da się rekrutować w pełni zdalnie. Pokazała też, że bardzo trudno jest znaleźć nowych pracowników, ale na szczęście powstaje też coraz więcej rozwiązań, które to ułatwiają. Chyba nikt już nie wyobraża sobie przeglądania ofert pracy w gazetach, jak jeszcze dekadę temu mogło mieć to miejsce – ocenia Jakub Jóźwicki.

Z raportu „State of Online Events”, przygotowanego przez ClickMeeting, wynika, że w 2020 i 2021 roku ponad 54 proc. rozmów rekrutacyjnych odbyło się w pełni zdalnie, a niemal 34 proc. – hybrydowo. To niewątpliwy wpływ pandemii, bo przed jej wybuchem ponad 58 proc. rekrutowanych nie brało udziału w rozmowach kwalifikacyjnych prowadzonych zdalnie.

Z raportu „Dwa lata nowej normalności”, sporządzonego przez Pracuj.pl, wynika, że 60 proc. badanych wybiera pracę hybrydową jako preferowany model realizacji obowiązków. Nowe narzędzia cyfrowe mają tę pracę umożliwić i ułatwić. Chodzi m.in. o platformy do spotkań online, które w czasie pandemii zyskały rekordową popularność, aplikacje służące automatyzacji sporządzania notatek ze spotkań czy kontrolowaniu efektów pracy osób na home office. Narzędzia komunikacyjne, które umożliwiły w dobie pandemii realizowanie zadań służbowych w trybie zdalnym, choć okazały się wygodne dla części pracowników, miały również negatywne skutki.

– Badania pokazują, że długotrwała praca zdalna ma negatywny wpływ na psychikę pracowników i firmy skupiają się obecnie bardziej na hybrydowych modelach, a wręcz zachęcają pracowników do powrotu do biura. Kwestie bezpieczeństwa na pewno są też istotne. Bardzo często przy włamaniach do systemów najsłabszym czynnikiem okazuje się czynnik ludzki i to socjotechniki pomagają hakerom zdobywać czułe dane czy hasła – wskazuje director of operations, EU & Asia w CIC.

Z drugiej strony technologia pomaga też dbać o dobrostan pracowników.

– Organizacje będą próbować wdrażać rozwiązania technologiczne związane również z szeroko pojętym wellbeing pracowników, a nie tylko nastawionym stricte na pracę i ich efektywność. Są to trendy, które są już obserwowane. Jest bardzo wiele aplikacji, które pomagają pracownikom i które są wdrażane na przykład jako dodatkowy benefit – konsultacje psychologiczne, medytacje czy innego rodzaju techniki relaksacyjne – wymienia ekspert.

O zmianach, jakie technologia wprowadziła na rynku pracy, ich pozytywnych i negatywnych aspektach, eksperci rozmawiali podczas jednego z Thursday Gathering, cyklicznych imprez, które w każdy czwartek przyciągają do CIC Warsaw w Varso społeczność innowatorów. Organizatorem spotkań jest Fundacja Venture Café Warsaw.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

raca w Newserii

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Luka płacowa między kobietami a mężczyznami nie maleje. Wyrównanie różnic może potrwać jeszcze co najmniej 130 lat

Gender gap to problem społeczny w globalnym, jak i polskim wymiarze. Według danych McKinsey & Company w Polsce kobiety stanowią ponad połowę populacji i aż 66 proc. osób kończących studia wyższe, ale mają niższy udział w rynku pracy i nieproporcjonalnie mniej zarabiają. Luka płacowa, według ostatniego raportu World Economic Forum „Global Gender Gap Report 2022”, wynosi 8,7 proc., choć w niektórych branżach i według niektórych metodologii jest ponad dwukrotnie wyższa. Szansą na szybkie wyrównanie jej może się jednak okazać projekt unijnej dyrektywy, który zmusi pracodawców do większej transparentności w wynagrodzeniach. 

Przemysł

Opracowany w Polsce system narzędzi inżynierskich zwiększy wydajność silników lotniczych. Pozwoli też przewidzieć konieczność remontu silnika samolotu i związane z tym koszty

Poprawa wydajności silników i możliwość optymalizacji kosztów ich eksploatacji czy remontów – to elementy, które mają duże znaczenie dla linii lotniczych. General Electric Company Polska pracuje nad systemem, który na podstawie obliczeń dokonanych przez algorytmy sztucznej inteligencji ułatwi projektowanie części lotniczych poprzez optymalizację charakterystyk odpowiedzialnych za zużycie paliwa i emisję. Platforma opracuje też prognozy dotyczące planowania czynności serwisowych w trakcie eksploatacji silników, tak aby flota lotnicza działała jak najwydajniej. Wdrożenie trzymodułowego projektu przyniesie korzyści nie tylko przewoźnikom i serwisom naprawczym, lecz także przyczyni się do osiągnięcia celu dekarbonizacji transportu.

Motoryzacja

Sportowy brand Mercedesa notuje rekordowe wyniki sprzedaży. Elektryfikacja dużą szansą dla tego segmentu rynku

W ubiegłym roku sprzedaż AMG, sportowego i wyczynowego brandu Mercedesa, wzrosła o blisko 17 proc. do rekordowych 146 tys. egzemplarzy. Polska jest dla tej marki czwartym rynkiem zbytu w Europie, a gdański AMG Brand Center jednym z nielicznych jej salonów na świecie. – Ten segment rynku rośnie na całym świecie i „młodnieje”, bo przyciąga coraz młodszych klientów – mówi Philipp Schiemer, dyrektor generalny marki Mercedes-AMG. W kolejnych latach będą ich przyciągać dwa trendy – elektromobilność i cyfryzacja, czyli m.in. wejście w e-wyścigi. AMG zaprezentowało właśnie specjalne odsłony swoich flagowych modeli przygotowane na 55. urodziny.

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.