Newsy

Nowe technologie coraz mocniej wkraczają na rynek pracy. Kolejną rewolucję wywoła metawersum

2022-09-22  |  06:15

W dobie pandemii większość pracowników biurowych realizowała zadania zdalnie, poprzez komunikatory odbywały się również rozmowy rekrutacyjne. Choć sytuacja epidemiczna jest już mniej poważna, to pracownicy przyzwyczaili się do pracy zdalnej i hybrydowej i nie chcą z niej rezygnować. Działy HR nie przestają też umawiać kandydatów na spotkania zdalne. W niedalekiej przyszłości nowym miejscem pracy, rekrutacji i szkoleń najprawdopodobniej stanie się metawersum.

Firmy i pracownicy mogą się przygotować na kolejną rewolucję technologiczną, na pewno śledząc bieżące trendy na rynku technologicznym, czy to w kontekście metawersum, blockchainu, czy sztucznej inteligencji, która będzie grała coraz większą rolę w pracy przyszłości – prognozuje w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Jakub Jóźwicki, director of operations, EU & Asia w CIC.

Według raportu Accenture Technology Vision 2022 ponad 70 proc. kadry kierowniczej uważa, że metawersum pozytywnie wpłynie na ich organizację. Eksperci podkreślają, że spektrum takich technologii jak rozszerzona rzeczywistość, blockchain, przetwarzanie brzegowe czy cyfrowy bliźniak daje szereg możliwości biznesowych w obszarze m.in. budowania relacji z klientami, poprawy efektywności produkcji i świadczenia usług czy docierania do grup odbiorców. Ale to także możliwość zmiany modeli pracy. Przykładowo Accenture działa we własnej przestrzeni w metawersum, N-te piętro, w której pracownicy uczestniczą w warsztatach zorientowanych na rozwój zawodowy, zdobywają nowe kompetencje oraz spotykają się i integrują. Firma szacuje, że w tym roku w metawersum będzie pracować ponad 150 tys. nowych pracowników – już od pierwszego dnia pracy.

Przeprowadzone przez Microsoft badanie „AI & Skills” pokazuje, że kluczem do wydobycia wartości z technologii w firmach jest zapewnienie pracownikom właściwych umiejętności. Wraz z rozwojem takich trendów jak metawersum czy sztuczna inteligencja będzie rosło także zapotrzebowanie na kompetencje w tych obszarach. Badanie Microsoftu wskazuje, że udział pracowników umiejących wykorzystywać mechanizmy AI wzrośnie z 22 proc. w 2020 roku do 55 proc. w 2030 roku.

Technologie już dziś zmieniły sposób, w jaki pracujemy, na co niewątpliwy wpływ miała pandemia i przejście na home office.

– Pandemia pokazała, że da się rekrutować w pełni zdalnie. Pokazała też, że bardzo trudno jest znaleźć nowych pracowników, ale na szczęście powstaje też coraz więcej rozwiązań, które to ułatwiają. Chyba nikt już nie wyobraża sobie przeglądania ofert pracy w gazetach, jak jeszcze dekadę temu mogło mieć to miejsce – ocenia Jakub Jóźwicki.

Z raportu „State of Online Events”, przygotowanego przez ClickMeeting, wynika, że w 2020 i 2021 roku ponad 54 proc. rozmów rekrutacyjnych odbyło się w pełni zdalnie, a niemal 34 proc. – hybrydowo. To niewątpliwy wpływ pandemii, bo przed jej wybuchem ponad 58 proc. rekrutowanych nie brało udziału w rozmowach kwalifikacyjnych prowadzonych zdalnie.

Z raportu „Dwa lata nowej normalności”, sporządzonego przez Pracuj.pl, wynika, że 60 proc. badanych wybiera pracę hybrydową jako preferowany model realizacji obowiązków. Nowe narzędzia cyfrowe mają tę pracę umożliwić i ułatwić. Chodzi m.in. o platformy do spotkań online, które w czasie pandemii zyskały rekordową popularność, aplikacje służące automatyzacji sporządzania notatek ze spotkań czy kontrolowaniu efektów pracy osób na home office. Narzędzia komunikacyjne, które umożliwiły w dobie pandemii realizowanie zadań służbowych w trybie zdalnym, choć okazały się wygodne dla części pracowników, miały również negatywne skutki.

– Badania pokazują, że długotrwała praca zdalna ma negatywny wpływ na psychikę pracowników i firmy skupiają się obecnie bardziej na hybrydowych modelach, a wręcz zachęcają pracowników do powrotu do biura. Kwestie bezpieczeństwa na pewno są też istotne. Bardzo często przy włamaniach do systemów najsłabszym czynnikiem okazuje się czynnik ludzki i to socjotechniki pomagają hakerom zdobywać czułe dane czy hasła – wskazuje director of operations, EU & Asia w CIC.

Z drugiej strony technologia pomaga też dbać o dobrostan pracowników.

– Organizacje będą próbować wdrażać rozwiązania technologiczne związane również z szeroko pojętym wellbeing pracowników, a nie tylko nastawionym stricte na pracę i ich efektywność. Są to trendy, które są już obserwowane. Jest bardzo wiele aplikacji, które pomagają pracownikom i które są wdrażane na przykład jako dodatkowy benefit – konsultacje psychologiczne, medytacje czy innego rodzaju techniki relaksacyjne – wymienia ekspert.

O zmianach, jakie technologia wprowadziła na rynku pracy, ich pozytywnych i negatywnych aspektach, eksperci rozmawiali podczas jednego z Thursday Gathering, cyklicznych imprez, które w każdy czwartek przyciągają do CIC Warsaw w Varso społeczność innowatorów. Organizatorem spotkań jest Fundacja Venture Café Warsaw.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

raca w Newserii

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Polskie firmy ograniczają zakupy. 85 proc. spodziewa się też dalszego wzrostu kosztów działalności

Przeciętny wzrost cen produktów i usług niezbędnych polskim firmom do prowadzenia działalności wyniósł w sierpniu aż 37,4 proc., czyli znacznie powyżej GUS-owskiego odczytu inflacji, który w ubiegłym miesiącu był na poziomie 16,1 proc. – wynika z badania przeprowadzonego przez Narodowy Fundusz Gwarancyjny. Wyższe koszty spowodowały, że polskie przedsiębiorstwa częściej szukały okazji cenowych albo w ogóle rezygnowały z firmowych zakupów. – To jest najbardziej niepokojące, bo jeżeli firma nie kupuje, to nie realizuje kolejnych zleceń, czyli gospodarka spowalnia – mówi Emanuel Nowak, ekspert NFG. Za tym idzie też wzrost zadłużenia przedsiębiorstw. Jak wskazuje, na rynku istnieje jednak szeroki wachlarz narzędzi finansowych, które mogą wesprzeć MŚP w utrzymaniu płynności finansowej.

Konsument

Konsumenci wyznaczają kierunki działania dla biznesu. Pod ich wpływem prawie 60 proc. firm zwiększyło ambicje swoich celów środowiskowych

Temat zrównoważonego rozwoju staje się kluczowy dla konsumentów i biznesu. – Prawie 90 proc. Polaków uważa, że ich wybory i jednostkowe działania mogą mieć pozytywny wpływ na rozwiązywanie globalnych problemów społecznych i środowiskowych, 57 proc. firm zwiększyło ambicje swoich celów środowiskowych – mówi Małgorzata Jarczyk-Zuber, odpowiedzialna za ESG i innowacje w ING Banku Śląskim. Rzeczywiście duże korporacje mają coraz bardziej ambitne cele ESG, ale takie inicjatywy powinny docierać szerzej, także do średniego i małego biznesu oraz samorządów. Do tego potrzebne są wymiana doświadczeń, współpraca i uczciwe podejście – podkreślali eksperci Okrągłych Stołów Klimatycznych zorganizowanych podczas Festiwalu Przyszłości Bomba Megabitowa. Co istotne, nie tylko wymogi konsumentów, ale też globalny kryzys może się stać wyzwalaczem pozytywnej zmiany w zakresie odpowiedzialnego biznesu. 

Handel

Polska gotowa na odcięcie od rosyjskiej ropy. Unijne embargo zacznie obowiązywać za niecałe trzy miesiące

Na początku grudnia, zgodnie z szóstym pakietem unijnych sankcji, zacznie obowiązywać embargo na rosyjską ropę, co oznacza, że przestanie ona płynąć do państw UE drogą morską. W ocenie prezesa POPiHN Leszka Wiwały Polska jest na to dobrze przygotowana. – Ropy będziemy mieli pod dostatkiem. Tym, co jest najtrudniejsze, to nie skąd sprowadzać ropę, ale jak to zrobić, ponieważ pula tankowców jest dość ograniczona, a konkurencja duża – zauważa ekspert. Do rozwiązania jest szereg kwestii związanych z transportem surowca i logistyką.

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.