Mówi: | Wojciech Dąbrowski |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Polska Grupa Zbrojeniowa |
Polska Grupa Zbrojeniowa pracuje nad nową strategią. Duże znaczenie dla holdingu będzie miał eksport, m.in. Rosomaków
Transporter opancerzony Rosomak to jeden z produktów Polskiej Grupy Zbrojeniowej, który ma zdobywać zagraniczne rynki. Tworzony na fińskiej licencji pojazd jest udoskonalony o 200 polskich innowacji. Sprzedaż zagraniczna ma być ważna w nowej strategii, nad którą pracuje spółka. Trwa przegląd portfolio produktów i zdolności technologicznych, po którym zostaną podjęte decyzje o kształcie grupy oraz perspektywicznych rynkach i produktach.
– W przygotowaniu jest nowa strategia Polskiej Grupy Zbrojeniowej – mówi agencji Newseria Biznes Wojciech Dąbrowski, prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej, podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. – Prowadzimy przegląd naszych produktów i zdolności technologicznych, dopiero po jego dokonaniu będziemy podejmować decyzje co do kształtu grupy, rynków oraz produktów, które będziemy rozwijać.
Prace nad strategią toczą się wewnątrz grupy przy udziale polskich uczelni, w tym uczelni wojskowych – Wojskowej Akademii Technicznej i Akademii Obrony Narodowej.
Prezes PGZ podkreśla, że duże znaczenie dla grupy będzie mieć eksport
– Prowadzimy obecnie szereg rozmów – zapewnia Dąbrowski. – Nie jesteśmy w stanie przy tak dużej skali działalności żyć tylko z klienta krajowego i kontraktów, które pochodzą z Ministerstwa Obrony Narodowej, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych czy innych służb. Stąd naturalne są nasze poszukiwania na rynkach zagranicznych.
Jednym z produktów, który ma być sprzedawany za granicą, jest kołowy transporter opancerzony Rosomak. Jak podkreśla Dąbrowski, pojazd jest produkowany na licencji fińskiej, ale został wyposażony w około 200 polskich innowacji, w tym między innymi unikalny na skalę światową, modyfikowany w zależności od potrzeb operacyjnych, modułowy system strzelecki opracowany w zakładach w Radomiu.
– Nasze innowacje zmieniają ten wóz i powodują, że jest to jeden z lepszych pojazdów tej klasy, jakie możemy dzisiaj spotkać na światowym rynku – ocenia Dąbrowski. – Ale mamy kilka kategorii produktów. Są też takie, których nie ulepszamy, bo ich jakość i zdolności operacyjne są w naszej ocenie wystarczające.
Czerpiąc z rozwiązań Rosomaka, PGZ pracuje również nad projektem zupełnie nowego transportera.
– Na razie nie podam dokładnych dat – zastrzega Dąbrowski. – Rozpoczęliśmy prace.
Polska Grupa Zbrojeniowa jest holdingiem skupiających ponad 30 kluczowych krajowych przedsiębiorstw zbrojeniowych. Bezpośrednio i pośrednio (poprzez Polski Holding Obronny i Agencję Rozwoju Przemysłu) jej wyłącznym właścicielem jest Skarb Państwa. Roczne obroty PGZ wynoszą około 5 mld zł, a wszystkie spółki Grupy zatrudniają łącznie 19 tys. osób.
Czytaj także
- 2025-07-11: Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
- 2025-07-08: Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy
- 2025-07-01: Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży
- 2025-07-04: Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu
- 2025-07-11: Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania
- 2025-07-01: Koniec polskiej prezydencji w Radzie UE. Doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków na obronność
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-06-27: Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
- 2025-06-23: Polscy inżynierowie pracują w Częstochowie nad systemami do zautomatyzowanej jazdy. Opracowali jeden z najszybszych komputerów na świecie
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.