Newsy

Polskie marki rosną w siłę. PZL-Świdnik i Ursus wśród nagrodzonych Godłem „Teraz Polska”

2016-05-31  |  06:50
Mówi:Krzysztof Przybył, prezes zarządu Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska"

Krzysztof Krystowski, wiceprezes Leonardo Helicopters

Karol Zarajczyk, prezes zarządu Ursus

  • MP4
  • Ostatnie lata przyniosły rozkwit patriotyzmu konsumenckiego. Polacy chętnie sięgają po krajowe marki, wspierając w ten sposób polskie firmy i gospodarkę. Wzmacnianiu pozycji rodzimych produktów służy Godło „Teraz Polska”, które rozpoznaje 70 proc. konsumentów. Wśród nagrodzonych w tym roku firm znalazły się producent śmigłowców PZL-Świdnik i producent ciągników firma Ursus. Marki te z powodzeniem reprezentują Polskę na wielu rynkach zagranicznych.

    Polskie produkty i usługi, które najlepiej reprezentują polski biznes w kraju i za granicą, już po raz 26. zostały nagrodzone w Konkursie „Teraz Polska”. Warunkiem udziału w nim jest zarejestrowanie firmy w Polsce.

    Kryzys, który się pojawił w Europie parę lat temu, spowodował powrót do narodowości. My nie mieliśmy wcześniej tego problemu, bo w odróżnieniu od wielu innych państw mieliśmy około 50-proc. konsumpcję własnej produkcji. To bardzo ważne, bo to właściwie są podwaliny patriotyzmu konsumenckiego. Teraz dołączamy do tego kwestie edukacji społecznej i zachęcamy, by wybierać produkty polskie, bo to wspiera polskie firmy i przekłada się na wyższe PKB – mówi agencji Newseria Biznes Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”.

    Coraz częściej o zakupie danego produktu decyduje kraj pochodzenia. W badaniach przeprowadzonych przez dra Tomasza Barana i prof. Dominikę Maison w ramach Ogólnopolskiego Panelu Badawczego „Ariadna” 84 proc. Polaków deklaruje, że często sięga po polskie produkty. 86 proc. społeczeństwa chce wspierać rodzime firmy poprzez kupowanie ich produktów.

    Polskie produkty i usługi coraz częściej doceniane są także za granicą, z uwagi na wysoką jakość i przystępną cenę. Mają silną pozycję w krajach ościennych. Największym partnerem eksportowym są kraje Unii Europejskiej, szczególnie Niemcy, ale polskie firmy z powodzeniem radzą sobie także na dalekich rynkach. Hitem eksportowym są produkty z różnych branż, zarówno artykuły rolno-spożywcze, jak i zaawansowane maszyny przemysłowe. 

    Oczywiście tutaj liczy się też marka – trzeba ją systematycznie budować i nad tym bardzo dużo pracujemy. Już pewną markę sobie wypracowaliśmy, pomagali nam w tym wielcy Polacy – Jan Paweł II i Lech Wałęsa. Dzięki temu popularność Polski rosła, a siła marki coraz bardziej się zwiększała – dodaje Przybył.

    Propagowaniu polskiej marki w kraju i za granicą służyć ma Konkurs „Teraz Polska”. Kapituła konkursu, przyznając co roku wyróżnienie polskim firmom, produktom, gminom i osobistościom, kieruje się przede wszystkim jakością.

    Chcemy być dumni z tego, że potrafimy robić wyroby wysokiej jakości, wysoko zaawansowane technologicznie. Takie wyroby w Polsce powstają i o tym trzeba mówić za granicą, ale ja bym powiedział przewrotnie, że przede wszystkim tutaj w Polsce musimy bardziej uwierzyć w siebie i w nasze możliwości i osiągnięcia – mówi Krzysztof Krystowski, wiceprezes Leonardo Helicopters, właściciela PZL-Świdnik, laureata tegorocznego Godła „Teraz Polska” za śmigłowiec SW-4.

    Jak podkreśla, Polska od 60 lat jest bardzo dobrze rozpoznawana na świecie jako jeden z wiodących producentów i projektantów śmigłowców. W Europie – poza Polska – są tylko cztery kraje, które się tym zajmują. Kilkadziesiąt różnych państw korzysta ze śmigłowców produkowanych w Polsce.

    Jesteśmy zaszczyceni otrzymaniem Godła „Teraz Polska” dla śmigłowca SW-4. Jest to najmniejszy z oferowanych przez nas śmigłowców, a jednocześnie najmłodsze polskie dziecko, bo to maszyna zaprojektowana i wybudowana w Polsce. To śmigłowiec, który jest przeznaczony przede wszystkim na eksport. Liczymy na to, że będziemy sławili imię polskiego przemysłu jeszcze mocniej, mając właśnie ze sobą to Godło – dodaje Krzysztof Krystowski.

    Godło „Teraz Polska” często jest ukoronowaniem wieloletniej pracy. Firma Ursus z ponad 120-letnią tradycją otrzymała Godło za ciągnik C-380, który jest w tej chwili najlepiej sprzedającym się ciągnikiem w kraju. Sprzedaż sięgnęła 800 tys.

    Jest to ciągnik, który konkuruje z największymi produktami największych producentów światowych. Cieszymy się, że ma taki dobry odbiór nie tylko u nas w kraju, lecz także w Europie Zachodniej. Pierwsze ciągniki już trafiły do Niemiec, Francji, Włoch i Irlandii. To są największe rynki dla nas w Unii Europejskiej – mówi Karol Zarajczyk, prezes zarządu Ursus SA. – Mamy całą gamę ciągników, od 50 do 280 koni mechanicznych, przeznaczonych nie tylko na rynek europejski, lecz także na rynki wschodnie i afrykańskie. Bardzo ważne, żebyśmy dawali tutaj na miejscu pracę, na miejscu płacili podatki i na miejscu rozwijali własne marki i produkty.

    Tegoroczna edycja Konkursu była jedną z najbardziej interesujących pod względem różnorodności zgłoszonych produktów i usług. 58 proc. zgłoszeń jeszcze na etapie oceny ekspertów otrzymało co najmniej 900 punktów na 1000 możliwych, co potwierdza wysoki poziom konkurentów.

    Kapituła Konkursu „Teraz Polska” po raz piąty przyznała honorowe wyróżnienia wyjątkowym wydarzeniom i inicjatywom promującym Polskę w kraju i za granicą. Otrzymali je Stowarzyszenie WIOSNA za organizację akcji Szlachetna Paczka, Muzeum Powstania Warszawskiego, Polski Związek Piłki Siatkowej za organizację Ligi Światowej. 

    W tym roku tytuły Wybitnego Polaka otrzymali Irena Eris, Elżbieta Wysoczańska oraz prof. Krzysztof Matyjaszewski. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

    Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

    Przemysł

    Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]

    Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.

    Prawo

    Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów

    Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.