Newsy

Producenci żywności zmieniają sposób produkcji i dostawy surowców na bardziej przyjazne środowisku. Coraz więcej konsumentów kieruje się tym przy zakupach

2019-09-30  |  06:05
Mówi:dr Andrzej Gantner, dyrektor generalny, wiceprezes, Polska Federacja Producentów Żywności

Ewa Kosowska, kierownik ds. marketingu kategorii ciastek, Mondelēz Polska i kraje bałtyckie

  • MP4
  • 70 proc. badanych Brytyjczyków i Amerykanów wskazuje, że indywidualne postawy konsumenckie mają największe znaczenie dla przyszłości środowiska naturalnego – wynika z badania Global Web Index. W codziennych decyzjach zakupowych widać już ten wpływ. Co trzeci konsument unika artykułów spożywczych, których produkcja niszczy środowisko. Dlatego coraz więcej firm stawia na zrównoważoną produkcję. Firma Mondelēz zapowiada, że do 2022 roku wszystkie ciastka produkowane przez firmę w Unii Europejskiej będą pochodzić wyłącznie z pszenicy uprawianej w sposób zrównoważony, w ramach programu Harmony.

     Konsumenci, wybierając produkty spożywcze, dawniej zwracali uwagę przede wszystkim na cenę, teraz to się zmienia. To jakość staje się wartością i czynnikiem dominującym przy wyborze – przyznaje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Ewa Kosowska, kierownik ds. marketingu ciastek w Mondelēz Polska.

    Z Global Web Index wynika, że 61 proc. świadomych ekologicznie konsumentów w Wielkiej Brytanii i USA sprawdza, czy produkty spożywcze są przyjazne środowisku. Podobny odsetek deklaruje, że ​takie produkty są lepsze dla ich zdrowia.

     Konsumenci, w szczególności młodzi, coraz bardziej interesują się nie tylko samym produktem, jego smakiem czy ceną, lecz także tym, jaki wpływ na środowisko naturalne mają użyte surowce. Firmy na to wyzwanie muszą odpowiedzieć – podkreśla dr Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności. – Widzimy nacisk na sposób pozyskiwania surowców i ich jakość. Dotyczy to przede wszystkim rolnictwa zrównoważonego i surowców uzyskiwanych w sposób zrównoważony, czyli taki, aby w jak najmniejszym stopniu ingerować w środowisko naturalne, w jak najmniejszym stopniu zużywać zasoby naturalne i używać jak najmniej środków ochrony roślin.

    W odpowiedzi na zachodzące zmiany klimatyczne i coraz większą świadomość żywieniową konsumentów firmy z branży FMCG coraz częściej angażują się w programy wspierające pozyskiwanie surowców w sposób zrównoważony. Przykładem może być Mondelēz International, największy producent przekąsek w Europie, który poprzez program Harmony dba m.in. o to, by pszenica, z której wypiekane są ciastka, była pozyskiwana z zachowaniem równowagi w przyrodzie i bioróżnorodności.

    – Informacja o tym, że produkt jest wytworzony z surowców pozyskanych w sposób zrównoważony oraz że firma dba o środowisko i zasoby naturalne ma znaczenie dla konsumentów. Myślę, że właściwe komunikowanie tego może się przyczynić do zwiększenia konkurencyjności produktu na rynku – przekonuje dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.

    Zainicjowany ponad 10 lat temu przez Mondelēz International program zrównoważonego rozwoju Harmony obejmuje obecnie sześć krajów europejskich i blisko 1,7 tys. rolników. Z ich upraw wyprodukowano 177 tys. ton mąki. Zaangażowani w niego rolnicy poza działaniami mającymi na celu redukcję zużycia wody lub dwutlenku węgla przeznaczają część terenów upraw na potrzeby pszczół i motyli.

     W przypadku ciastek kluczowym surowcem jest mąka. Dlatego nasz program Harmony zakłada, że pszenica do ciastek Mondelēz będzie pozyskiwana w sposób odpowiedzialny i korzystny dla środowiska w kooperacji z lokalnymi rolnikami, spółdzielniami, tak aby minimalizować nasz wpływ na środowisko naturalne. Celem programu jest ograniczanie zużycia ilości wody, emisji dwutlenku węgla oraz pestycydów i nawozów przy jednoczesnym dbaniu o jakość gleby i bioróżnorodność. Do 2022 roku wszystkie ciastka produkowane przez nas w Unii Europejskiej będą produkowane z pszenicy Harmony – deklaruje Ewa Kosowska.

    W Polsce inicjatywa obejmuje dwa gospodarstwa rolne, których skala działania wyróżnia się na tle innych krajów. W 2018 roku zebrali ok. 11 tys. ton pszenicy. Uprawiane przez nich zboże zajmowało ponad 2 tys. hektarów, czyli ponad 5 proc. wszystkich gruntów przeznaczonych na program Harmony w Europie. W 2018 roku z ich zbóż wyprodukowano 8,8 tys. ton mąki. Trafiła ona m.in. do fabryki Mondelēz w Płońsku, gdzie wytwarzane są Lubisie oraz Delicje. W ramach zadeklarowanego przez firmę dalszego rozwoju programu jeszcze w tym roku pszenica Harmony trafi również do drugiej zlokalizowanej nad Wisłą fabryki ciastek w Jarosławiu, gdzie produkowane są m.in. Petitki.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.