Mówi: | Tomasz Chamera, prezes Polskiego Związku Żeglarskiego Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki Mariusz Nycz, dyrektor marketingu Volvo Car Poland Stanisław Dojs, PR manager Volvo Car Poland |
Regaty w Gdyni to nie tylko promocja sportu, lecz także ochrony środowiska. Mają zwiększyć świadomość zanieczyszczenia plastikiem Bałtyku
Ponad 1,6 tys. zawodników i 11 imprez – zakończone właśnie 20. regaty Volvo Gdynia Sailing Days to największe żeglarskie wydarzenie w regionie Morza Bałtyckiego. Najważniejszymi regatami całej imprezy były mistrzostwa świata w klasie 29er, widowiskowe i przyciągające tłumy kibiców. Regaty mają jednak nie tylko sportowy wymiar. To także promocja ekologicznych postaw i zwiększenie świadomości na temat zanieczyszczenia Bałtyku plastikiem.
– Kolejne wielkie wyzwanie i piękny festiwal za nami. W tym roku mieliśmy ponad 1,6 tys. uczestników we wszystkich 11 imprezach rozgrywanych w ramach festiwalu Volvo Gdynia Sailing Days. To nieco mniejsza liczba niż w ubiegłym roku, ale wówczas mieliśmy mistrzostwa świata klas, które swoją liczebnością przyćmiły wiele i te liczby trudno będzie powtórzyć – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Tomasz Chamera, prezes Polskiego Związku Żeglarskiego.
Niedawno zakończyły się jubileuszowe 20. regaty Volvo Gdynia Sailing Days. Organizatorzy spodziewali się 1,5 tys. zawodników, więc wynik okazał się jeszcze lepszy. Do Gdyni tłumnie przybyli też miłośnicy żeglarstwa. Tych zaś w Polsce jest coraz więcej. Z raportu „Polski rynek żeglarski” wynika, że blisko 5 mln Polaków brało kiedykolwiek udział w rejsie, a łącznie żeglarzy w naszym kraju jest ok. 4,3 mln.
– Volvo Gdynia Sailing Days to największe regaty w Polsce, drugie w ogóle w całym rejonie Morza Bałtyckiego i bardzo prestiżowe. Nawet jeżeli mamy imprezy podobnej wielkości, to w Gdyni mamy mistrzostwa Polski i Europy, a także wyścigi klas olimpijskich. Wszystkich klas jest 19 i wszystkie one są bardzo spektakularne. Dodatkowo możemy żeglarzy oglądać niemalże z brzegu – tłumaczy Stanisław Dojs, PR Manager Volvo Car Poland.
Jak podkreślają organizatorzy, tegoroczne regaty to całe spektrum żeglarstwa. Odbyły się m.in. mistrzostwa Europy w olimpijskich klasach 49er, 49er FX i Nacra 17, a także mistrzostwa świata juniorów do lat 21 w klasie Laser. Dodatkowo najmłodsi mieli okazję przejść przyspieszony kurs żeglarstwa. Najwięcej zawodników, bo ok. 350, przyciągnęły mistrzostwa świata w klasie 29er.
– To tzw. skiffy, czyli szybkie łódki, dość wywrotne, z dużą powierzchnią ożaglowania, bardzo atrakcyjnie wyglądające na wodzie, wodowane z plaży, więc przyciągające uwagę turystów i kibiców ze względu na swoje kolorowe żagle. Poza tym duża impreza w klasie Optimist, Kinder+Sport Puchar Trenerów –wymienia Tomasz Chamera.
Regaty to przede wszystkim wizytówka Gdyni, która zyskała tytuł żeglarskiej stolicy Polski.
– Te korzyści również można oceniać w wielu aspektach. Część z nich ma wymiar czysto finansowy, liczony przede wszystkim wpływami do budżetów podmiotów, które realizują działalność gospodarczą w zakresie noclegów, gastronomii i wielu innych. Trudniejsze do policzenia, ale niemniej istotne są wartości promocyjne – przekonuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Volvo ósmy rok było sponsorem tytularnym wydarzenia. Marka z żeglarstwem związana jest od lat. Od 2001 roku firma sponsorowała Volvo Ocean Race. Jak podkreślają jej przedstawiciele, impreza rozgrywana w Polsce oprócz wymiaru czysto sportowego ma też promować ideę oczyszczania wód z plastiku.
– Będziemy chcieli rozwijać Volvo Gdynia Sailing Days w kierunku ekologicznym. Będziemy chcieli się zaangażować w oczyszczanie Bałtyku i zwiększanie świadomość na temat zanieczyszczenia naszego morza – zapowiada Mariusz Nycz, dyrektor marketingu Volvo Car Poland.
W regatach Volvo Ocean Race w latach 2017–2018 koncern reprezentowała drużyna Turn the Tide on Plastic. Jacht pobierał próbki z oceanu i mórz, aby zidentyfikować problem zanieczyszczenia wód plastikiem.
– W ślad za tym poszedł wielki program, w ramach którego usunęliśmy wszystkie jednorazowe plastikowe sztućce, kubeczki, inne przedmioty, nawet baloniki, z naszych biur na świecie. Dodatkowo ograniczyliśmy emisję dwutlenku węgla podczas produkcji, wymienialiśmy technologię lakierni, budowaliśmy panele tak, aby nie zużywały prądu, aby emisja dwutlenku węgla była jak najmniejsza – wymienia Stanisław Dojs.
Czytaj także
- 2024-07-23: Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces
- 2024-07-17: Sektor MŚP wyczekuje cofnięcia Polskiego Ładu. W 2025 roku mały biznes może liczyć na więcej korzystnych zmian
- 2024-07-15: Kwestie środowiskowe stają się coraz ważniejsze dla firm. Wciąż niewiele z nich liczy jednak swój ślad węglowy
- 2024-07-19: Investors TFI: Hossa na giełdach nie skończy się przed 2026 rokiem. Wszystko będzie zależeć od trendu na Wall Street
- 2024-07-18: W Polsce rośnie tempo robotyzacji. Pod względem zaangażowania robotów w przemyśle przegrywa wyścig z innymi krajami regionu
- 2024-07-11: Świadomość społeczna na temat ryzyka publikowania wizerunków dzieci w internecie nadal bardzo niska. UODO apeluje o ostrożność
- 2024-07-10: Banki mogą nie być w stanie sfinansować wielkich inwestycji w gospodarce. Sektor apeluje o zmiany w formule opodatkowania
- 2024-07-04: Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków
- 2024-06-25: Grupa LUX MED szuka medycznych innowatorów. Najlepsi mogą liczyć na potężny zastrzyk finansowania
- 2024-06-26: W lasach, na plażach i górskich szlakach zalegają tony plastikowych odpadów. To katastrofa dla środowiska
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Ochrona środowiska
![](https://www.newseria.pl/files/11111/riccardo-annandale-7e2pe9wjl9m-unsplash,w_274,_small.jpg)
Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces
Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.
Bankowość
Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą
![](https://www.newseria.pl/files/11111/lewicki-zmitrowicz-srodki-ue-foto,w_133,_small.jpg)
Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.
Ochrona środowiska
Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem
![](https://www.newseria.pl/files/11111/edp-biznes-oze,w_133,r_png,_small.png)
Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.