Newsy

Rosną inwestycje w start-upy pozytywnego wpływu. Ich celem jest przeciwdziałanie globalnym problemom, zwłaszcza w obszarze klimatu

2023-04-27  |  06:25
Mówi:Alicja Tatarczuk, menedżerka ds. CSR, Huawei Polska
Jadwiga Husarska-Sobina, dyrektor kreatywna, The True Green
Paweł Ciesielski, dyrektor generalny, Maas Loop
  • MP4
  • Start-upy coraz mocniej się angażują w rozwiązywanie palących problemów w skali globalnej. Jednym z najważniejszych obszarów jest środowisko i klimat. Na całym świecie skala inwestycji w tzw. start-upy pozytywnego wpływu szybko rośnie. Przybywa także programów, które mają tym młodym spółkom pomóc w rozwoju i wdrożeniu na rynek ich rozwiązań. Jednym z nich jest konkurs Huawei Startup Challenge. Podczas XV Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach Huawei zaprezentował innowacyjne rozwiązania niektórych laureatów konkursu, m.in. Maas Loop i The True Green.

    – Coraz więcej globalnych marek czuje się zobligowanych, także wymaganiami konsumentów, żeby rozwijać swoje polityki proekologiczne, przestawiać się na produkcję uwzględniającą ochronę środowiska. Ciekawym trendem, jeżeli chodzi o zainteresowanie ekologią, jest również wzrost inwestycji w start-upy impaktowe, które angażują technologię na rzecz rozwiązywania ważnych wyzwań globalnych i środowiskowych – mówi agencji Newseria Biznes Alicja Tatarczuk, menedżerka ds. CSR w Huawei Polska.

    Z raportu Dealroom „Impact start-ups and venture capital 2022” wynika, że tzw. impact jest już trzecim – po fintechach i healthtechach – sektorem wybieranym przez fundusze VC. Peak inwestycyjny w sektorze start-upów pozytywnego wpływu miał miejsce w 2021 roku. Fundusze VC zainwestowały w nie 75 mld dol. W 2022 roku wynik nie był tak spektakularny – inwestycje spadły do poziomu 57 mld dol., ale i tak są prawie dwukrotnie wyższe niż dwa lata wcześniej. Co istotne w Europie – która jest drugim po USA największym rynkiem start-upów impaktowych – inwestycje te zanotowały wzrost – o 1 proc.  

    Jak wynika z raportu PFR („Start-upy i ekologia. Jakie zielone rozwiązania tworzą polskie firmy technologiczne?”), polski ekosystem innowacji ma szansę być zielonym hubem technologicznym w Europie Środkowo-Wschodniej. Prawie połowa (43 proc.) start-upów pozytywnego wpływu z naszego regionu ma swoją siedzibę właśnie w Polsce. Ich projekty są bardzo szerokie i skupiają się m.in. na alternatywnych źródłach energii, recyklingu, rozwiązaniach z zakresu ekonomii współdzielenia czy kwestiach odpowiedzialnej konsumpcji. W skali światowej wśród inwestycji w impaktowe start-upy prawie 80 proc. dotyczy obszaru climate tech.

    – Polska ma szansę się stać doliną zielonych innowacji, m.in. właśnie dzięki start-upom. Ale w tym celu potrzebna jest współpraca całego ekosystemu, czyli rządu, organizacji pozarządowych, ale także globalnych marek, firm takich jak nasza, żeby te lokalne innowacje się rozwijały i żeby tworzyły ekosystem, który będzie wspierał start-upy, umożliwiał im podbój globalnego rynku – mówi Alicja Tatarczuk.

    Jak wskazuje, temu właśnie służy Huawei Startup Challenge – program akceleracji młodych innowatorów i start-upów pozytywnego wpływu, które tworzą technologie na rzecz realizacji celów zrównoważonego rozwoju wyznaczonych przez ONZ. Poza wsparciem finansowym program zapewnia im mentoring, sieć kontaktów, doradztwo ekspertów, warsztaty i szkolenia oraz wszechstronną pomoc w rozwoju ich biznesu. Jest też skonstruowany tak, że umożliwia start-upom wymianę wiedzy i doświadczeń między sobą.

    – W Huawei Startup Challenge mamy cały przekrój start-upów: od tych, które są zupełnie na początku drogi, na etapie seed, aż po takie, które są już właściwie rozwiniętymi firmami – mówi menedżerka ds. CSR w Huawei Polska. – Widzimy, że polskim start-upom brakuje wiedzy w niektórych obszarach, dotyczących np. komercjalizacji, wyjścia na globalny rynek. Brakuje im też mentoringu, doświadczonych inwestorów, którzy mogą im podpowiedzieć, w jaki sposób się skalować. Inwestorzy mówią, że np. skandynawskie start-upy, tworząc swoje rozwiązanie, od razu myślą o wyjściu szerzej. Natomiast polskie start-upy myślą najpierw o zdobyciu rodzimego rynku, a nie o ekspansji. To w wielu przypadkach jest błąd, który blokuje ich rozwój.

    Najbardziej innowacyjne rozwiązania polskich ekostart-upów, wyłonionych z finałowej 10 drugiej edycji konkursu Huawei Startup Challenge, można było obejrzeć w tym tygodniu w strefie zielonej energii Huaweia podczas XV Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Jednym z prezentowanych tu start-upów był Maas Loop – producent najmniejszego na rynku Reverse Vending Machine (RVM), który zbiera, sortuje i kompresuje o 80 proc. plastikowe i metalowe odpady.

    Zajmujemy się gospodarką o obiegu zamkniętym i produkujemy urządzenia, które zmniejszają objętość opakowań szklanych, plastikowych i aluminiowych. To są urządzenia RVM, które trafiają do sklepów, takie jak nasze, ale też są wśród nich np. kruszarki do szkła dedykowane pubom, hotelom i restauracjom. Dzięki temu lepiej wykorzystujemy, zbieramy i ewidencjonujemy śmieci, co pozwala zmniejszyć ślad węglowy i emisję gazów cieplarnianych. To jest w tej chwili najważniejszym aspektem, który my, jako ludzkość, musimy zrobić i to stosunkowo niedługo – mówi Paweł Ciesielski, prezes zarządu Maas Loop.

    Drugim start-upem prezentowanym w Katowicach był The True Green, który tworzy produkty drewnopochodne, wykorzystując do tego potencjał włóknistych roślin jednorocznych. Ich zastosowanie wykorzystuje przemysł drzewny w celu zredukowania emisji CO2.

    Opracowaliśmy innowacyjny materiał, substytut drewna twardego, który powstaje z roślin jednorocznych. Wytwarzamy go z konopi włóknistych bądź lnu. Czas od siewu do wzrostu pełnej rośliny to około 150 dni, więc bardzo szybko, a konopie potrafią urosnąć nawet do 5 m wysokości. Dzięki temu po dwóch–trzech miesiącach jesteśmy w stanie wytworzyć tarcicę konopną, przerobić ją na deski i w ciągu jednego roku stworzyć surowiec, który zastępuje drewno z drzewa, które rośnie od 30 do 60 lat – mówi Jadwiga Husarska-Sobina, dyrektor kreatywna The True Green.

    Z tego surowca możliwe jest później tworzenie mebli i okładzin do wystroju wnętrz. Może zastąpić drewno twarde typu dąb czy buk.

    Dzięki Huawei Startup Challenge The True Green zdobyło większe uznanie. Takie wsparcie pozwala rozwinąć się firmie i zwiększyć jej świadomość – mówi Jadwiga Husarska-Sobina.

    – Takie konkursy jak Huawei Startup Challenge pozwalają nam przede wszystkim zrobić dwie rzeczy. Po pierwsze, zderzyć nasz pomysł z opinią publiczną, ekspertami zgromadzonymi w takich konkursach i sprawdzić, czy to, co nam się wydaje, i to, w jaki sposób myślimy i podchodzimy do prowadzenia biznesu, rzeczywiście ma podłoże korporacyjne i może być wspierane u klientów. A druga sprawa to publicity – mówi Paweł Ciesielski.

    W katowickiej strefie zielonej energii Huawei pokazał również najnowsze rozwiązania z obszaru cyfrowej energetyki i fotowoltaiki, w tym m.in. falownik serii SUN2000, który wykorzystuje sztuczną inteligencję do optymalizowania poboru prądu i wykrywania potencjalnych awarii, oraz magazyn energii LUNA2000, umożliwiający magazynowanie nadwyżki energii elektrycznej uzyskanej z fotowoltaiki.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.