Mówi: | Piotr Śmigielski, Polski Związek Zrzeszeń Leśnych Hubert Niedzielski, kierownik PR marki Volkswagen |
Volkswagen posadzi ponad 8 hektarów lasów w Polsce. Przybędzie 50 tys. drzew m.in. w miejscach dotkniętych katastrofami naturalnymi
Czarnowo na Kaszubach, Ryboły niedaleko Puszczy Knyszyńskiej i Białowieskiej oraz Zawoja pod Babią Górą – to w okolicach tych miejscowości na ponad 8 ha zostanie posadzonych w sumie 50 tys. drzew. W ten sposób odbudowany zostanie m.in. drzewostan, który kilka lat temu zniszczyły potężne żywioły – trąby powietrzne i huragany. Nasadzenia to element akcji marki Volkswagen, która ma kompensować emisję dwutlenku węgla z samochodów przeznaczonych do testów dziennikarskich. Jak podkreślają przedstawiciele koncernu, kampania ta wpisuje się w strategię Way to Zero, która definiuje dążenia marki, chcącej osiągnąć pełną neutralność klimatyczną.
– Na początku 2021 roku uruchomiliśmy projekt, który zakłada kompensację śladu węglowego naszego parku dziennikarskiego. Po każdym teście dziennikarskim samochodu marki Volkswagen napędzanego silnikiem spalinowym, czyli zarówno samochodu spalinowego, jak i hybrydy typu plug-in, dziennikarz może wybrać jedną z trzech lokalizacji w Polsce, w których ślad za testem zasadzimy 70 drzew – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Hubert Niedzielski, kierownik ds. PR marki Volkswagen.
Co drugie auto w parku dziennikarskim Volkswagena ma już możliwość ładowania z gniazdka dzięki napędowi elektrycznemu lub hybrydowemu typu plug-in. Koncern poszedł jednak o krok dalej i obecnie dziennikarze, którzy testują samochody marki napędzane silnikiem spalinowym, mogą sami wskazać jedną z trzech lokalizacji w Polsce, gdzie we współpracy z Polskim Związkiem Zrzeszeń Leśnych zostaną zasadzone nowe drzewa.
– W Czarnowie kiedyś rosły potężne sosny, brzozy i dęby, ale w 2017 roku Pomorze dotknęła klęska żywiołowa. Po przejściu trąby powietrznej ok. 95 proc. drzewostanu zostało zniszczone. Okoliczne miejscowości i zabudowania zostały zniszczone w bardzo dużym stopniu, podobnie jak wszystkie uprawy leśne. Trąba powietrzna w tym rejonie zniszczyła setki hektarów lasów państwowych i prywatnych – dodaje Piotr Śmigielski z Polskiego Związku Zrzeszeń Leśnych.
Obok Czarnowa lokalizacje wyselekcjonowane przez Volkswagena wraz z PZZL to również poklęskowy teren we wsi Ryboły, w okolicach Puszczy Knyszyńskiej, który w 2016 roku spustoszył huragan, oraz las górski w rejonie Babiej Góry, położony w miejscowości Zawoja w bezpośrednim sąsiedztwie Babiogórskiego Parku Narodowego. Volkswagen szacuje, że projekt kompensacji śladu węglowego samochodów testowych z parku dziennikarskiego tylko w tym roku przyczyni się do wysadzenia na tych terenach ok. 50 tys. nowych drzew, czyli ponad 8 ha lasu.
Grupa Volkswagen jest pierwszym koncernem motoryzacyjnym, który zobowiązał się do realizacji celów klimatycznych zawartych w porozumieniu paryskim. Już w tej chwili koncern konsekwentnie zmniejsza swoją emisję CO2 i stopniowo przechodzi na wykorzystanie energii z odnawialnych źródeł.
– Strategia Way to Zero marki Volkswagen określa nasze dążenia do osiągnięcia pełnej neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. Chcemy spełnić postanowienia porozumienia paryskiego i najpóźniej do 2050 roku osiągnąć pełną neutralność węglową na każdej płaszczyźnie naszej działalności – nie tylko przez pryzmat oferowanych przez nas produktów, ale i innych rozwiązań oraz całej działalności naszej marki. Już teraz podejmujemy konkretne kroki w tym kierunku – mówi kierownik ds. PR marki.
Realizacja strategii Way to Zero przejawia się też m.in. w ofercie Volkswagena, w której sukcesywnie pojawia się coraz więcej samochodów elektrycznych. Co więcej, ID.3 i ID.4 to pierwsze modele marki produkowane w sposób całkowicie neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla. Powstają w fabryce w niemieckim Zwickau, która jest w 100 proc. przystosowana do produkcji „elektryków”.
– Także w Polsce podejmujemy szereg tego typu inicjatyw związanych z procesem produkcji. Wszystkie fabryki Volkswagena w Polsce produkują z neutralnym bilansem węglowym – mówi Hubert Niedzielski.
Według danych przytaczanych przez KE transport drogowy jest źródłem 1/5 emisji gazów cieplarnianych w UE, z czego ponad połowa pochodzi z samochodów osobowych. To jeden z nielicznych sektorów, w którym emisje CO2 nadal rosną – w 2019 roku średni poziom emisji z nowych samochodów wzrósł do 118,5 g CO2/km.
– Odpowiedzialne marki – w tym motoryzacyjne – muszą podejmować szereg kroków pokazujących, że walka z kryzysem klimatycznym leży w zakresie naszej odpowiedzialności. Mamy swoją rolę do odegrania – podkreśla kierownik ds. PR marki Volkswagen.
Czytaj także
- 2025-05-07: PE pracuje nad zmianą rozliczania redukcji emisji CO2 dla nowych aut. Producenci mogą uniknąć wysokich kar
- 2025-05-02: Zmiany w globalnej gospodarce będą wspierać reindustrializację. To szansa dla Śląska
- 2025-05-22: Unijne programy szansą dla polskiego przemysłu zbrojeniowego. Wkrótce uruchomione będzie 150 mld euro na niskooprocentowane pożyczki
- 2025-05-13: Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat
- 2025-04-11: Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie
- 2025-04-10: Nowa wersja programu Czyste Powietrze zwiększa wymagania wobec wykonawców instalacji. Nie wszystkie firmy są w stanie im sprostać
- 2025-04-04: W drugiej połowie roku do sprzedaży trafi najinteligentniejszy Mercedes. W pełni elektryczny CLA jest krokiem do całkowitej dekarbonizacji produkcji
- 2025-05-02: Kajra: Samochody mogą służyć nam latami. Mamy ze Sławomirem trzydziestoletniego golfa III, który wygląda, jakby wczoraj zszedł z linii produkcyjnej
- 2025-05-21: Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki
- 2025-03-21: Zakup używanego samochodu może być stresujący. Mimo profesjonalizacji rynku wciąż zdarzają się oszustwa
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.