Newsy

Odbicie na rynku leasingu. 10 proc. wzrostu w drugim kwartale

2013-08-13  |  06:30
Mówi:Wojciech Rybak
Funkcja:wiceprezes komitetu wykonawczego Związku Polskiego Leasingu, prezes zarządu Millenium Leasing sp. z o.o.
  • MP4
  • 33 mld zł taką wartość w tym roku osiągnie rynek leasingu. Po trudnym pierwszym kwartale, kiedy obserwowaliśmy stagnację, drugi kwartał okazał się dużo lepszy – wzrost rynku wyniósł 10 proc. Przedsiębiorcy chętniej korzystają z leasingu dzięki poprawie nastrojów inwestycyjnych. W leasing brane są przede wszystkim samochody, ale także maszyny i urządzenia dla przemysłu przetwórczego i produkcyjnego.

     – Co prawda sygnały z gospodarki są zmienne, ale coraz więcej jest tych pozytywnych, szczególnie w zakresie poprawiających się nastrojów inwestycyjnych wśród przedsiębiorców. Aktualne prognozy mówią o tym, że rynek leasingów w tym roku przekroczy 33 mld złotych, co historycznie jest jednym z najlepszych wyników – przewiduje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Wojciech Rybak, wiceprezes komitetu wykonawczego Związku Polskiego Leasingu i prezes zarządu Millenium Leasing sp. z o.o..

    Taki wynik powoduje, że polski rynek leasingowy staje się jednym z największych w Europie. Daleko nam wprawdzie do Niemiec czy Wielkiej Brytanii, liderów pod względem leasingu, ale z innymi gospodarkami tzw. starej Europy możemy już się równać.

    Wzrost w drugim kwartale to sygnał, że sytuacja w branży się poprawia. Poprzednie kilkanaście miesięcy na skutek spowolnienia gospodarczego i zahamowania inwestycji były bardzo trudne. Analitycy Deloitte w raporcie z kwietnia br. prognozowali, że jeśli nie dojdzie do głębszego tąpnięcia w polskiej gospodarce, firmy z branży wejdą w fazę szybkiego wzrostu w kolejnych latach, a rynek będzie rósł w tempie ok. 9 proc. rocznie.

    Rybak podkreśla, że leasing to uniwersalne rozwiązanie, z którego mogą korzystać przedsiębiorcy z wielu branż. Najpopularniejszy jest w branży usługowej i transportowej. Firmy leasingują szczególnie dużo pojazdów, co wynika z tego, że Polska jest europejskim liderem pod względem przewożonych ładunków. Na naszym rynku działa ok. 140 tys. przedsiębiorstw zajmujących się transportem.

     – Drugim rodzajem finansowanych aktywów pod względem wielkości są różnego rodzaju maszyny i urządzenia, które są wykorzystywane w przemysłach przetwórczym czy produkcyjnym, a także branża ożywiająca się ostatnio, czyli branża nieruchomości, w której widzimy wzrost, oparty o pojedyncze transakcje, ale procentowo dosyć istotny – dodaje Rybak.

    Leasingują również firmy z sektora medycznego, przede wszystkim z sektora prywatnego. Takich przedsiębiorstw przybywa i jak podkreśla Rybak, coraz chętniej zwracają się oni do firm leasingowych.

    Zaznacza, że z leasingu korzystają przede wszystkim przedsiębiorcy, choć od ponad dwóch lat w taki sposób swoje zakupy mogą finansować również klienci indywidualni w ramach tzw. leasingu konsumenckiego. Jest to jednak znacznie mniej istotny dla rynku segment.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Polscy producenci czereśni chcą połączyć siły. Tylko w ten sposób mogą walczyć z importem owoców niskiej jakości

    Import czereśni niskiej jakości w polskim sezonie jest wyzwaniem dla krajowych producentów tych owoców. To antyreklama dla polskiej czereśni – podkreślają sadownicy. Konsumenci oczekują ładnych, dużych i słodkich owoców i są gotowi zapłacić za nie więcej, ale często brakuje ich w dużych sieciach sklepów. Pozycja pojedynczych sadowników względem sieci jest jednak zbyt słaba. – Jako producenci widzimy potrzebę zrzeszenia się. Moglibyśmy wówczas sprzedawać sieciom duże partie jednolitego towaru. Dobrym rozwiązaniem byłoby też centrum dystrybucji czereśni – przekonuje Krzysztof Czarnecki, producent czereśni, wiceprezes Związku Sadowników RP.

    Handel

    Rosnąca konsumpcja może się wkrótce przełożyć na lepsze wyniki branży logistycznej. Są już pierwsze oznaki ożywienia

    Branża logistyczna, wciąż mierząca się ze skutkami wysokiej inflacji i gwałtownego wzrostu kosztów prowadzenia działalności, wykazuje coraz więcej oznak ożywienia. Wpływają na to m.in. stopniowy wzrost w e-commerce i duże zainteresowanie inwestorów lokalizowaniem hubów logistycznych w Polsce. Branża liczy także na to, że wkrótce zacznie pozytywnie odczuwać wpływ rosnącej w Polsce konsumpcji. – W perspektywie kilku lat na pewno pojawią się wzrosty, spodziewamy się bardzo dużo reorganizacji, jeżeli chodzi o logistykę paneuropejską. Ponadto konsumpcja ciągle będzie rosła, bo jednak odbiegamy pod tym względem od Europy Zachodniej – ocenia Sławomir Rodak, dyrektor komercyjny w ID Logistics Polska.

    Problemy społeczne

    Kryzysy humanitarne nabierają na sile. Organizacje pomocowe potrzebują coraz więcej pracowników

    Nowe i przedłużające się konflikty zbrojne oraz coraz częstsze katastrofy naturalne powodują, że na całym świecie już ponad 300 mln ludzi potrzebuje pomocy humanitarnej. To pociąga za sobą gwałtowny wzrost zapotrzebowania na pracowników humanitarnych. Organizacje na całym świecie poszukują do pracy osób zajmujących się nie tylko projektami pomocowymi, lecz również inżynierów, księgowych, psychologów, ekspertów od fundraisingu czy logistyków. – Ta praca naprawdę jest wymagająca, ale też satysfakcjonująca, właśnie dlatego warto odróżnić ją od wolontariatu – przypomina Magdalena Irzycka z Polskiej Akcji Humanitarnej z okazji przypadającego 19 sierpnia Światowego Dnia Pomocy Humanitarnej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.