Mówi: | Wojciech Rybak |
Funkcja: | wiceprezes komitetu wykonawczego Związku Polskiego Leasingu, prezes zarządu Millenium Leasing sp. z o.o. |
Odbicie na rynku leasingu. 10 proc. wzrostu w drugim kwartale
33 mld zł – taką wartość w tym roku osiągnie rynek leasingu. Po trudnym pierwszym kwartale, kiedy obserwowaliśmy stagnację, drugi kwartał okazał się dużo lepszy – wzrost rynku wyniósł 10 proc. Przedsiębiorcy chętniej korzystają z leasingu dzięki poprawie nastrojów inwestycyjnych. W leasing brane są przede wszystkim samochody, ale także maszyny i urządzenia dla przemysłu przetwórczego i produkcyjnego.
– Co prawda sygnały z gospodarki są zmienne, ale coraz więcej jest tych pozytywnych, szczególnie w zakresie poprawiających się nastrojów inwestycyjnych wśród przedsiębiorców. Aktualne prognozy mówią o tym, że rynek leasingów w tym roku przekroczy 33 mld złotych, co historycznie jest jednym z najlepszych wyników – przewiduje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Wojciech Rybak, wiceprezes komitetu wykonawczego Związku Polskiego Leasingu i prezes zarządu Millenium Leasing sp. z o.o..
Taki wynik powoduje, że polski rynek leasingowy staje się jednym z największych w Europie. Daleko nam wprawdzie do Niemiec czy Wielkiej Brytanii, liderów pod względem leasingu, ale z innymi gospodarkami tzw. starej Europy możemy już się równać.
Wzrost w drugim kwartale to sygnał, że sytuacja w branży się poprawia. Poprzednie kilkanaście miesięcy na skutek spowolnienia gospodarczego i zahamowania inwestycji były bardzo trudne. Analitycy Deloitte w raporcie z kwietnia br. prognozowali, że jeśli nie dojdzie do głębszego tąpnięcia w polskiej gospodarce, firmy z branży wejdą w fazę szybkiego wzrostu w kolejnych latach, a rynek będzie rósł w tempie ok. 9 proc. rocznie.
Rybak podkreśla, że leasing to uniwersalne rozwiązanie, z którego mogą korzystać przedsiębiorcy z wielu branż. Najpopularniejszy jest w branży usługowej i transportowej. Firmy leasingują szczególnie dużo pojazdów, co wynika z tego, że Polska jest europejskim liderem pod względem przewożonych ładunków. Na naszym rynku działa ok. 140 tys. przedsiębiorstw zajmujących się transportem.
– Drugim rodzajem finansowanych aktywów pod względem wielkości są różnego rodzaju maszyny i urządzenia, które są wykorzystywane w przemysłach przetwórczym czy produkcyjnym, a także branża ożywiająca się ostatnio, czyli branża nieruchomości, w której widzimy wzrost, oparty o pojedyncze transakcje, ale procentowo dosyć istotny – dodaje Rybak.
Leasingują również firmy z sektora medycznego, przede wszystkim z sektora prywatnego. Takich przedsiębiorstw przybywa i jak podkreśla Rybak, coraz chętniej zwracają się oni do firm leasingowych.
Zaznacza, że z leasingu korzystają przede wszystkim przedsiębiorcy, choć od ponad dwóch lat w taki sposób swoje zakupy mogą finansować również klienci indywidualni w ramach tzw. leasingu konsumenckiego. Jest to jednak znacznie mniej istotny dla rynku segment.
Czytaj także
- 2025-03-03: Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]
- 2025-02-28: Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-19: Polskie mleczarstwo przygotowuje się do silniejszej konkurencji na zagranicznych rynkach. Potrzebuje wsparcia systemowego
- 2025-02-11: Nowe inicjatywy KE będą odpowiedzią na kryzys konkurencyjności. Pomóc ma przemysł zielonych technologii
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-02-04: Rząd planuje podwójnie opodatkować e-papierosy. To zmusi palaczy do powrotu do tradycyjnych papierosów
- 2025-01-28: Powstała koalicja na rzecz zmniejszenia dopuszczalnego limitu alkoholu u kierowców do 0,0 promila. Jest wniosek o zmiany prawne w tym zakresie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Przemysł

Konkurencyjność przemysłu priorytetem dla Europy. Konieczne jest zwiększenie poziomu inwestycji firm w innowacje
Dobrze prosperująca i konkurencyjna Europa – to jedno z haseł przewodnich obecnego tzw. tria prezydencji w Radzie UE, czyli Polski, Danii i Cypru. To oznacza, że przez kolejne 1,5 roku wysiłki państw członkowskich i instytucji unijnych będą się koncentrować oprócz szeroko rozumianego bezpieczeństwa m.in. na wzmacnianiu konkurencyjności europejskiego przemysłu. W tym kontekście na znaczeniu zyskują inwestycje firm w cyfryzację i automatyzację.
Bankowość
Ponad 1,2 tys. projektów związanych z zieloną transformacją miast. BGK podpisał już umowy na 6,4 mld zł

Już ponad 1,2 tys. wniosków wpłynęło do BGK na pożyczkę wspierającą zieloną transformację miast. Ich łączna wartość przekracza 6,4 mld zł. W ramach całego programu polskie samorządy i spółki komunalne mogą zyskać 40 mld zł w ramach preferencyjnych pożyczek. W marcu BGK podpisało osiem umów na zielone transformacje z czterema samorządami. W Szczytnie środki umożliwią rekultywację ścisłego centrum miasta z uwzględnieniem zabytkowej wieży ciśnień.
Edukacja
Jerzy Owsiak: Polskie firmy potrzebują, aby państwo im nie przeszkadzało w prowadzeniu biznesu. Ważne jest też zaufanie i ograniczenie biurokracji

– To jest najbardziej dzielny kraj na świecie – mówi o polskim podejściu do przedsiębiorczości Jerzy Owsiak, założyciel i prezes Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Przy okazji gali wręczenia statuetek Lidera Polskiego Biznesu nawiązał do lat 90., które pokazały siłę pomysłowości i kreatywności polskich przedsiębiorców. Jerzy Owsiak został jednym z tegorocznych laureatów Nagrody Specjalnej Business Centre Club.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.