Newsy

Odżywa polska branża odzieżowa. W Polsce szyje się dla luksusowych marek i młodych projektantów

2014-11-03  |  06:00

Młodzi projektanci i największe marki napędzają rozwój branży odzieżowej w Polsce. Coraz większym zainteresowaniem wśród młodych cieszy się zawód szwaczki. Łukowska firma Łuksja korzystając z dobrego trendu, otworzyła nowy zakład wraz z nowymi miejscami pracy.

‒ Branża odzieżowa przeżyła bardzo trudny okres, wiele firm upadło. Teraz następuje pewne ożywienie. Jest wielu młodych, ambitnych projektantów, którzy tworzą coraz więcej pięknej odzieży. Rynek w pewnym stopniu się odradza. Już nie jest wstyd powiedzieć, że jest się szwaczką – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Zofia Żuk, prezes zarządu Łuksji.

Łukowska firma szyje już teraz m.in. dla marek Burberry i Max Mara. To właśnie klienci z wysokiej półki, poza młodymi, wschodzącymi projektantami, są dla firmy najważniejsi. Droższe marki stawiają bowiem na jakość wykonania, a nie na cenę, dlatego nie przenoszą produkcji do Azji lub Afryki Północnej. Zofia Żuk podkreśla, że Łuksja chce dobrze płacić pracownikom, szuka więc takich klientów, którzy nie szukają oszczędności za wszelką cenę.

Dzięki coraz lepszej koniunkturze na rynku firma otworzyła nowy zakład produkcyjny o powierzchni 4 tys. m kw. Obecnie nie planuje dalszych inwestycji, ale chce zwiększać zatrudnienie. Jak podkreśla Żuk, praca szwaczki staje się coraz atrakcyjniejsza, o czym świadczy rosnąca liczba szkół zawodowych kształcących w tym kierunku.

Minął okres, kiedy dziewczęta chciały być tylko fryzjerkami czy kosmetyczkami po szkołach zawodowych. Ponownie ma zostać otwarta szkoła zawodowa w Łukowie ucząca dziewczęta szycia. Jest technikum odzieżowe w Lublinie, które nawiązało współpracę z naszą firmą. Dziewczęta przyjechały, zobaczyły, że to nie są mozolne, stare maszyny, że to też jest praca częściowo skomputeryzowana, na nowoczesnych maszynach, że to jest praca ambitna – podkreśla Żuk.

Dodaje, że Łuksja będzie potrzebowała również projektantów i innych pracowników do obsługi zaawansowanych maszyn, a także absolwentów studiów odzieżowych. Wiąże się to częściowo z planowanym rozwojem marki własnej, czyli spółki Belle Femme. Dzięki nowoczesnemu skanerowi spółka chce szyć ubrania dla kobiet na miarę.

Żuk podkreśla, że Łuksja chce ubierać Polki w polskie ubrania, szyte w kraju. Ma to być odpowiedź na dużą popularność marek, które przenoszą produkcję do tańszych krajów. Dodaje, że ambicja spółki nie ogranicza się do sprzedaży w kraju i myśli ona również o rynkach europejskich.

W Polsce są duże tradycje i połączenie ich z nowoczesnością, z ambitnymi, młodymi i prężnie działającymi projektantami pozwoli odrodzić branżę – ocenia Żuk.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.