Newsy

Ofert pracy dla inżynierów na portalach z ogłoszeniami przybywa nawet o 20 proc. miesięcznie

2014-06-26  |  06:15

Programiści, księgowi i inżynierowie – to zawody, których pracodawcy poszukują najczęściej. Na portalach z ofertami pracy propozycji dla inżynierów jest co miesiąc 10-20 proc. więcej. Rośnie również zapotrzebowanie na pracowników w centrach usług wspólnych. W tych branżach rynek pracy należy do pracownika, a nie pracodawcy.

Obecnie w wielu branżach mamy rynek pracodawcy. Natomiast są takie branże, jak IT czy inżynieria, w których zdecydowanie mamy rynek kandydata – tutaj jest o niego najtrudniej i pracodawcy muszą o niego walczą – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Małgorzata Majewska, dyrektor ds. marketingu w Monsterpolska.pl, firmie, zajmującej się rekrutacją online.

Jak podkreśla, liczba ofert w serwisie stale rośnie. Podobnie jest na innych podobnych portalach. W serwisie dominują oferty z branż IT, finansów, sprzedaży i obsługi klienta. Choć zmieniają się one miejscami, to stale utrzymują się w pierwszej piątce.

Zdecydowane zapotrzebowanie na pracę widzimy też wśród inżynierów, gdzie ofert pracy przybywa od 10 do 20 proc. miesięcznie – mówi Majewska.

Ekspertka podkreśla, że problem ze znalezieniem odpowiedniego pracownika w takich branżach jak IT czy inżynieria wynika nie tylko z szybkiego rozwoju tych branż i małej liczby absolwentów, lecz także z braku dostosowania ich kompetencji do wymogów rynku pracy.

Brakuje podstawowych umiejętności, takich jak analityczne myślenie czy rysunek techniczny – mówi Majewska. – Są to kompetencje, które kandydat powinien nabyć po opuszczeniu studiów. Niestety, wielu pracodawców narzeka, że młody inżynier, absolwent, nie jest odpowiednio przygotowany do zawodu. A odpowiednie  przygotowanie danej osoby do zawodu może zająć pracodawcy 5-10 lat.

Od kilku lat rośnie też zapotrzebowanie na pracowników w centrach usług wspólnych, które obecnie zatrudniają już ponad 120 tys. osób. 

Outsourcing dotyczy różnych usług, m.in. księgowych, obsługi klienta, a także IT. Rozwija się także w marketingu  pula ofert pracy w outsourcingu jest bardzo duża – zauważa Majewska.

Przedstawicielka Monsterpolska.pl podkreśla, że coraz częściej przedsiębiorcy korzystają z usług firm outsourcingowych. Jest to popularne m.in. wśród polskich firm motoryzacyjnych. Według „Badania opinii i nastrojów przedstawicieli Automotive”  przeprowadzonego przez firmę Exact Systems ponad 50 proc. przedstawicieli branży motoryzacyjnej korzysta stale z pomocy firmy outsourcingowej. Jedna czwarta firm zamierza poszerzyć pole współpracy z partnerem outsourcingowym. Wynika to z postrzegania outsourcingu jako dobrej metody redukcji kosztów, oszczędności czasu i specjalizacji firmy.

Jeśli chodzi o konkurencję zagraniczną, to wbrew pozorom wcale nie Chińczycy czy Hindusi są głównym zagrożeniem dla Polaków.  

Tamtejsi pracownicy mają mniejsze kompetencje i zatrudniani są na niższych szczeblach niż Polacy – zauważa Małgorzata Majewska. – Polscy pracownicy mogą bardziej obawiać się Turków, gdyż pracownicy w tym kraju są wysoko wykwalifikowani i znają języki obce.

Pracownicy branż, w których zapotrzebowanie na pracę jest duże, mogą liczyć na wyższe wynagrodzenia.

Zarobki będą wyższe w branżach, gdzie o kandydata jest trudniej – mówi Majewska. – Na wyższe wynagrodzenie można liczyć też w sprzedaży, ale jest to uwarunkowane wynikami pracy. Generalnie trudno jednak mówić o branżach, które się wybijają finansowo. Tak naprawdę nasze płace rosną z naszym doświadczeniem, które zdobywamy na kolejnych etapach kariery zawodowej.

Według Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej bezrobocie w maju br. wyniosło w Polsce 12,5 proc. Oznacza to, że liczba bezrobotnych spadła poniżej 2 mln osób. Dzisiaj dane dotyczące bezrobocia przedstawi GUS.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności

Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.

Infrastruktura

Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.

Polityka

Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.