Mówi: | Andrzej Szymanek |
Funkcja: | Dyrektor ds. operacyjnych |
Firma: | SPEC |
Ogrzewanie w stolicy może być tańsze. Po wakacjach SPEC rozpocznie testy nowego systemu
Z myślą o oszczędnościach – zarówno obniżeniu kosztów produkcji, jak i indywidualnych rachunków – SPEC rozpoczyna po wakacjach testowy program tzw. telemetrii. Pozwoli to na zarządzanie dostawą energii na poziomie konkretnego budynku. Przedstawiciele przedsiębiorstwa zapewniają, że pozwoli to zaoszczędzić miliony złotych.
– W tej chwili naszym wyzwaniem i oczekiwaniem ze strony klienta jest pokazanie możliwości oszczędzania, czyli "kupuj mniej". Przygotowujemy do tego, i urządzenia, i strategię – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Andrzej Szymanek, dyrektor ds. operacyjnych Stołecznego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej.
System będzie działał w ten sposób, że firma zainstaluje w budynku licznik wyposażony w nadajnik. Dzięki niemu na bieżąco zbierane są informacje o faktycznym zużyciu energii cieplnej. Odbiorca płacił będzie za faktyczne zużycie, a nie za podłączenie do sieci. A firma może wtedy efektywnie przewidywać potrzeby klientów, a nie utrzymywać sieć w pełnej gotowości – co kosztuje o wiele więcej.
– Na poziomie instalacji węzłów cieplnych, będziemy doposażać automatykę w urządzenia, które zdalnie przekazują informację, odczytują i również reagują na zmienne parametry pogodowe – precyzuje przedstawiciel SPEC-u. – Optymalizacja tego systemu: czyli wymiana starych sieci kanałowych budowanych kilkadziesiąt lat temu, na nowoczesne sieci preizolowane oraz modernizacja węzłów cieplnych, pozwalają na automatyzację dostawy ciepła na poziomie budynku.
Warszawa dysponuje jedną z największych sieci ciepłowniczych w Unii Europejskiej – 1700 kilometrów. Lepszym pokryciem w Europie mogą pochwalić się tylko Moskwa i Sankt Petersburg.
– Bardzo ważne, żeby w optymalny sposób ciepło dystrybuować. Z punktu widzenia mieszkańca jest to kwestia świadomości, jak jego zachowania wpływają na zużycie energii - tłumaczy dyrektor ds. operacyjnych SPECu.
Przedsiębiorstwo, przejęte w 2011 roku przez francuską grupę Dalkia, przyjęło ambitny plan na ten rok. Przed rozpoczęciem sezonu grzewczego przedsiębiorstwo chce dokonać modernizacji znacznych odcinków sieci, wybudowanej kilkadziesiąt lat temu, w 50 lokalizacjach na terenie miasta. Inwestycją zostanie objętych ponad 700 tys. mieszkańców. Budżet na ten rok to 130 mln zł, z czego po 60 mln zł zostanie przeznaczone na modernizację i rozwój oraz 10 mln zł na zadania pozostałe.
– W tym roku rozpoczynamy program wymiany węzłów grupowych. Dotyczy to punktów, które otrzymają dofinansowanie z funduszu pomocowego. Zasadniczą kontynuację tego projektu przewidzieliśmy na 2013 rok – mówi Szymanek.
Koniec projektu planowany jest na przełom 2016 i 2017 roku.
Jak zapewnia dyrektor ds. operacyjnych w SPEC, wszystkie inwestycje mają trzy główne cele, jakimi są optymalizacja warunków dostaw ciepła, zapewnienie bezpieczeństwa dostaw i stworzenie szans na rozwój.
Firma planuje również budowę nowych przyłączy. W sumie budowane instalacje mają liczyć ponad 12 kilometrów. Część prac rozpoczęła się wiosną, ostatnie zostaną zakończone późną jesienią. Ale utrudnienia mogą dotknąć mieszkańców całej stolicy.
– W bardzo minimalnym stopniu wiążą się z wyłączeniami energii. Staramy się tego unikać – zapowiada Andrzej Szymanek.
Ciepło ze SPEC-u ogrzewa dziś ponad 18 tysięcy obiektów, czyli 80 proc. Warszawy. Firma zarządzająca siecią stołeczną kupuje ciepło z pięciu źródeł, z czego cztery należą do PGNiG Termika, ale planuje stworzyć własne źródło produkcji ciepła.
– Planujemy takie źródło. Nie wiemy jeszcze, czy ono będzie w Warszawie, czy w okolicach. Natomiast będzie na pewno współpracować z warszawskim systemem ciepłowniczym – ujawnia Andrzej Szymanek.
Czytaj także
- 2025-02-27: Biodegradowalne materiały mogą rozwiązać problem zanieczyszczenia plastikiem. Na razie to jednak kosztowna alternatywa
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2025-01-08: Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
- 2024-12-02: Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-09-27: Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
- 2024-08-29: Aplikacja mObywatel zyskuje nowe funkcjonalności. Jeszcze w tym roku pojawi się mStłuczka
- 2024-07-30: Na budowę sieci światłowodowych w Polsce trafi z UE niespełna 7 mld zł. Inwestycje może jednak zahamować biurokracja
- 2024-08-07: Kilka milionów gospodarstw domowych czeka na sieć światłowodową. Szczególnie w mniejszych miejscowościach
- 2024-07-16: Polska kolej potrzebuje zarówno nowych inwestycji, jak i realizacji prac utrzymaniowych istniejących linii. Temu do tej pory poświęcano za mało uwagi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.