Newsy

Organizatorzy Expo 2020 w Dubaju spodziewają się tłumów. Polski pawilon może odwiedzić nawet 1,8 mln osób

2021-09-30  |  06:15
Mówi:Adrian Malinowski
Funkcja:komisarz generalny Sekcji Polskiej Wystawy Światowej Expo 2020 w Dubaju

– Wierzę, że Wystawa Światowa w Dubaju będzie czymś, co pozwoli nam zaprezentować się od nieznanej do tej pory strony i umożliwi nawiązywanie współpracy na zupełnie nowych polach – mówi Adrian Malinowski, komisarz generalny Sekcji Polskiej Expo 2020 w Dubaju. Wystawa rozpoczyna się 1 października i potrwa sześć miesięcy, w czasie których Polska przygotowała szereg wydarzeń i spotkań, m.in. Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze. Polski pawilon to ponad 2 tys. mkw. powierzchni. Ekspozycja została podzielona na pięć stref. W każdej z nich pojawi się motyw mobilności odnoszący się do natury, ludzi, idei, kultury, technologii oraz współpracy międzynarodowej.

Gospodarze szacują, że Wystawę Światową Expo 2020 w Dubaju odwiedzi około 18 mln gości, którzy złożą 25 mln wizyt.

Są to absolutnie uzasadnione statystyki, bo Wystawa Światowa odbędzie się na ogromnym terenie i będzie złożona z ekspozycji 192 krajów i instytucji, które przygotują swoje pawilony. Dlatego ani jeden dzień, ani jedna wizyta nie wystarczą, żeby ją obejrzeć. Tradycją jest, że polski pawilon odwiedza około 10 proc. ogólnej liczby gości, którzy przyjeżdżają na Wystawę Światową, zatem szacujemy, że będzie to około 1,8 mln – mówi agencji Newseria Biznes Adrian Malinowski.

Obecność Polski na Expo ma ponad 150-letnią historię, ale po II wojnie światowej wróciliśmy na stałe na wystawy w 1992 roku w Sewilli. Podczas wystawy w Astanie w 2017 roku Polska otrzymała złoty medal za ekspozycję. Wydarzenie w Dubaju zostało ze względu na pandemię przesunięte w czasie o jeden rok. Wystawę zaplanowano na okres od 1 października br. do końca marca 2022 roku. W programie gospodarczym, złożonym z kilkunastu różnych inicjatyw, weźmie udział łącznie blisko 2500 polskich firm. Jak podkreślają osoby odpowiedzialne za polską obecność w Dubaju, będzie to niepowtarzalna okazja do promocji gospodarczej naszego kraju na arenie międzynarodowej. Posłuży temu blisko tysiąc różnego rodzaju wydarzeń organizowanych przez Polskę, m.in. Dzień Polski, Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze oraz Polsko-Afrykańskie Forum Gospodarcze.

– Partnerzy z rynków lokalnych cenią sobie długofalową relację, współpracę, a jednocześnie są bardzo otwarci na poszukiwanie zupełnie nowych, dotychczas sobie nieznanych partnerów. Wierzę, że Expo pozwoli nam zaprezentować się od tej nieznanej strony i umożliwi nawiązywanie współpracy na zupełnie nowych polach – mówi komisarz generalny Sekcji Polskiej Expo 2020 w Dubaju.

Jak podkreśla, tę szansę warto wykorzystać, bo ze względu na pandemię bezpośrednie kontakty i spotkania zostały ograniczone.

Expo ma to do siebie, że pozwala przez te pół roku znaleźć się w jednym miejscu wszystkim tym, którzy potencjalnie mogliby mieć problem z takim spotkaniem, czy to ze względów geograficznych, czy obostrzeń covidowych, czy ze względu na koszty, które taka podróż i nawiązywanie relacji generuje – mówi Adrian Malinowski.

Nawiązywanie nowych kontaktów gospodarczych to konieczność w nowej, popandemicznej rzeczywistości. Zamknięcie na wiele miesięcy gospodarek różnych państw i poszczególnych branż pokazało bowiem, jak ważna jest dywersyfikacja.

Nasze doświadczenia od marca 2020 roku nauczyły nas, że bazowanie tylko na jednym partnerze, niezależnie od tego, jak dużym, może bardzo szybko doprowadzić do tego, że mamy zakłócenie łańcuchów dostaw, co jest odczuwalne niezwykle mocno na długiej przestrzeni czasowej. W tym przypadku sytuacja działa bardzo na naszą korzyść i wierzę, że będziemy w stanie wskakiwać w te miejsca, z których inni wyskoczyli – podkreśla ekspert.

Expo 2020 w Dubaju będzie pierwszą Wystawą Światową zorganizowaną w kraju arabskim i w zamyśle organizatorów ma stać się największym tego typu wydarzeniem w historii. Program gospodarczy dla polskich przedsiębiorców składa się z licznych narzędzi wsparcia, m.in. programu partnerskiego oraz programu Go to Brand, koordynowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Dzięki niemu przedsiębiorcy otrzymują wsparcie finansowe na promocję swoich marek. Ważnymi inicjatywami są także seminaria biznesowe w polskim pawilonie, które prezentują zagranicznym inwestorom polskie usługi i technologie. Z kolei webinaria eksperckie poszerzą wiedzę przedsiębiorców na temat warunków ekspansji zagranicznej na rynki krajów Zatoki Perskiej i Afryki.

Współpraca międzynarodowa w ujęciu postpandemicznym powinna przede wszystkim polegać na bardzo dobrym rozpoznaniu rynku i potrzeb oraz sposobu nawiązywania kontaktów. To przede wszystkim poznanie lokalnej kultury, zwyczajów, kultury prowadzenia biznesu, bo mogą one wyglądać zgoła odmiennie do tego, co znamy na rynkach lokalnych, w szczególności europejskich. To wymaga ogromu cierpliwości, ale też potrafi być bardzo wynagradzające – zauważa komisarz generalny Sekcji Polskiej Expo 2020.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Infrastruktura

Projektowane przepisy o cyberbezpieczeństwie mogą naruszać szereg unijnych przepisów. Polska naraża się na kolejne procesy przed TSUE [DEPESZA]

Wykluczanie z rynku dostawców technologii, których nowo powołane kolegium ds. cyberbezpieczeństwa określi jako dostawców wysokiego ryzyka, może naruszać szereg różnych przepisów międzynarodowych. Takie propozycje przepisów znajdują się w procedowanej ustawie o cyberbezpieczeństwie. Wątpliwości prawników budzą m.in. kryteria narodowościowe, czyli analiza pozostawania pod kontrolą państwa spoza UE i NATO, natychmiastowa wykonalność decyzji kolegium i brak możliwości odwołania się od niej. Procedowane przepisy mogą przede wszystkim uderzyć w koncerny z Chin, m.in. Huaweia, choć nie jest to wprost określone w ustawie. Istnieje ryzyko, że w przypadku wykluczenia z rynku koncern będzie dochodzić swoich praw przed unijnym trybunałem.

Motoryzacja

Nowe samochody w przyszłym roku będą droższe o 15–25 proc. Podwyżki mogą zachęcić kierowców do zakupu elektryków

Obecny kryzys z dostawami komponentów do produkcji aut mocno przyspieszył wzrost cen nowych samochodów. Na to nakładają się również duże podwyżki cen energii, paliw i kosztów pracy. Analitycy firmy Exact Systems prognozują, że w przyszłym roku nowe auto – w zależności od segmentu – może być droższe od 15 do 25 proc. niż w tym roku. – Zawirowania na rynku motoryzacyjnym, które wywołał COVID-19, jak i stale rosnące ceny samochodów spalinowych przyczynią się w niedługim czasie do wyrównania cen takich aut z samochodami elektrycznymi – uważa Karol Obiegły, prezes Grupy Cichy-Zasada.

Infrastruktura

4,5 mln Polaków nigdy nie korzystało z internetu. Pandemia uwydatniła problemy z wykluczeniem cyfrowym

Narodowy Plan Szerokopasmowy zakłada, że do 2025 roku w całej Polsce będzie już powszechny dostęp do internetu o przepustowości co najmniej 100 Mb/s. Stopniowo likwidowane są białe plamy na mapie Polski. Mimo to – jak pokazuje raport Federacji Konsumentów – 4,5 mln Polaków nigdy nie korzystało z internetu. Eksperci wskazują, że pandemia COVID-19 uwydatniła problem niedostatecznych kompetencji i wykluczenia cyfrowego w Polsce. Ma ono jednak nie tylko wymiar techniczny – związany z brakiem dostępu do urządzeń, oprogramowania czy sieci – ale i społeczny, związany z brakiem motywacji do korzystania z nowych technologii.

Nieruchomości

Ryzyko zakażenia COVID-19 rośnie w źle wentylowanych pomieszczeniach. Wtedy wskazane jest nie tylko zachowanie dystansu, ale i noszenie maseczek

W pewnych okolicznościach zasłanianie ust i nosa jest wskazane i może ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa odpowiedzialnego za COVID-19, a w innych nie ma uzasadnienia. – Jeżeli w pomieszczeniu jest chłodno i sucho, to ten wirus jest aktywny znacznie dłużej. Jeżeli jest bardzo wilgotno i ciepło lub gorąco, to aktywność wirusa trwa krócej – wyjaśnia prof. Lidia Morawska, doradczyni Światowej Organizacji Zdrowia ds. jakości powietrza. Podkreśla też, że pandemia powinna skłonić ludzi do przemyśleń na temat obecności wirusów w powietrzu i przygotować na podobne sytuacje w przyszłości.