Newsy

Organizatorzy Expo 2020 w Dubaju spodziewają się tłumów. Polski pawilon może odwiedzić nawet 1,8 mln osób

2021-09-30  |  06:15
Mówi:Adrian Malinowski
Funkcja:komisarz generalny Sekcji Polskiej Wystawy Światowej Expo 2020 w Dubaju
  • MP4
  • – Wierzę, że Wystawa Światowa w Dubaju będzie czymś, co pozwoli nam zaprezentować się od nieznanej do tej pory strony i umożliwi nawiązywanie współpracy na zupełnie nowych polach – mówi Adrian Malinowski, komisarz generalny Sekcji Polskiej Expo 2020 w Dubaju. Wystawa rozpoczyna się 1 października i potrwa sześć miesięcy, w czasie których Polska przygotowała szereg wydarzeń i spotkań, m.in. Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze. Polski pawilon to ponad 2 tys. mkw. powierzchni. Ekspozycja została podzielona na pięć stref. W każdej z nich pojawi się motyw mobilności odnoszący się do natury, ludzi, idei, kultury, technologii oraz współpracy międzynarodowej.

    Gospodarze szacują, że Wystawę Światową Expo 2020 w Dubaju odwiedzi około 18 mln gości, którzy złożą 25 mln wizyt.

    Są to absolutnie uzasadnione statystyki, bo Wystawa Światowa odbędzie się na ogromnym terenie i będzie złożona z ekspozycji 192 krajów i instytucji, które przygotują swoje pawilony. Dlatego ani jeden dzień, ani jedna wizyta nie wystarczą, żeby ją obejrzeć. Tradycją jest, że polski pawilon odwiedza około 10 proc. ogólnej liczby gości, którzy przyjeżdżają na Wystawę Światową, zatem szacujemy, że będzie to około 1,8 mln – mówi agencji Newseria Biznes Adrian Malinowski.

    Obecność Polski na Expo ma ponad 150-letnią historię, ale po II wojnie światowej wróciliśmy na stałe na wystawy w 1992 roku w Sewilli. Podczas wystawy w Astanie w 2017 roku Polska otrzymała złoty medal za ekspozycję. Wydarzenie w Dubaju zostało ze względu na pandemię przesunięte w czasie o jeden rok. Wystawę zaplanowano na okres od 1 października br. do końca marca 2022 roku. W programie gospodarczym, złożonym z kilkunastu różnych inicjatyw, weźmie udział łącznie blisko 2500 polskich firm. Jak podkreślają osoby odpowiedzialne za polską obecność w Dubaju, będzie to niepowtarzalna okazja do promocji gospodarczej naszego kraju na arenie międzynarodowej. Posłuży temu blisko tysiąc różnego rodzaju wydarzeń organizowanych przez Polskę, m.in. Dzień Polski, Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze oraz Polsko-Afrykańskie Forum Gospodarcze.

    – Partnerzy z rynków lokalnych cenią sobie długofalową relację, współpracę, a jednocześnie są bardzo otwarci na poszukiwanie zupełnie nowych, dotychczas sobie nieznanych partnerów. Wierzę, że Expo pozwoli nam zaprezentować się od tej nieznanej strony i umożliwi nawiązywanie współpracy na zupełnie nowych polach – mówi komisarz generalny Sekcji Polskiej Expo 2020 w Dubaju.

    Jak podkreśla, tę szansę warto wykorzystać, bo ze względu na pandemię bezpośrednie kontakty i spotkania zostały ograniczone.

    Expo ma to do siebie, że pozwala przez te pół roku znaleźć się w jednym miejscu wszystkim tym, którzy potencjalnie mogliby mieć problem z takim spotkaniem, czy to ze względów geograficznych, czy obostrzeń covidowych, czy ze względu na koszty, które taka podróż i nawiązywanie relacji generuje – mówi Adrian Malinowski.

    Nawiązywanie nowych kontaktów gospodarczych to konieczność w nowej, popandemicznej rzeczywistości. Zamknięcie na wiele miesięcy gospodarek różnych państw i poszczególnych branż pokazało bowiem, jak ważna jest dywersyfikacja.

    Nasze doświadczenia od marca 2020 roku nauczyły nas, że bazowanie tylko na jednym partnerze, niezależnie od tego, jak dużym, może bardzo szybko doprowadzić do tego, że mamy zakłócenie łańcuchów dostaw, co jest odczuwalne niezwykle mocno na długiej przestrzeni czasowej. W tym przypadku sytuacja działa bardzo na naszą korzyść i wierzę, że będziemy w stanie wskakiwać w te miejsca, z których inni wyskoczyli – podkreśla ekspert.

    Expo 2020 w Dubaju będzie pierwszą Wystawą Światową zorganizowaną w kraju arabskim i w zamyśle organizatorów ma stać się największym tego typu wydarzeniem w historii. Program gospodarczy dla polskich przedsiębiorców składa się z licznych narzędzi wsparcia, m.in. programu partnerskiego oraz programu Go to Brand, koordynowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Dzięki niemu przedsiębiorcy otrzymują wsparcie finansowe na promocję swoich marek. Ważnymi inicjatywami są także seminaria biznesowe w polskim pawilonie, które prezentują zagranicznym inwestorom polskie usługi i technologie. Z kolei webinaria eksperckie poszerzą wiedzę przedsiębiorców na temat warunków ekspansji zagranicznej na rynki krajów Zatoki Perskiej i Afryki.

    Współpraca międzynarodowa w ujęciu postpandemicznym powinna przede wszystkim polegać na bardzo dobrym rozpoznaniu rynku i potrzeb oraz sposobu nawiązywania kontaktów. To przede wszystkim poznanie lokalnej kultury, zwyczajów, kultury prowadzenia biznesu, bo mogą one wyglądać zgoła odmiennie do tego, co znamy na rynkach lokalnych, w szczególności europejskich. To wymaga ogromu cierpliwości, ale też potrafi być bardzo wynagradzające – zauważa komisarz generalny Sekcji Polskiej Expo 2020.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Farmacja

    Sztuczna inteligencja pomaga odkrywać nowe leki. Skraca czas i obniża koszty badań klinicznych

    Statystycznie tylko jedna na 10 tys. cząsteczek testowanych w laboratoriach firm farmaceutycznych pomyślnie przechodzi wszystkie fazy badań. Jednak zanim stanie się lekiem rynkowym, upływa średnio 12–13 lat. Cały ten proces jest nie tylko czasochłonny, ale i bardzo kosztowny – według EFPIA przeciętne koszty opracowania nowego leku sięgają obecnie prawie 2 mld euro. Wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwala jednak obniżyć te koszty i skrócić cały proces. – Dzięki AI preselekcja samych cząsteczek, które wchodzą do badań klinicznych, jest o wiele szybsza, co zaoszczędza nam czas. W efekcie pacjenci krócej czekają na nowe rozwiązania terapeutyczne – mówi Łukasz Hak z firmy Johnson & Johnson Innovative Medicine, która wykorzystuje AI w celu usprawnienia badań klinicznych i opracowywania nowych, przełomowych terapii m.in. w chorobach rzadkich.

    Zagranica

    Chiny przygotowują się do ewentualnej eskalacji konfliktu z USA. Mocno inwestują w swoją niezależność energetyczną i technologiczną

    Najnowsze dane gospodarcze z Państwa Środka okazały się lepsze od prognoz. Choć część analityków spodziewa się powrotu optymizmu i poprawy nastrojów, to jednak w długim terminie chińska gospodarka mierzy się z kryzysem demograficznym i załamaniem w sektorze nieruchomości. Władze Chin zresztą już przedefiniowały swoje priorytety i teraz bardziej skupiają się na bezpieczeństwie ekonomicznym, a nie na samym wzroście gospodarczym. – Chiny szykują się na eskalację konfliktu z USA i pod tym kątem należy obserwować chińską gospodarkę – zauważa Maciej Kalwasiński z Ośrodka Studiów Wschodnich. Jak wskazuje, Chiny mocno inwestują w rozwój swojego przemysłu i niezależność energetyczną, chcąc zmniejszyć uzależnienie od zagranicy.

    Infrastruktura

    Inwestycje w przydomowe elektrownie wiatrowe w Polsce mogą się okazać nieopłacalne. Eksperci ostrzegają przed wysokimi kosztami produkcji energii

    Małe przydomowe elektrownie wiatrowe mogą być drogą pułapką – ostrzega Fundacja Instrat. Jej zdaniem koszt wytworzenia prądu z takich instalacji może być kilkukrotnie wyższy od tego z sieci. Tymczasem rząd proponuje program wsparcia dla przydomowych instalacji tego typu wart 400 mln zł. Zdaniem ekspertów warto się zastanowić nad jego rewizją i zmniejszeniem jego skali.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.