Mówi: | Cezary Stypułkowski |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | BRE Bank |
Oszczędzanie z mniejszym zyskiem. 1.04 koniec z lokatami antybelkowymi.
1 kwietnia zmieniają się przepisy, które uniemożliwią oszczędzającym unikania podatku Belki. 19-procentowy podatek będziemy musieli zapłacić od każdego, nawet najmniejszego zarobku z lokaty. Banki starają się zatrzymać pieniądze klientów, ale na produkt podobny do lokat z dzienną kapitalizacją odsetek raczej nie mamy, co liczyć.
Lokaty jednodniowe pozostaną w ofercie banków, ale od każdego zysku będzie odprowadzane 19 proc. podatku. Klienci więc muszą przyzwyczaić się do mniejszych zysków. Zwłaszcza, że pomysłów na zastąpienie popularnych lokat brak. Banki są też wstrzymywane przez regulatora.
- Z jednej strony to są regulacje publiczne dotyczące sposobu traktowania podatku od przychodów kapitałowych, tzw. podatku Belki. Z drugiej strony istotną rolę odgrywa Komisja Nadzoru Finansowego -podkreśla Cezary Stypułkowski, prezes BRE Banku.
W ofercie banków pojawiły się polisolokaty, które - sprzedawane jako produkty ubezpieczeniowe - są zwolnione z podatku od zysków kapitałowych. Jednak ich odmienny status powoduje również, że ich gwarancje są mniejsze niż w przypadku tradycyjnych lokat: obejmują 50 proc. kwoty ubezpieczenia, ale maksymalnie 30 tys. euro. Komisja Nadzoru Finansowego już zapowiedziała, że będzie się uważnie przyglądać nowym produktom.
- KNF w sposób dość kategoryczny odmawia bankom prawa do stosowania produktów o charakterze optymalizacji podatkowej czy nawet produktów o charakterze quasi ubezpieczeniowym - mówi prezes BRE Banku.
I dodaje: - To są takie czasy, że banki zasadniczo chcą, ale i muszą zastosować się do tych wskazań. W związku z tym będziemy kontynuowali innowacje produktowe, które mam nadzieję, będą służyły naszym klientom.
Lokaty z dzienną kapitalizacją odsetek w ubiegłym roku stanowiły 20 proc. depozytów na rynku. Ministerstwo Finansów szacuje, że dzięki uszczelnieniu przepisów, polegających na zmianie zasad zaokrąglania podstawy i podatku naliczanego od zysków, do budżetu wpłynie ok. 380 mln zł rocznie.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Prawo
Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami
Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.
Polityka
Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna
W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.
Konsument
Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.