Mówi: | Cezary Stypułkowski |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | BRE Bank |
Oszczędzanie z mniejszym zyskiem. 1.04 koniec z lokatami antybelkowymi.
1 kwietnia zmieniają się przepisy, które uniemożliwią oszczędzającym unikania podatku Belki. 19-procentowy podatek będziemy musieli zapłacić od każdego, nawet najmniejszego zarobku z lokaty. Banki starają się zatrzymać pieniądze klientów, ale na produkt podobny do lokat z dzienną kapitalizacją odsetek raczej nie mamy, co liczyć.
Lokaty jednodniowe pozostaną w ofercie banków, ale od każdego zysku będzie odprowadzane 19 proc. podatku. Klienci więc muszą przyzwyczaić się do mniejszych zysków. Zwłaszcza, że pomysłów na zastąpienie popularnych lokat brak. Banki są też wstrzymywane przez regulatora.
- Z jednej strony to są regulacje publiczne dotyczące sposobu traktowania podatku od przychodów kapitałowych, tzw. podatku Belki. Z drugiej strony istotną rolę odgrywa Komisja Nadzoru Finansowego -podkreśla Cezary Stypułkowski, prezes BRE Banku.
W ofercie banków pojawiły się polisolokaty, które - sprzedawane jako produkty ubezpieczeniowe - są zwolnione z podatku od zysków kapitałowych. Jednak ich odmienny status powoduje również, że ich gwarancje są mniejsze niż w przypadku tradycyjnych lokat: obejmują 50 proc. kwoty ubezpieczenia, ale maksymalnie 30 tys. euro. Komisja Nadzoru Finansowego już zapowiedziała, że będzie się uważnie przyglądać nowym produktom.
- KNF w sposób dość kategoryczny odmawia bankom prawa do stosowania produktów o charakterze optymalizacji podatkowej czy nawet produktów o charakterze quasi ubezpieczeniowym - mówi prezes BRE Banku.
I dodaje: - To są takie czasy, że banki zasadniczo chcą, ale i muszą zastosować się do tych wskazań. W związku z tym będziemy kontynuowali innowacje produktowe, które mam nadzieję, będą służyły naszym klientom.
Lokaty z dzienną kapitalizacją odsetek w ubiegłym roku stanowiły 20 proc. depozytów na rynku. Ministerstwo Finansów szacuje, że dzięki uszczelnieniu przepisów, polegających na zmianie zasad zaokrąglania podstawy i podatku naliczanego od zysków, do budżetu wpłynie ok. 380 mln zł rocznie.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.