Mówi: | Cezary Stypułkowski |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | BRE Bank |
Oszczędzanie z mniejszym zyskiem. 1.04 koniec z lokatami antybelkowymi.
1 kwietnia zmieniają się przepisy, które uniemożliwią oszczędzającym unikania podatku Belki. 19-procentowy podatek będziemy musieli zapłacić od każdego, nawet najmniejszego zarobku z lokaty. Banki starają się zatrzymać pieniądze klientów, ale na produkt podobny do lokat z dzienną kapitalizacją odsetek raczej nie mamy, co liczyć.
Lokaty jednodniowe pozostaną w ofercie banków, ale od każdego zysku będzie odprowadzane 19 proc. podatku. Klienci więc muszą przyzwyczaić się do mniejszych zysków. Zwłaszcza, że pomysłów na zastąpienie popularnych lokat brak. Banki są też wstrzymywane przez regulatora.
- Z jednej strony to są regulacje publiczne dotyczące sposobu traktowania podatku od przychodów kapitałowych, tzw. podatku Belki. Z drugiej strony istotną rolę odgrywa Komisja Nadzoru Finansowego -podkreśla Cezary Stypułkowski, prezes BRE Banku.
W ofercie banków pojawiły się polisolokaty, które - sprzedawane jako produkty ubezpieczeniowe - są zwolnione z podatku od zysków kapitałowych. Jednak ich odmienny status powoduje również, że ich gwarancje są mniejsze niż w przypadku tradycyjnych lokat: obejmują 50 proc. kwoty ubezpieczenia, ale maksymalnie 30 tys. euro. Komisja Nadzoru Finansowego już zapowiedziała, że będzie się uważnie przyglądać nowym produktom.
- KNF w sposób dość kategoryczny odmawia bankom prawa do stosowania produktów o charakterze optymalizacji podatkowej czy nawet produktów o charakterze quasi ubezpieczeniowym - mówi prezes BRE Banku.
I dodaje: - To są takie czasy, że banki zasadniczo chcą, ale i muszą zastosować się do tych wskazań. W związku z tym będziemy kontynuowali innowacje produktowe, które mam nadzieję, będą służyły naszym klientom.
Lokaty z dzienną kapitalizacją odsetek w ubiegłym roku stanowiły 20 proc. depozytów na rynku. Ministerstwo Finansów szacuje, że dzięki uszczelnieniu przepisów, polegających na zmianie zasad zaokrąglania podstawy i podatku naliczanego od zysków, do budżetu wpłynie ok. 380 mln zł rocznie.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.