Newsy

OZE przyszłością energetyki. W Europie szybko rozwija się energia wiatrowa, szczególnie farmy morskie

2016-10-05  |  06:50

Branża energetyki wiatrowej w Polsce jest bardzo konkurencyjna. Nie potrzebuje dotacji, ale stabilizacji i przewidywalności – podkreśla João Manso Neto, prezes EDP Renewables. Moc zainstalowanych w naszym kraju farm wiatrowych przekracza 5,6 GW. Nowa ustawa, która wprowadza ograniczenia w odległości turbiny wiatrowej od zabudowań, sprawi, że możliwości obszarowe inwestycji zostaną znacznie ograniczone. 

– Potencjał rozwoju OZE jest duży na całym świecie. Kilka dni temu spotkaliśmy się z bardzo ciekawą ofertą w Meksyku. Patrzymy także na Indie i Chiny. Europa rośnie nieco wolniej w segmencie lądowych farm wiatrowych, za to szybciej przybywa farm morskich. Przyszłość będzie należała do OZE, bo są to źródła ekologiczne i bardzo konkurencyjne – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes João Manso Neto, prezes EDP Renewables, światowego lidera w zakresie energetyki odnawialnej.

Jak wynika z informacji firmy, produkcja 1 kWh z wiatru jest 10 razy mniej szkodliwa dla środowiska niż w przypadku energetyki atomowej i 5 razy niż produkcja energii z gazu. Dodatkowo energetyka odnawialna ma duże znaczenie dla gospodarki – w Hiszpanii czy Francji każdy milion euro zainwestowany w energię wiatrową tworzy dwa razy więcej miejsc pracy, niż ma to miejsce w przypadku tradycyjnych technologii.

W Europie morska energetyka wiatrowa szybko się rozwija. Średni przyrost mocy w ostatnich kilkunastu latach wynosił ok. 30 proc. Obecnie łącznie zainstalowanych jest 11 GW mocy, a do 2020 roku może być już 20 GW. W technologii przodują Niemcy i Wielka Brytania. Z najnowszego raportu McKinsey & Company wynika, że do 2030 roku możliwa jest instalacja w Polsce 6 GW mocy w morskiej energetyce wiatrowej.

EDP Renewables jest jednym z największych producentów energii wiatrowej w Polsce. Ma siedem farm wiatrowych, m.in. w Wielkopolsce, w województwie kujawsko-pomorskim, na Mazowszu oraz na Warmii i Mazurach. Prezes firmy zapewnia, że Polska jest dla niej bardzo ważnym rynkiem.

– Mamy zainstalowane ok. 418 MW w farmach wiatrowych zlokalizowanych w kilku regionach Polski – mówi João Manso Neto. – Rozpoczynając biznes w danym kraju, przede wszystkim patrzymy na to, czy inwestowanie w odnawialne źródła energii w tym miejscu ma sens. Tak też było w przypadku Polski, która ma dobre warunki dla rozwoju energii wiatrowej, a zapotrzebowanie na energię będzie rosło w średniej perspektywie – wskazuje.

Obecnie udział energii odnawialnej w całkowitym zużyciu energii elektrycznej w Polsce wynosi od ok. 13 do 15 proc. Największe szanse na spełnienie unijnych celów w zakresie OZE (zwiększenie udziału do 20 proc.) dawał rozwój energetyki wiatrowej. Na koniec I półrocza 2016 roku dane URE wskazywały, że moc elektrowni wiatrowych sięgnęła 5,6 GW w całkowitej mocy OZE przekraczającej 8,2 GW. Poza elektrowniami wiatrowymi inne źródła zielonej energii stanowią w naszym kraju niewielki odsetek.

– Nasza branża w Polsce jest już bardzo konkurencyjna, nie potrzebujemy więc dotacji, ale stabilizacji i przewidywalności – przekonuje prezes EDP Renewables. – Zainteresowanie odnawialnymi źródłami energii stale rośnie. W krajach, które mają stabilne i przewidywalne prawo w tym zakresie, wzrost rynku jest ogromny.

Jeszcze niedawno prognozy wskazywały, że jeśli energetyka wiatrowa w Polsce będzie się rozwijać w podobnym tempie co obecnie, to w 2020 roku ich zainstalowana moc sięgnie od 9 GW do nawet 13 GW. Nowa ustawa wiatrakowa może znacznie ograniczyć ten wzrost. Wiatraki nie będą mogły powstawać w odległości od zabudowań sięgającej dziesięciokrotnej wysokości wiatraka. W efekcie potencjalny obszar budowy farm wiatrowych zostanie zredukowany do 30 tys. ha. Już miesiąc od wejścia w życie ustawy o budowie elektrowni wiatrowych ok. 99 proc. projektów zostało wstrzymanych.

– Patrzymy na Polskę w perspektywie długoterminowej. Odnawialne źródła będą coraz ważniejsze w polskim miksie energetycznym. Nie zamierzamy się więc wycofywać z tego rynku. Być może w niektórych projektach sprzedamy nasze mniejszościowe udziały. To jednak nie oznacza, że naszą intencją jest opuszczenie polskiego rynku – deklaruje João Manso Neto.

Firma nie zamierza również rezygnować z programu EDPR University Challenge w Polsce. To konkurs skierowany do studentów polskich szkół wyższych, którego pierwsza edycja właśnie się zakończyła. Jej hasłem przewodnim było „EDP Renewables: energia wiatru, która Cię poruszy”. Konkurs ma na celu wspieranie ducha innowacyjności i kreatywności studentów oraz promowanie współpracy na linii nauka–biznes.

– Naszym celem jest nie tylko rozwijanie biznesu, jakim jest zielona energia, lecz także wspieranie integracji i rozwoju danego kraju – podkreśla João Manso Neto. – To wymaga od nas stabilności i konsekwentnego wspierania społeczności, wśród których działamy.

Program EDPR University Challenge od kilku lat z sukcesem działa na takich rynkach jak Hiszpania, Portugalia czy Brazylia.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

IX Kongres Polska Chemia

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Super woda Alcalia

Firma

Warszawa dołącza do prestiżowego grona. Miasto wyrasta na jednego ze start-upowych liderów

Stolica Polski z każdym rokiem umacnia swoją pozycję jako ważny i prężnie rozwijający się hub dla start-upów. Na potencjał tutejszego rynku wpływają m.in. wykształcona kadra techniczna, coraz większe zainteresowanie ze strony międzynarodowych funduszy i rozwinięty ekosystem wspierania innowacji. Warszawa dołączyła właśnie do prestiżowego grona miast, które mają własną edycję przewodnika „Startup Guide”. Ma on ułatwić początkującym przedsiębiorcom, również z zagranicy, start na tutejszym rynku. – To niesamowite, że ktoś w Bostonie będzie mógł wziąć go do ręki i pomyśleć: „może warto byłoby zacząć robić coś ciekawego w Europie, właśnie w Warszawie” – mówi Aureliusz Górski, dyrektor wykonawczy Fundacji Venture Café Warsaw, współinicjator przewodnika

Prawo

Dzieci z Ukrainy są łatwym łupem dla handlarzy ludźmi. W ewakuowaniu ich do bezpiecznych miejsc pomagają amerykańskie fundacje

Wojna w Ukrainie stanowi bezpośrednie zagrożenie dla życia i zdrowia 7,5 mln dzieci. Według oficjalnych danych z początku maja od początku eskalacji konfliktu zginęło ich ponad 230, a kilkaset zostało rannych, ale UNICEF podkreśla, że w rzeczywistości te liczby mogą być dużo wyższe. W tej chwili tylko w samej Ukrainie 3 mln dzieci potrzebuje pilnej pomocy humanitarnej. Szacuje się też, że ok. 60 proc. z nich musiało opuścić swoje domy, a chaos związany z przemieszczaniem się ludności na dużą skalę wykorzystują handlarze ludźmi. – Wkraczają do sierocińców, korzystając na chaosie i braku nadzoru. Kiedy uda im się zdobyć paszporty dla tych dzieci, tracimy je na zawsze – mówi James Zumwalt z grupy Aerial Recovery.

Konsument

TikTok ogłasza współpracę z partnerami pozarządowymi. Chce promować różnorodność i bezpieczeństwo cyfrowe twórców

Użytkownicy platform cyfrowych są coraz bardziej świadomi i coraz większą wagę przywiązuje się w nich do budowania kultury różnorodności i inkluzywności. Chodzi o różnego typu inicjatywy, które z jednej strony będą właściwie i szeroko eksponować grupy społeczne dotychczas słabo reprezentowane, z drugiej – o zwalczanie mowy nienawiści i edukowanie.  – Takie działania to od lat priorytet TikToka – podkreślają przedstawiciele serwisu, którego liczba użytkowników dynamicznie rośnie z miesiąca na miesiąc. Platforma tylko w IV kwartale ubiegłego roku usunęła ponad 85 mln filmów z obraźliwymi treściami, w tym 90 proc., zanim jeszcze ktokolwiek zdążył je wyświetlić. 

 

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Partner serwisu

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.