Newsy

Ożywienie w gospodarce napędza rynek leasingu

2014-03-28  |  06:35
Mówi:Andrzej Sugajski
Funkcja:dyrektor generalny
Firma:Związek Polskiego Leasingu
  • MP4
  • Firmy leasingują nie tylko samochody. Drugim pod względem wartości segmentem jest leasing maszyn i urządzeń. Służy mu przyspieszenie w produkcji budowlano-montażowej, która w pierwszych dwóch miesiącach roku zwiększyła się o 3,7 proc., a tylko w lutym – o 14,4 proc. Branża leasingowa liczy na jeszcze większą dynamikę wzrostu rynku w nowej perspektywie unijnej, głównie dzięki projektom dla budowlanki.

     – Ten rynek w zeszłym roku miał okres stagnacji, natomiast w tym roku wzrost w tej części rynku wynosi 22,5 proc. Jest to rzeczywiście zauważalna wartość – wyjaśnia Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu.

    Według danych Związku, wartość pojazdów sfinansowanych przez firmy leasingowe w 2013 r. wyniosła 20,72 mld zł, natomiast maszyn i urządzeń – 11,51 mld zł. To oznacza wzrost o 3,4 proc. wobec 2012 r. Wartość całego rynku aktywów sfinansowanych przez firmy leasingowe w 2013 r. wyniosła 35,30 mld zł i była wyższa o 13 proc. niż rok wcześniej.

    Początek 2014 r. przyniósł bardzo dobre wyniki zwłaszcza w segmencie pojazdów. Wynika to z możliwości całkowitego odliczenia VAT na służbowe auta. Po dwóch miesiącach wzrost na rynku leasingu w segmencie samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony wyniósł  67 proc., a wartość oddanych pojazdów w tym okresie wyniosła 2,5 mld złotych, co było wynikiem lepszym niż w ciągu całego kwartału ubiegłego roku.

    W tym samym czasie widoczny jest także wzrost wartości leasingu sprzętu ciężkiego, szczególnie w transporcie międzynarodowym – po raz pierwszy od września 2008 r. 

    Zakładamy, że popyt na usługi transportowe będzie generował wzrost w tej części rynku, nie tak duży, jak po pierwszych dwóch miesiącach, bo jest to 47 proc. wzrostu, ale spodziewamy się że w granicach 1618 proc. wzrośnie nam rynek pojazdów w 2014 roku – wyjaśnia Andrzej Sugajski.

    14,4 proc. całości produkcji firm leasingowych w ubiegłym roku stanowiły pożyczki.

    – Jeżeli chodzi o rozróżnienie portfela na leasing i pożyczkę, ono nie bierze się z chęci stworzenia wielu produktów w ramach firm leasingowych, tylko jest to odpowiedź na niezbyt korzystne regulacje prawne, szczególnie w zakresie absorpcji funduszy unijnych. Taką sytuację mamy w segmencie maszyn rolniczych, w sprzęcie medycznym, i to sprawia, że w ostatnich latach udział pożyczek rósł – dodaje Andrzej Sugajski.

    Jak podaje ZPL w raporcie za 2013 r., niższy niż oczekiwano był wpływ końca unijnej perspektywy finansowej 2007–2013 z funduszami unijnymi na maszyny rolnicze finansowane pożyczką: wzrost o 4,1 proc. w 2013 r., z 1,2-proc. spadkiem w IV kwartale 2013 r. 

    Zakładamy, że w tym roku sektor pożyczek nie będzie specjalnie duży, raczej będziemy mieli spadek w dynamice. Natomiast będzie rosło znaczenie leasingu – uzupełnia dyrektor generalny ZPL. 

    Leasing to drugie obok kredytu bankowego zewnętrzne źródło finansowania inwestycji przedsiębiorców. Według danych Związku łączna wartość aktywnego portfela na koniec 2013 r. w kwocie 64,5 mld zł (56,5 mld zł dla ruchomości i 8,0 mld zł dla nieruchomości) jest porównywalna z wartością salda kredytów inwestycyjnych udzielonych firmom przez banki.

    Wydaje się, że cały czas będziemy utrzymywać tę przewagę nad kredytem, przynajmniej w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw, ponieważ w tym sektorze rynku leasing jest drugim po środkach własnych źródłem finansowania inwestycji – analizuje Andrzej Sugajski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Transport

    Transport

    Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

    Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.

    Problemy społeczne

    Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

    Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.