Newsy

PARP: W tym roku 3 mld zł z UE na dofinansowanie przedsiębiorstw

2012-02-27  |  06:55
Mówi:Jakub Moskal
Funkcja:Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania Programów
Firma:Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorstwa
  • MP4

    W tym tygodniu kończy się nabór wniosków o dofinansowanie w ramach działania 8.2 POIG. To jeden z pierwszych konkursów w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. W marcu rusza nabór wniosków na kolejne. Do "rozdania" w tym roku przeszło 3 mld złotych.

    Wsparcie z działania 8.2 mogą dostać przedsiębiorcy, którzy zamierzają wdrożyć  system informatyczny ułatwiający współpracę z kontrahentami. Ale w następnym miesiącu PARP przewiduje również inne konkursy. Jednym z nich będzie prawdopodobnie - bo Agencja czeka jeszcze na odpowiednie rozporządzenie - konkurs pilotażowy w ramach 4 osi w POIG. Kwota do rozdysponowania przekracza 1 mld zł.

     - Jest to wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorstw na inwestycje związane z wdrożeniem rozwiązań technologicznych, które są chronione patentem lub które zostały zgłoszone w celu uzyskania patentu. Chodzi o to, żeby były to takie rozwiązania, które będą prowadziły do pierwszego zastosowania tego na terenie UE, czyli wyłącznie najwyższe poziomem technologicznym rozwiązania mogą ubiegać się o wsparcie - wyjaśnia Jakub Moskal, dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania Programów w PARP.

    Oprócz tego w marcu ruszy również nabór wniosków o dofinansowanie z poddziałania 5.4.1.

     - Do rozdania mamy kwotę 35 mln zł i to jest wsparcie dedykowane kosztom ponoszonym na etapie ubiegania się o ochronę prawami własności przemysłowej, wzorów użytkowych, wynalazków - mówi Jakub Moskal.

    I dodaje, że w tym programie PARP przewidział wiele ułatwień dla wnioskodawców, by lepiej mogli korzystać z przewidzianych środków. Chodzi m.in. o możliwość ubiegania się o dofinansowanie projektu związanego z postępowaniem wieloetapowym. Katalog dopuszczalnych wydatków został również rozszerzony o wydatki na działania marketingowe i usługi eksperckie.

     - Kolejnym działaniem, z którego jeszcze pozostały środki, które jeszcze będziemy w tym roku kontraktować, to jest działanie 6.1. Jest ono dedykowane wsparciu inicjatyw związanych z udziałem przedsiębiorców w targach i imprezach promujących. Chodzi o to, żeby stymulować kierunek eksportowy w działalności polskich przedsiębiorców - zapewnia dyrektor PARP.

    Agencja przewiduje trzy konkursy w ramach tego działania: w marcu, w czerwcu oraz w październiku. Na 3 nabory przeznaczono łącznie kwotę ponad 320 mln zł.

    Tu również na wnioskodawców czekają zmiany, które wynikają z doświadczeń z poprzednich naborów. Do tej pory przedsiębiorcy mogli ubiegać się o dofinansowanie w 2 etapach. Pierwszy etap zakładał opracowanie strategii eksportu firmy, natomiast drugi był już jej realizacją, poprzez m.in. właśnie udział w targach czy konferencjach. W tym roku przedsiębiorca może zgłosić się do konkursu z gotową strategią i od razu przystąpić do drugiego etapu. Warunkiem jest, by plan rozwoju był przygotowany co najmniej z 12-miesięcznym wyprzedzeniem.

    Jak podkreśla Jakub Moskal z PARP to tylko część działań, w ramach których Agencja będzie prowadziła w tym roku konkursy. Szczegółowy plan wraz z datami, terminami naborów oraz innymi podstawowymi informacji znajduje się na stronie internetowej PARP.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.