Newsy

PARP z ofertą dla mikro- i małych firm. Oferuje doradztwo przy ubieganiu się o finansowanie

2014-12-19  |  06:55
Mówi:Mariola Misztak-Kowalska
Funkcja:dyrektor Departamentu Rozwoju Instytucji Otoczenia Biznesu
Firma:Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
  • MP4
  • Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości chce ułatwiać miko- i małym firmom pozyskiwanie środków na rozwój biznesu. Oferuje wsparcie doradcy, który pomoże z formalnościami, a dzięki współpracy z 10 bankami i funduszami umożliwi pozyskanie finansowania na preferencyjnych warunkach.

    Przygotowaliśmy specjalną usługę doradczą dedykowaną głównie mikro-, małym, ale i średnim firmom w zakresie zaplanowania przedsięwzięcia gospodarczego i jego późniejszej realizacji zgodnie z biznesplanem – mówi Mariola Misztak-Kowalska, dyrektor Departamentu Rozwoju Instytucji Otoczenia Biznesu w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

    Propozycja PARP jest odpowiedzią na bolączki polskiego sektora MŚP wynikające z trudności z uzyskaniem finansowania. Idea opiera się na kombinacji zwrotnego finansowania kredytowego lub leasingowego z 100-godzinną usługą doradczą, pomagającą uzyskać, a potem właściwie wydatkować nowe środki.

    W ramach realizacji projektu zachęciliśmy do współpracy 10 instytucji finansowych, tj. 8 banków komercyjnych i 2 fundusze leasingowe. Zadaniem tych instytucji jest dostosowanie oferty  finansowania do potrzeb mikro- i  małych przedsiębiorców – wyjaśnia Misztak-Kowalska.

    Przedsiębiorcy w ramach oferty mogą skorzystać z dofinansowanej z budżetu UE usługi doradczej pomagającej w prowadzeniu biznesu, istnieje dla nich także specjalna oferta leasingowa i kredytowa przygotowana przez zaangażowane w projekt podmioty. To Alior Bank, Bank BGŻ, Deutsche Bank, Idea Bank, Bank Spółdzielczy w Sieradzu, Bank Spółdzielczy w Ciechanowcu, Spółdzielczy Bank Rzemiosła i Rolnictwa oraz Poręczenia Kredytowe, a wśród instytucji leasingowych Pekao Leasing i Societe Generale Equipment Leasing.

    Misztak-Kowalska wyjaśnia, że ułatwienia przede wszystkim polegają na mniejszych wymogach formalnych, łatwiejszych do spełnienia wymaganiach co do zabezpieczenia zobowiązań oraz niższych kosztach finansowania (odsetki, marże za rozpatrzenie wniosku, inne jednorazowe opłaty kredytowe i leasingowe).

    Program „Planowanie działań w MŚP a finansowanie zwrotne” jest skierowany głównie do podmiotów, które dotychczas nie korzystały z finansowania bankowego – przekonuje dyrektor w PARP. – Zaletą programu jest jego elastyczność. Współpracujące instytucje oferują zarówno kredyty obrotowe w wysokości kilkunastu tysięcy złotych, jak i inwestycyjne – w wysokości 2-3 mln zł. Mówimy też o leasingu zarówno na urządzenia, produkty, jak i surowce do produkcji.

    Przedsiębiorca w ramach projektu może skorzystać nawet ze 100 godzin usługi doradczej i nie może być wcześniej beneficjentem finansowania zwrotnego. Z kolei konkretne nowe przedsięwzięcie musi być finansowane przynajmniej w części ze środków zwrotnych.

    Dla właściciela biznesu program rozpoczyna się od momentu nawiązania współpracy z doradcą, który pomaga mu w weryfikacji biznesplanu i dobiera najbardziej właściwą formę finansowania. Przez kolejne miesiące nadzoruje projekt i pomaga rozliczyć finansowanie – wyjaśnia Mariola Misztak-Kowalska.

    PARP sukcesywnie oferuje regionalne całodniowe seminaria pomagające przybliżyć najważniejsze zagadnienia programu. W grudnia odbyły się dwa takie spotkania – w Rzeszowie i Wrocławiu.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.